Zwitserland heeft niet alleen het drukste spoorwegnet van Europa, maar ook van de wereld. Na Zwitserland volgt Japan en Nederland staat op de derde plek. In het begin van de eeuw werd het Nederlandse spoor zelfs intensiever gebruikt dan het Japanse spoor.
Het intensieve gebruik van het Zwitserse spoor is mogelijk doordat er nauwelijks treinen te laat zijn. Slechts drie procent van de treinen heeft een vertraging van vijf minuten of meer. In Nederland ligt dit percentage op zo´n zeven procent.
Hieronder een afbeelding uit het jaarverslag van de Zwitserse spoorwegen waarin treinkilometers zijn afgezet tegenover het aantal kilometer spoor.
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…