ProRail: Goederentreinen scheppen ruimte voor reizigerstreinen
30 aug 2011 15:43
Het goederenvervoer in Nederland verplaatst zich steeds meer van het conventionele spoornet naar de Betuweroute. Hierdoor komt er meer ruimte beschikbaar voor reizigerstreinen. Dit blijkt uit de capaciteitsverdeling 2012 van spoorbeheerder ProRail. In 2012 zullen 36 vervoerders 3,2 miljoen treinritten uitvoeren, vergelijkbaar met de dienstregeling van 2011.
- Overzicht Dienstregeling 2012
In de dienstregeling van 2012 zijn er diverse kleine veranderingen voor treinreizigers. Zo worden er diverse nieuwe stations geopend, met name op de Merwedelingelijn. Rond Arnhem worden de reistijden iets versneld. Op andere plekken zoals rond Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Breda, Zwolle en Eindhoven kunnen ingrijpende werkzaamheden soms voor vertraging of overlast veroorzaken.
HSL
Grote wijzigingen zijn er op de lijn Amsterdam – Leiden – Dordrecht – Vlissingen. Zo gaan de intercity´s op deze route vaker stoppen en zullen uitsluitend via Haarlem in plaats van Schiphol worden geleid. NS International heeft het verzoek gedaan voor uitbreiding van het aantal ritten over de HSL. Die verzoeken zijn goedgekeurd zodat in de loop van 2012 meer treinen kunnen rijden op de HSL.
Zonder problemen
Dat meldt ProRail, die ieder jaar rond eind augustus na een periode van plannen en overleggen de nieuwe dienstregeling vastgesteld. Volgens ProRail heeft de spoorbeheerder vrijwel alle capaciteitsaanvragen van alle vervoerders kunnen honoreren. De nieuwe dienstregeling gaat traditie getrouw in op de tweede zondag van december, wat dit jaar neerkomt op 11 december.
Goederenvervoer
Volgens ProRail verplaatst het goederenvervoer zich steeds meer en meer naar Betuweroute. Het goederenvervoer dat gebruikt maakt van de grensovergang Emmerich maakt bijna geen gebruik meer van het bestaande spoor. Dit zorgt voor meer capaciteit op het conventionele spoornet waardoor er ruimte is voor groei voor het reizigersvervoer. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld de ICE´s naar Duitsland en de Intercity´s naar Arnhem iets versnelt worden .
Nieuwe stations
Naast het inplannen van de miljoenen reizigers- en goederentreinen worden zes nieuwe stations in dienst genomen: de stations Sassenheim, Westervoort, Boven-Hardinxveld, Giessendam West, Sliedrecht Baanhoek, Halfweg-Zwanenburg (in de loop van 2012) maken per 11 december onderdeel uit van de nieuwe dienstregeling.
Werkzaamheden
De werkzaamheden aan het emplacement bij station Arnhem zijn voor de nieuwe dienstregeling afgerond. Nieuwe sporen, seinen, wissels en een dive-under zorgen ervoor dat er een snellere en robuustere dienstregeling van en naar Arnhem kan worden gereden. In Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Breda en Zwolle wordt in de komende jaren intensief gewerkt aan het spoor en stations. Ook wordt er hard gewerkt om eind 2012 de Hanzelijn succesvol in bedrijf te krijgen. Dit betekent in 2012 wel dat delen van het spoor buiten dienst worden genomen waardoor de dienstregeling tijdelijk wordt aangepast. Dat kan voor overlast zorgen.