fbpx

Binnen een uur bussen bij verstoring treinverkeer

NS moet vanaf 1 januari 2015 – als de nieuwe spoorconcessie ingaat – binnen zestig minuten vervangend vervoer regelen. In de spits krijgt NS een kwartier extra de tijd. Alleen bij zeer omvangrijke storingen mag het straks nog voorkomen dat bussen minder snel beschikbaar zijn. Dat heeft staatssecretaris Mansveld afgesproken met NS.

NS moet nu nog binnen twee uur vervangend vervoer regelen. Al stelt NS dat bij "verreweg" de meeste storingen nu al binnen 60 minuten vervangend vervoer ter plaatse is. Bij een omvangrijke storing hoeft NS overigens niet binnen 60 of 75 minuten bussen paraat te hebben. In dagblad Metro noemt een NS-woordvoerder een recente stroomstoring in de spits bij zowel Amsterdam als Schiphol als voorbeeld. Bij een dergelijke omvangrijke storing is het niet mogelijk om binnen een uur voldoende vervangend vervoer te regelen.

Dat in de nieuwe concessie een afspraak is opgenomen om sneller vervangend vervoer te regelen is niet verwondelijk. Al in 2011 nam de Tweede Kamer een motie van de ChristenUnie aan, waarna minister Schultz een dergelijke strengere norm aankondigde. 

In de nieuwe concessie wordt ook geregeld dat een treinreiziger thuis moet worden gebracht als er vertraging ontstaat bij de laatste verbinding. Als er nu vertraging ontstaat bij de laatste treinverbinding, heeft NS de plicht om vervangend vervoer te regelen naar het eindstation van de reiziger, maar niet naar zijn eindbestemming.

Tot slot moet NS bij reisadviezen tijdens verstoringen niet alleen rekening houden met de trein, maar bijvoorbeeld ook met bus, tram, metro of de regionale trein. Die kunnen bij een verstoring een alternatief zijn voor de trein, terwijl dat nu nog niet altijd wordt gecommuniceerd.