fbpx

Zuid Holland investeert € 1.8 miljoen in imago OV campagne

19 jan 2011 16:11

De provincie Zuid-Holland wil substantieel meer reizigers vervoeren met het streekvervoer. Daarom investeert de provincie € 1,8 miljoen in de imago campagne "Jij en ik reizen". Gedeputeerde Asje van Dijk gaf woensdag het startschot voor de campagne. Concrete doelen kent de campagne niet.

De campagne probeert vooral incidentele reizigers vaker te laten kiezen voor het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld door aantrekkelijke aanbiedingen. Zo kunnen inwoners van een aantal Zuid-Hollandse gemeenten voor slechts € 1 een OV-chipkaart bestellen en kunnen zij korting krijgen met niet gebruikte strippen van de verdwijnende strippenkaart.
Toch profiteert niet heel Zuid-Holland vande acties, de stadsregio´s van Rotterdam en Haaglanden doen niet mee met de campagne.

Leefstijlen
Volgens de provincie staat in de campagne niet het openbaar vervoer als product centraal, maar de klant. "We hebben een analyse van publieksdoelgroepen op leefstijlkenmerken en OV-voorkeuren gemaakt. Daardoor weten we wat kansrijke doelgroepen zijn, hebben we daarop de campagne afgestemd" vertelt Astrid Vlaminkx van de provincie Zuid-Holland.

Veel geld
Met de campagne is veel geld gemoeid; in totaal zo´n 1,8 miljoen. Het grootste deel (45 tot 50%) gaat op aan bestickering van bussen, radiospots, billboards en dergelijke. 10 a 15% van het campagnebudget is bedoeld voor de website jijenikreizen.nl en andere online acties. De overige 40% van het campagnebudget gaat op aan ontwikkeling, montoring en onderzoek.

Meer reizigers onzeker
Of de campagne echt meer reizigers gaat opleveren is maar de vraag, want de kans bestaat dat er door bezuinigingen minder bussen komen te rijden. "Voorlopig blijft de dienstverlening op peil, maar bij nieuwe concessies bestaat de kans dat we inderdaad moeten bezuinigen" erkent Vlaminkx. Toch lijkt een mislukking van de campagne ook moeilijk, want concrete meetbare doelen ontbreken. 

Onderste afbeelding: Het startschot van de campagne werd woensdag gegeven, in aanwezigheid van Hugo van Manen (Waterbus), Fred Rooijakkers (Arriva), Asje van Dijk (Provincie Zuid-Holland) en Kees van Oijen (Connexxion. Samen gaven zij het startsein voor de marketingcampagne.