NS overweegt spitsheffing

De Nederlandse Spoorwegen denken er over om in de spits een extra toeslag te vragen. Dat meldt de Telegraaf. In de spits zou er nauwelijks ruimte zijn om verder te groeien en is dit bovendien relatief duur. Een spitsheffing zou er voor moeten zorgen dat reizigers zich meer zouden gaan spreiden. SP, VVD, PvdA, GroenLinks en PVV verwijzen het plan naar de prullenbak.

Tot nu toe zijn er enkele proeven gehouden waarbij reizigers werden beloond als ze de spits meden. Spitsreizigers hoefden tijdens deze proeven geen toeslag te betalen, maar mensen die de spits meden kregen korting. Tussen Utrecht en Den Haag werd zo´n proef gehouden. De resultaten bleken positief: reizigers gingen de spits mijden. 

Prijsverschillen
Nu lijkt NS de uitkomsten van deze proeven te gebruiken om spitsreizigers te straffen in plaats van spitsmijders te belonen. Een concreet uitgewerkt plan ligt er overigens nog niet. De essentie van het plan is de prijsverschillen tussen de piek- en daluren toe te laten nemen, zegt woordvoerder John Krijgsman in De Telegraaf. Het spoorvervoerbedrijf kijkt daarbij als eerste naar de avondspits.
Ook kan er wat de NS betreft gevarieerd worden naar locatie. Zo kan bijvoorbeeld de Randstad duurder worden dan daarbuiten. De NS hebben nog geen concrete percentages voor ogen.

Capaciteit
Volgens het spoorbedrijf heeft NS in de spits de grenzen van haar capaciteit bereikt, en is dat de reden dat het bedrijf nadenkt over een spitsheffing. ´´Tijdens de spits zijn de treinen overvol, terwijl het daarbuiten weer heel rustig is´´. 
De NS kan het zichzelf niet veroorloven om meer treinen in te zetten op de drukke momenten. ´´Wij zijn een zelfstandig bedrijf en we moeten ook onze broek ophouden´´, aldus de NS.
Overigens zijn er wel plannen om meer treinritten in te zetten. Op de belangrijkste routes zou vanaf 2012 metro-achtige frequenties worden ingevoerd. Dat komt neer op iedere tien minuten een intercity en een sprinter. 

Zoutkaartje
Ook dit jaar heeft NS ervaring op gedaan met reizigers meer te laten spreiden. Zo konden alle reizigers in januari met veertig procent korting reizen als zij de spits meden. Aanleiding voor de korting – genaamd zoutkaartje – was het enorme tekort aan treinen. De actie behaalde het beoogde resultaat: 10 procent van de reizigers die normaal tijdens de spits reisden, namen nu de trein in de daluren. Deze resultaten hebben de plannen voor een spitsheffing nieuw leven in geblazen.

Politiek
Want het is niet de eerste keer dat het spoorbedrijf een spitsheffing voorstelt. De vorige keer werd het plan door de politiek afgeschoten. Deze keer wil men alleen het plan doorvoeren als ook de politiek achter het plan staat. Het CDA heeft nog geen standpunt ingenomen, maar de meeste andere politieke partijen zien niets in het plan.

Update:
NS blijkt geen plan te hebben voor een spitsheffing. Het spoorbedrijf heeft slechts gereageerd te hebben op een bezuiniginsidee van ambtenaren. 

This post was last modified on 22 februari 2017 19:47

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug