NS dochter Abellio wil treindiensten Schotland overnemen
NS-dochter Abellio heeft haar ogen laten vallen op Schotland. Abellio gaat een bod uitbrengen om de Schotse treinconcessie binnen te halen. Daarbij zal de NS-dochter het in elk geval op moeten nemen tegen het Britse bedrijf First, dat nu de concessie in handen heeft. Dat meldt de The Herald Scotland.
Abellio denkt het openbaar vervoer te verbeteren door betere aansluitingen op bus én treinen. Daarmee streeft het bedrijf naar een goede reis van deur tot deur. Ook wil Abellio meebieden op de nieuwe concessie voor de Caledonian Sleeper (op dit moment nog onderdeel van de Schotse concessie ScotRail). Onder de naam Caledonian Sleeper rijden er zes dagen per week nachttreinen van Londen naar Edinburgh, Glasgow, Fort William, Aberdeen en Inverness en visa versa.
De onafhankelijke waakhond Passenger Focus – die opkomt voor de reizigersbelangen – is zeer positief over de Nederlandse Spoorwegen en Abellio. Passenger Focus prijst de Nederlandse Spoorwegen vanwege de goede contacten met reizigersorganisaties en politici. Ook wijst Passenger Focus op de hoge punctualiteit van NS en de klantvriendelijke regeling Geld terug bij Vertraging.
Maar de Schotse politiek en bevolking zitten niet te wachten op een buitenlands bedrijf. De luchthavens en de grootste energieleverancier van Schotland zijn al in handen van buitenlandse bedrijven. Het liefst zouden de Schotse politici buitenlandse bedrijven willen weren, maar dat is vanwege Europese regels niet mogelijk. Volgens de krant dromen veel reizigers weer van een staatsbedrijf. Een Schots staatsbedrijf wel te verstaan, niet een Nederlands.
Het huidige bedrijf First kan op meer sympathie rekenen. In een periode van zeven jaar heeft First 25 procent meer reizigers weten te trekken. First scoort een reizigerstevredenheid van 89%, 5% hoger dan in Groot-Brittannië gemiddeld is. Toch krijgt het bedrijf ook nog steeds klachten, vooral vanwege het verouderd materieel en de slechte toiletten.