NS heeft Veolia in Limburg benadeeld
03 jun 2015 14:14
De Nederlandse Spoorwegen hebben de spoorwegwet overtreden en daardoor is Veolia benadeeld. Tot die conclussie komt waakhond ACM. Daarnaast concludeert ACM dat NS concurrentiegevoelige informatie van onder meer Veolia doorspeelde aan haar dochteronderneming Abellio.
Dat staat in een besluit van de waakhond. De waakhond deed een onderzoek naar aanleiding van een klacht van Veolia omtrent de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Het besluit is al op 6 maart door de ACM genomen. NS had echter bij de rechter gevraagd om de publicatie te verbieden, maar het spoorbedrijf verzet zich nu niet langer tegen publicatie.
OV-aanbesteding Limburg
NS won aanvankelijk de Limburgse concessie, maar nadat duidelijk werd dat Abellio had gefraudeerd werd dat besluit weer ingetrokken. Het bedrijf stelde echter niet op de hoogte te zijn van het gesjoemel bij het dochterbedrijf. Dat spreekt het ACM rapport tegen. "De bestuurlijke top van zowel Abellio Nederland als NS bleek op de hoogte" stelt de waakhond. Gisteren werd bekend dat de concessie nu gaat naar Arriva.
Geen redelijk aanbod
Volgens de kartelwaakhond gaf NS geen redelijk aanbod aan andere vervoerders voor essentiële zaken zoals het plaatsen van ov-chippalen, servicebalies, pauzelocaties en de toegang tot kaartautomaten. Doordat NS geen redelijk aanbod deed aan andere vervoerders ontstond er financieel voordeel voor het spoorbedrijf.
Maatregelen
Na het eerdere verzet van NS, geeft het spoorbedrijf nu toe dat er fouten zijn gemaakt. "NS betreurt dat zeer en beseft ten volle dat het bij de aanbieding van generieke diensten en voorzieningen een publieke taak heeft" reageert NS in een verklaring. Het spoorbedrijf belooft maatregelen te nemen op "kortst mogelijke" termijn.
Reacties Tweede Kamer
In de Tweede Kamer klinken ongezouten reacties op de voortslepende affaire. Betty de Boer en Aukje de Vries van de VVD spreken zelfs van een "schokkend bericht´´. Ook andere partijen zijn ongerust en ontstemd. De Kamer debatteert volgende week over de kwestie.
VVD
"De geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de NS, van dochterondernemingen, van de top, is ernstig in het geding´´, aldus het VVD-duo. "Het lijkt erop dat er veel mis is in de interne bedrijfscultuur bij NS en dochters. Het is echt alle hens aan dek om dat vertrouwen te herstellen.´´ Wat de VVD betreft moet de dominantie van de NS worden doorbroken. Andere vervoerders komen er niet tussen en dat is slecht voor de reiziger, stelt het tweetal.
ChristenUnie
Carla Dik-Faber van de ChristenUnie wil ook dat de verantwoordelijke staatssecretaris regelt "dat NS-concurrenten op het spoor niet te lijden hebben onder de monopoliepositie die NS heeft als eigenaar van treinen en stations´´.
D66
D66-collega Stientje van Veldhoven wil dat de NS zich terugtrekt uit lopende aanbestedingen totdat zeker is dat het bedrijf zich aan de regels houdt. "Wat ons betreft moet er eerst schoon schip worden gemaakt bij de NS. Dat betekent voor nu dat ze wat ons betreft zich in ieder geval moeten terugtrekken uit de lopende aanbestedingsprocedure voor Zwolle-Kampen/Zwolle-Enschede.”
PvdA en SP
Kamerlid voor de PvdA Duco Hoogland is ook boos : "Het overtreden van de wet, zeker door een publiek bedrijf, is onacceptabel. Het vervoer in Limburg mag geen moment leiden onder deze situatie." SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat er koppen rollen: "Dit kan niet afgesloten worden zonder dat er iemand bij NS hiervoor zijn verantwoordelijk neemt en aftreedt.´´
Voor Beter OV
Eerder vandaag zegde FNV al het vertrouwen in Timo Huges op. Dat was niet naar aanleiding van het ACM rapport. Toen nog reageerde reizigersorganisatie Voor Beter OV de NS-directeur te steunen. Maar naar nu blijkt ook de NS-top op de hoogte was van de misstanden bij Abellio is de vereniging van standpunt veranderd. "Naar het oordeel van Voor Beter OV dient de Raad van Commissarissen nu
orde op zaken te stellen, waarbij geen enkele maatregel jegens wie dan ook op voorhand mag worden uitgesloten. Dat geldt dus ook voor de positie van president-directeur Timo Huges" aldus voorman Rikus Spithorst.