fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij het reizen met het openbaar vervoer. NS biedt op bijna alle treinstations in Nederland reisassistentie aan en ook regionale vervoerders helpen mensen met bijvoorbeeld een lichamelijke, visuele of verstandelijke beperking bij het op- en overstappen. Zuid-Holland wil echter dat dit centraal wordt geregeld, zodat reizigers altijd op één plek kunnen aankloppen.

“Wie nu van Gorinchem naar Scheveningen wil reizen en daar hulp bij nodig heeft, moet verschillende telefoonnummers bellen om de juiste hulp te krijgen. En weer opnieuw bellen voor de terugreis”, zegt VVD-gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer, vervoer en ov). “Voor reizigers met een beperking zou deze hindernis er simpelweg niet mogen zijn. Want als een vakantieaanbieder bij één loket een gecombineerde reis kan aanbieden, moet het openbaar vervoer dat ook kunnen. Het enige wat nodig is, is dat overheden samenwerken en denken vanuit de behoefte van de reiziger.”

Voortrekkersrol

Het idee voor een landelijke regiecentrale staat in het zogeheten uitvoeringsprogramma toegankelijk ov dat de provincie onlangs presenteerde. Zuid-Holland wil dat hier uiterlijk in 2028 afspraken over zijn gemaakt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet volgens de provincie “een voortrekkersrol” nemen en de benodigde financiën beschikbaar stellen.

“Voor de goede uitvoering moeten vervoerders voldoende armslag hebben om met een korte vooraanmeldtijd reisassistentie te verlenen”, aldus Zuid-Holland. De provincie denkt dan aan “de beschikbaarheid en nabijheid” van personeel of vrijwilligers en een goede doorschakeling tussen binnenkomende verzoeken en het daadwerkelijk verlenen van assistentie.

0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dutchnoob
56 seconden geleden

Een heel goed idee, zou niet vanuit Zuid-Holland moeten komen maar vanuit een landelijk orgaan.
Helaas zelf ook zeer slechte ervaring met de NS(I) en reisassistentie. Heb een uur aan de lijn gezeten voor reisassistentie voor Zwolle – Brussel. Dit omdat NS en NMBS reisassistentie apart geboekt moet worden. Krijg je geen bevestiging vanuit NMBS of hij wel geboekt is.
Blijkt daarna dat NSI je kaarten verkoopt voor ritten die helemaal niet blijken te rijden door werkzaamheden (die al lang bekend zijn bij de NS). Mag je opnieuw een uur aan de lijn zitten en moet de arme persoon van de klantenservice alle ritten handmatig annuleren en opnieuw inzetten (want je wil zo min mogelijk overstappen). Mag je daarvoor ook nog betalen omdat NSI, reisassistentie geen argument vindt voor omboeken.
Conclusie: nooit meer met de trein als hulpbehoevende, bedankt (NS(I)!) 🙂