NS-dochter Abellio haalt Schotse treinconcessie binnen
Vanaf april 2015 gaat NS dochter Abellio alle treindiensten in Schotland verzorgen. Het gaat onder andere om de treinen rond Edinburgh en Glasgow, maar ook meer in het Noorden rond Inverness. NS mag minimaal tot en met 2022 de treindiensten verzorgen, met een mogelijke verlenging tot 2025. In het gebied worden jaarlijks ruim 82 miljoen passagiersreizen gemaakt.
- Zie ook: Abellio Groeit en bloeit
Volgens de BBC heeft de opdracht een waarde van 2,5 miljard pond (3,2 miljard euro). Abellio neemt het stokje over van het Schotse FirstGroup. Dat nam de afgelopen tien jaar het personenvervoer op het spoor voor zijn rekening.
Nieuwe treinen
In het gebied zal Abellio vanaf december 2017 met 80 nieuwe treinen gaan rijden, allen voorzien van wifi en catering. Binnen Schotland zullen er vanaf uiterlijk december 2018 nieuwe hogesnelheidstreinen rijden. De snelle treinen zullen de zeven Schotse steden met elkaar verbinden. Die treinen krijgen meer voorzieningen in de 1e klas voor zakenreizigers. Bovendien krijgen de treinen meer wc´s en meer bagageruimte met fietsplekken.
Fietsen
Volgens Abellio wordt de Nederlandse ervaring gebruikt om het meest uitgebreide fiets/treinnet in het Verenigd Koninkrijk te realiseren. Er komen rond stations meer fietsenstallingen, en op vijf stations fietsverhuur voor iets minder dan vier pond per dag.
Tickets
Verder zal Abellio in diverse stations investeren. En worden er nieuwe voordelige tarieven geïntroduceerd. Zo kan er straks vanaf 5 pond tussen twee Schotse steden gereisd worden. Verder belooft Abellio meer geintegreerde tickets waarbij het reizen per trein wordt gecombineerd met bus-, boot- en vliegreizen.
Verheugd
"We verheugen ons erop om de reizigers in het kader van deze concessie grote nieuwe voordelen te gaan bieden. Hoogtepunten zijn onder meer nieuwe treinen tussen Glasgow en Edinburgh, verbeterde intercitydiensten, betere aansluitingen en reistijden, innovatieve nieuwe tarieven, aanzienlijke investeringen in stations, een gemeenschapsprogramma van £1 miljoen en een winstdelingsregeling voor de medewerkers" reageert Jeff Hoogesteger, CEO van de Abellio Groep.
Vergelijkbaar met Nederland
Ook moederbedrijf NS reageert blij met de overwinning. "Het beheer van ‘nationale spoorwegdiensten’ sluit goed aan bij de kernactiviteiten van de NS Groep in Nederland. Beide netten zijn vergelijkbaar in die zin dat er een dichtbevolkte ‘Randstad’ rond Edinburgh en Glasgow is naast minder bevolkte regionale gebieden" reageert het spoorbedrijf.
Vrees vakbonden
Vakbonden zijn echter minder blij dat het spoorwegcontract in Nederlandse handen valt. Zo spreekt Mick Cash van de spoorbond RMT tegenover de BBC de vrees uit dat het geld voor de concessie niet wordt gebruikt voor investeringen in Schotland, maar om het Nederlandse spoorvervoer te subsidiėren.
Historie Abellio
NS is met Abellio sinds 2003 actief in het buitenland. Abellio doet biedingen op OV-concessies en exploiteert deze om de positie van NS op de steeds verder geliberaliseerde Europese markt te verstevigen. Momenteel verzorgt Abellio spoor- en busdiensten in Groot-Brittannië en Duitsland en via Qbuzz ook in Nederland.
Winst
Op de activiteiten over de periode 2003-2013 heeft Abellio daarbij een winstgevend bedrijfsresultaat behaald na aftrek van alle gemaakte kosten. De opbrengsten uit het buitenland hebben bijgedragen aan het nettoresultaat van NS, stelt het bedrijf. Een deel van dit nettoresultaat van NS is via dividend afgedragen aan de Nederlandse schatkist.
Scotrail Netwerk