Treinvervoer straks minder makkelijk onderhands gegund
19 apr 2016 22:35
Het Europees spoornetwerk wordt opengesteld. Onderhandelaars van de 28 Europese lidstaten, het Europees Parlement en de Europese Commissie zijn het dinsdagavond eens geworden over een principeakkoord.
Landen, waaronder Nederland, kunnen het treinvervoer nog steeds onderhands gunnen, maar er zijn wel criteria opgesteld. Zo moeten er onder meer duidelijke afspraken zijn gemaakt over de prestaties die worden verwacht van de vervoerder.
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Mileu), die in de rol als voorzitter van de EU de gesprekken mede voerde, had het over een "ambitieus" akkoord. "Als het voorstel wordt gesteund, zal dit de kwaliteit en efficiëntie van de spoordiensten in Europa verbeteren."
Europarlementarier en medeonderhandelaar Wim van de Camp (CDA) is opgetogen met het "zwaarbevochten" akkoord. "De treinreiziger wint."
De nieuwe regels gaan, als er definitief mee is ingestemd, in 2033 in. De tien jaar ervoor zijn een overgangsperiode. Het principeakkoord zal worden voorgelegd aan de lidstaten en aan (de bevoegde commissie van) het EU-parlement.
In eerdere EU-plannen moesten landen hun netwerk vanaf 2019 aanbesteden. Dit omdat veel Europese spoormarkten volgens de commissie met stagnatie of achteruitgang kampten. Door de spoormarkt open te gooien kunnen deze opnieuw groeien, "met alle bijbehorende voordelen voor de burgers, het bedrijfsleven en het milieu," aldus Europees Commissaris Siim Kallas (Vervoer) in 2013. Die plannen hebben het uiteindelijk niet gehaald. Het huidige akkoord is een afgezwakte versie van de plannen uit 2013.