Expert: ATB-vv maakt spoor niet veiliger
De ruim honderd miljoen die wordt uitgetrokken voor de aanleg van het spoorbeveiligingssysteem ATB-vv is weggegooid belastinggeld. Dat zegt ingenieur Arco Sierts op Telegraaf.nl, die betrokken was bij de ontwikkeling van het systeem. Hij werkte vroeger voor het Franse Alstom en voert nu als zelfstandige ingenieur.
"ATB-vv is peperduur en onbetrouwbaar noodverband’’, zegt Sierts. "Je kunt niet zien of het werkt, maar wat gevaarlijker is, het functioneert niet bij een hoge snelheid. Rijdt een trein harder dan 70 kilometer per uur en mist het een rood sein, dan gebeurt er helemaal niks. En aan dit veel grotere risico, wordt niks gedaan.’’
STS-passages
De staatsecretaris denkt door de aanleg het grote aantal treinen dat jaarlijks door rood rijdt aanzienlijk te verminderen. Sierts wijst er verder op dat er steeds meer seinen met ATB-vv worden uitgerust en dat in 2012 en 2013 toch het aantal stoptonend sein passages toeneemt. "Er gaan daardoor nauwelijks minder treinen door rood rijden. De Telegraaf toonde dat onlangs zelf aan. Dit jaar neemt het aantal treinen dat een rood sein mist met een kleine 10 procent toe, vorig was er een stijging van 11 procent. Dat getal had moeten dalen omdat op de risicovolste seinen inmiddels ATB-vv ligt’’, zegt Sierts op Telegraaf.nl.
Reactie ProRail
Een woordvoerder van ProRail reageert op de kritiek: "ATB-EG als beveiliging werkt niet onder 40km per uur; dat is de reden waarom we de verbeterde versie (ATB-vv) als vangnet is ontwikkeld. ATB-vv is niet bedoeld voor snelheden daarboven, daar is ATB-EG (Eerste Generatie) al voor geïnstalleerd."
Monitoring
Sierts waarschuwt de spoorsector al vele jaren tegen de risico´s van ATB-vv. Inmiddels heeft Staatssecretaris Mansveld wel besloten geld uit te trekken om het systeem toch te voorzien van een monitoring. Daarmee kan straks op afstand worden gezien of het systeem in werking is of niet, waarmee de kritiek niet meer geldt.