fbpx

Zorgen over agressie in trein en bus

09 okt 2020 9:20

De aanwezigheid van steekwapens in de trein en de toenemende agressie is alarmerend. Dat schrijven 650 handhavers van NS in een brandbrief aan de directie, meldt Trouw.

Wapens

Dit soort wapens valt met name de laatste tijd regelmatig op de grond bij fouilleringen door handhavers van NS, waarschuwt het dagelijks bestuur van de afdeling Veiligheid en Service (V&S). In de brandbrief vraagt V&S, waar de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) van NS onder vallen, opnieuw om uitbreiding van de uitrusting met een wapenstok.

Niet alleen steekwapens in het OV zijn een probleem, aldus de handhavers. Ook wordt gewezen op een toename van agressie en de langere wachttijden op bijstand van de politie.

Incidenten met mondkapjes

Deze week werd ook bekend dat er elke week 150 incidenten zijn rond mondkapjes in het openbaar vervoer. Voorzitter van Openbaar Vervoer Nederland (OV-NL) Pedro Peters zegt dat het gaat om incidenten als scheldpartijen en spugen, maar ook om ernstig geweld zoals dinsdag in Amsterdam. Een buschauffeur werd daar ernstig mishandeld door een reiziger die geen mondkapje wilde dragen.

Ook donderdagavond was er een incident in Haarlem. Daar werd een NS-medewerker mishandeld en bedreigd. De medewerker had reizigers aangesproken dat ze bij het eerstvolgende station moesten uitstappen, omdat ze geen mondkapjes droegen en geen geldig vervoersbewijs bij zich hadden. Daarop werd de conducteur besmeurd, geslagen en kreeg een kopstoot. De vier betrokken (zwart)reizigers zijn opgepakt.

De 150 incidenten over mondkapjes worden geregistreerd door medewerkers van de OV-bedrijven. De agressie is meestal gericht tegen het personeel, maar kan ook plaatsvinden tussen reizigers onderling. Bijvoorbeeld als de ene passagier de ander aanspreekt op het niet dragen van een mondmasker.

Verantwoordelijkheid van de reiziger

Peters zegt dat de OV-bedrijven en de politie er momenteel al alles aan doen om zulke incidenten te voorkomen. “Maar het is onmogelijk om het overal te voorkomen”, aldus de voorzitter van OV-NL. Daarvoor rijden er volgens hem te veel bussen, metro’s, trams en treinen. “We kunnen niet op iedere bus een politieagent zetten.”

“Het is de verantwoordelijkheid van reizigers om zich aan de regels te houden”, aldus Peters. “Daar moet meer aandacht voor komen, zodat mensen zich aan de regels gaan houden.”

Bedreigd met wapens

Los van corona had het OV-personeel al regelmatig te maken met geweld. Vorig jaar werd het NS-personeel bijvoorbeeld 17 keer met een wapen bedreigd.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
41 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
3 jaren geleden

Als bijvoorbeeld conducteurs hun vak de afgelopen jaren niet hadden laten versloffen, had een groot gedeelte van de overlast voorkomen kunnen worden. Incidenten ontstaan immers veelal rondom situaties als zwartrijden. Zwartrijden is immers het gevolg van de beroerde controles; de gelegenheid maakt de dief. Als conducteurs gewoon netjes hun werk hadden gedaan de afgelopen jaren, had er helemaal geen zwartrijdcultuur kunnen ontstaan, omdat dat simpelweg niet zou lonen. De conducteur die consequent weigert te controleren, komt ook hier weer het beste weg. Want die zal niet snel met agressie te maken krijgen. De conducteur die consequent wel controleert, is daar de dupe van. De ‘goede’ conducteurs en betalende reizigers, zouden gebaat zijn met dwingend opgelegde prestatie-eisen voor controles. Maar de het beleid van de directie en de opstelling van de vakbonden zijn veel gunstiger voor de ‘slechte’ conducteurs en zwartrijders. Ik zie ook niet in hoe wangedrag en zwartrijden kan afnemen, als (zoals in de huidige situatie) de controles minimaal blijven. Daarmee wordt immers een klimaat gecreëerd waarin asociaal gedrag perfect gedijt. De verantwoordelijkheid dan neerleggen bij de reiziger is een absolute kutstreek, omdat NS dondersgoed weet dat dan het recht van de sterkste of brutaalste gaat gelden. Als er iets structureel mis is met de veiligheid in treinen, is dat in eerste instantie een probleem van NS, waarmee ze haar klanten niet op moet zadelen. Het is gewoon tijd om op te treden.

johan II
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Geheel mee eens.

In de openbare ruimte geldt de ‘broken windows’ theorie: als zaken verwaarloost worden (grafity, vernielingen) en niet aangepakt wordt het erger en erger. Het creëert een nieuwe cultuur/werkelijkheid die moeilijk om te buigen is.

NS verwaarloost jarenlang de aanwezigheidsfunctie. Is als de vader die op zondag het vlees snijdt. Die is niet aanwezig (terwijl hij denkt van wel).
Want druk bezig met allerlei leeg wannabe blabla (‘goede bedoelingen’). Hoewel kampioen ‘druk-druk-druk’ toch de afwezigheid (en obstructie) zelve. Zie bijv. NPO documentaire over NS van jaar geleden. En dat 30 jaar lang.

En dan verwachten dat de conducteurs en FNV zelf, de ‘kroost’ van NS-hoofdkantoor, wel doen wat nodig is. Kinderen worden kierewiet van zo’n vader, weten zelf ook niet meer wie ze zijn, wat ze doen, nemen het disfunctionele gedrag van de ouders over, onderwijl zich tegen hem verzettend.

En voelen zich chronisch niet gerespecteerd, niet gezien (in hun goede bedoelingen, genialiteit, zorgzaamheid of wat dan ook). Korte lontjes, of volkomen immuun (‘niets aan de hand’).

Is evident dat de afwezigheid van de conducteurs op trein en station een spiegel is van de blinde vlek (de afwezigheid) van NS-hoofdkantoor.

Die verwaarlozing treft elke klant, dat gaat onbewust, en het is volkomen te voorspellen dat klanten in moeilijker tijden ‘misbruik maken’ van het grote gat wat NS en haar conducteurs laten.
Je kan het ook anders zien als ‘misbruik maken’: Is logisch dat aanwezigheidsgat ingevuld wordt. In achterbuurten gebeurt dat door maffia. Dat is de essentie van de ‘broken windows’ theorie.

De grap is dat de ‘broken windows’ theorie een stokpaardje is binnen het hoofdkantoor NS. Alleen betrekken ze hem niet op zichzelf. Dat is ook lastig met zoveel comfort, vrijheid en beschikking over mooie woorden. Zelfingenomenheid en dissociatie floreert dan helaas.

De vader die alleen het vlees snijdt denkt ook dat hij alles doet voor het gezin, het fundament is van het gezin. Tragisch is het.

Zus van Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Annemiek, Heeft een conducteur jou in jouw perceptie iets misdaan? Je blijft in meerdere topics jouw afkeer jegens hun functioneren uitspuwen. Het begint op smaad en laster te lijken. Ken je hun functie-omschrijving en de instructies gedurende de Corona-periode?

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Zus van Annemiek

En wat is er precies zo smadelijk en lasterlijk aan het feit dat ik het opneem voor de wel werkende conducteurs?

Vandaag constateerde ik de tragische onwil van de conducteurs opnieuw. Gisteravond zond NS een e-mail aan haar klanten met de tekst ‘Naast het verplichte mondkapje in de trein, vragen we je om deze vanaf nu ook in het station en op het perron te dragen. Samen zorgen we voor een goede en veilige reis’ Van wie mag dan op zijn minst worden verwacht dat het goede voorbeeld wordt gegeven? Juist, van het rijdend personeel van NS. En wie doen het niet? Juist, het rijdend personeel van NS, omdat het niet strikt verplicht is. Met dat soort stuitende onnozelheid kun je toch helemaal niks?

johan II
3 jaren geleden
Antwoord aan  Zus van Annemiek

Zus van Annemiek, je reactie vind ik begrijpelijk, je zal wel murw zijn. Op gegeven moment gaat iedreeen kritische opmerkingen opvatten als onterecht, laster zelfs, als je waarachtig vol goede intenties zit.

Kritiek van Annemiek is gericht op NS, dat is het hoofdkantoor (die maken ook je procedures, samen met FNV 😉 En ook daar zitten ze vol goede bedoelingen, mens zijn eigen.

Evenwel zit je in een disfunctionele organisatie, die verlammend en verwarrend werkt.
Met als gevolg gebeurtenissen als die waar Annemiek, en anderen hier steeds maar weer over verhalen. Als ik jou was zou ik daar murw of boos van worden.
De herhaling is echter gevolg van dat gebeurtenisscen waar o.a. Annemiek over verhaalt zich maar chronisch blijven herhalen, welk onderwerp ook. NS neemt en heeft de vrijheid om nooit te reageren. Ik bewonder daarom Annemieks concreetheid en vasthoudendheid, is uiterst gezonde reactie.

Maar ik bewonder bovenal jou, dat je reageert, direct en eerlijk nog wel, want dat is bijzonder.
De bovenlaag van NS, hoog opgeleiden, heeft dat bij mijn weten nog nooit gedaan op deze website, dé website voor mensen met een hart voor NS en OV, zowel reizigers als professionals, Artikelen gaan 90& over NS (eigenlijk altijd over’onvolkomenheden’ waar bovenlaag voor verantwoordelijk is).

Er is jullie eigenlijk niks te wijten. Wat je wel kan doen is de indrukwekkende (en schokkende) lezing van Pieter Omzigt. Wees niet bang, hij heeft het niet over NS, wel over mechanismen binnen vele andere gerenommeerde Nederlandse organisaties, misschien herken je toch iets. Die organisaties zijn zich ook van geen kwaad bewust.

https://www.cda.nl/omtzigt/lezing-de-onbetrouwbare-overheid-pieter-02/10/20?no_cache=1#c338669

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

De tijdlijn van matige controles is wel wat langer dan een aantal jaren. Het is meer een halve eeuw ben ik bang te melden. Ik kan mij herinneren als schooljongen al de conducteur de hele rit op de bok te hebben zien zitten en alleen even te fluiten bij vertrek. De deur stond open en ik kon de machinist en conducteur het hele stuk over fotografie horen praten. Zoals welke objectieven, film (tri-x) en ontwikkelaar (d-76) ze gebruikten.
Met de poortjes zou het allemaal wat strenger moeten zijn maar de losse conducteur begint echt geen handhaving bij jonge lui. Oude mensen kunnen een bekeuring krijgen. Alleen de actie-teams doen een hele trein maar dan staat de politie ook klaar of is ook op de trein.

Bert Bus
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Absoluut onzinverhaal van iemand die zijn eigen verantwoordelijkheid probeert te ontlopen. Te weinig opvoeding genoten?

Baardstaart
3 jaren geleden

Agressie is nooit goed. De mondkapjes ergernis is aan de andere kant ook een probleem. Ik heb vorige week nog aan een medereiziger een mondkapje (heb ze goedkoop van Die Grenze) gegeven, terwijl op dat station geen mondkapje te koop is. Verder heeft het Jaap van Dissel OMT meer dan eens gezegd dat deze showlapjes nauwelijks werken.

Verder is zwartrijden het resultaat van slechte of matige controles en als men vanzelfsprekend acht dat je er mee weg komt krijg je agressie.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Jaap van Dissel is geen argument, niemand neemt die man nog serieus.

Joost2
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het is maar net wat je onder ‘niemand’ verstaat. De meerderheid van de bevolking staat nog steeds achter de overheidsmaatregelen, die grotendeels door het RIVM geadviseerd worden.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dappere anoniem. Hadden ze maar meer naar van Dissel CS geluisterd.

Leo Lansbergen
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Baardstaart is synoniem met mondkapjeskritiek.
Mijn advies; beperk jouw kritiek daartegen tot de geëigende fora op internet…….

Arjan Krabbenbos
3 jaren geleden

Meer BOA’s en conducteurs op de trein en extra toezicht bij het instappen op de grotere knooppuntstations zal beter werken. Vooral in rustige (nachtelijke) uren wil het vaak gebeuren dat er geen of nauwelijks controle is. Met de huidige Covid 19 problematiek is dit dan ook meer dan wenselijk, vooral als mensen de mondkapjesplicht aan hun laars lappen of niet weten hoe je dat mondmasker in en rond het station en de trein gebruiken moet. Meer omroepen zal beter werken net zoals er nu ook wordt omgeroepen dat roken op perron en station verboden is sinds 1 oktober 2020.
Niet alleen in de Hollandse taal ook in Duits, Frans of Engels zijn omroepberichten of in folders belangrijk. Als straks de Corona pandemie eindelijk op zijn retour is en blijft, zal de agressie hopelijk weer minder zijn. Beter als dat helemaal nooit meer gebeurt, maar door alle maatregelingen die het beruchte virus ons heeft doen opleggen , komt dit door gestresste reizigers die er moeite mee hebben. Agressie is nooit goed, vriendelijkheid en sociaal met elkaar omgaan wel! Ook handig is om op knooppuntstations in meerdere talen te vertellen op welke trein of lijn een andere vervoeder rijdt, om problemen met omchecken te voorkomen. Alle hulp en goede info in het OV is voor ieders belang. vooral voor mensen met een visuele of lichamelijke beperking. Gelukkig wordt het reizen wel steeds meer verbeterd. treinen met gelijke instap en meer transparante liften op de stations, waardoor iedereen ook zichtbaarder is. Helaas is alles nog niet 100 % goed, maar zulke aanpassingen kosten tijd en geld. Als iedereen nu meer begrip voor de medewerkers van NS of een andere spoorvervoerder heeft en voor zijn mede passagier, dan wordt het voor iedereen ook een stuk aangenamer en gezelliger. Begin met jezelf om aardiger en begrip voller te zijn tijdens de reis. Een vertraging is vervelend maar treinen kunnen defect raken, wissels verstoord of de bovenleiding kan door bliksem geraakt zijn. Voor niemand een leuk voorval, maar dit is gewoon ongemak! Probeer tijdig je reis voor te bereiden en ga liefs iets vroeger weg. dat scheelt haasten en onnodige stress! We moeten het met elkaar doen ook in deze bizarre tijden van Corona!

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Het ziet bij NS al blauw van de conducteurs maar als die niks uitvoeren heb je er weinig aan.

Eduard de Jong
3 jaren geleden

Het is niet al te vreemd, dat reizigers het dragen van een mondkapje niet serieus nemen. Als de overheid (het RIVM) bij herhaling uitdraagt, dat het dragen van een mondkapje slechts zeer beperkt bijdraagt aan het terugdringen van het corona-virus, kan in redelijkheid niet verwacht worden dat de gemiddelde reiziger zich door de overheid de rol van ‘gekke henkie’ laat opdringen. Als NS-personeel toch blijft vasthouden aan het controleren op het dragen van dit weinig zinvolle attribuut, kan het ontstaan van agressie bij deze controle niet echt verrassend zijn.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eduard de Jong

De volgende stap zal komende week zijn dat de trein weet no go area wordt met dank aan de reizigers die weigeren een mondkapje te gebruiken.

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

1) Ik heb hem altijd in het OV opgehad.
2) Mondkapjes hebben een zeer beperkende nut/werking en dat is zo langzamerhand wel algemeen bekend.
3) Mondkapjes worden vaak niet correct gebruikt. De instructies zijn alleen aan de elastieken vasthouden EN niet hergebruiken. Kinkapjes, broekzakkapjes en andere vormen van mondkapjes hergebruik zijn langzamerhand gemeengoed geworden. Nu met het mondkapjesadvies in publieke gebouwen zie ik dit veel meer, netzoals tijdens mijn vakantie in Duitsland.
4) De ventilatiesystemen in de trein recycleren de lucht gedeeltelijk, zeker bij warme zomers en koude winters. Ik denk dat recyclatie van lucht helemaal niet moet.

Erg makkelijk om een nieuwe periode van alleen voor essentiele reizen verhaal op het conto van mondkapjes te steken, terwijl je de oorzaak beter elders kunt zoeken.

jan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

met een Mondkapje wordt je ook ziek, maarja je toch iemand het schuld geven…

niet medisch mondkapje is niks anders dan een HYPE, geen bescherming tegen corona.

Janneke 1
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eduard de Jong

Dat een mondkapje slechts zeer beperkt bijdraagt aan het terugdringen van het virus is natuurlijk alleen zo als iedereen het draagt. Alle kleine beetjes helpen. Als je dat niet wilt ga je gewoon lekker niet met de trein. Waarom zou iemand mét mondkapje ,,gekke Henkie” zijn? En daarbij, alles beter dan ,,agressieve Henkie”.

Peter B
3 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Ik ben het helemaal met Janneke1 eens, maar wel met een paar kanttekeningen.
Het kapje heeft een klein beetje nut en zeker in de trein als je tegenover elkaar zit. Maar ga er ook een beetje ontspannen mee om, ik zag een poosje geleden in een vrij stille trein bij het andere raampje een mevrouw heel stiekem een boterham weghappen, ik had daar absoluut geen problemen mee en ben dan ook demonstratief naar buiten gaan kijken. Je moet met die dingen ook ontspannen kunnen omgaan, anders verlies je het draagvlak en krijg je een gespannen sfeer.
Ook moeten de beleidsmakers op een professionele manier met de problemen omgaan en als de wetenschap zegt dat mondkapjes in de buitenlucht minder nut hebben, dan moet je geen mondkapjesplicht in het centrum van de stad gaan invoeren omdat er in de late avonduren in een kroeg besmettingen zijn opgetreden. Maatregelen moeten nut hebben, anders valt het hele draagvlak weg.

Anoniem
3 jaren geleden

Ik word al ***** van BOA in burger kleding.

Kreeg een keertje een monoloog over corona maar mijn reactie van beetje eigenwijs(en heel kort). Daarna nog 1 monoloog van haar en ze stapte uit de bus.
mannelijk collega rende naar mij toe “nu moet je luisteren of anders kan ik een BOETE uitschrijven” waarna hij ook de bus uitstapte. (geen boete)

ik wou vragen “welke boete” maar ik wist beter geen laatste woord … fck BOA

Janneke 1
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ja, en….?

Ab Normaal
3 jaren geleden

De mensen van V&S van de NS kunnen niet de-escalerend optreden. Daarvoor hebben ze teveel testosteron in hun bloed.

Als je iets doet wat niet mag en je komt ermee weg, dan maak je dopamine aan.

Dus als in 99% van de gevallen kan zwart rijden en de je wordt gepakt krijg je je dopamineshot niet en kan je agressief worden.

Dat is een gevaarlijke cocktail. Een wapenstok maakt dat alleen maar erger.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Ze zijn er niet om de-escalerend op te treden maar om de regels te handhaven

Jasper
3 jaren geleden

Een tijdje terug zat ik in de trein, ik stapt in op overvecht(waar poortjes zijn en ook dicht waren) op de trein zelf waren mensen van V&S aanwezig en toen gingen ze controleren, vele mensen hadden niet ingecheckt en raad eens, een waarschuwing en hun smoesjes waren ik had geen tijd om in te checken, waarop gevraagd werd: waar ben je ingestapt? Op Overvecht meneer.
Dus ik heb netjes betaalt, mensen die niet betalen mogen ook blijven zitten. Als ik naar de kapper ga betaal ik toch ook.
Ik ben er eigenlijk nog steeds over verbaasdt.

Het zit hem niet alleen in de conducteurs, ook de mensen van V&S. het was trouwens een tijdje terug afgesproken met de conducteurs dat ze minder streng moesten optreden, hierdoor is het zwart rijden en asociaal gedrag denk ik ook verergert.

Peter B
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jasper

Minder streng optreden betekent niet dat je niet meer gaat controleren of dat je geen service meer gaat verlenen.

Don
3 jaren geleden

Het continu dragen van mondkapje s kan de gezondheid schade.
Want u adem door dat kapje uw eigen adem
wat eigenlijk Co2 is, terug.
De chirurgen die aan de operatie tafel een patiënt opereren zijn er speciaal voor op geleid om met mondkapje s op niet hun adem in te halen. Dit adem techniek zorg er voor dat de chirurg gezond blijft.
En dat is wat de doorsnee mensen nog niet door hebben en of weten.
Mondkapje s hebben nut als ze ingezet worden bij het schuren van een werkstuk zo dat de stof en vuil niet in uw mond komt.
Maar of het helpt tegen een virus, daar is nog onduidelijkheid over en moet naar alle waarschijnlijkheid onderzocht worden.
Over berichtgeving over agressie in het OV algemeen heb ik maar een advies.
Wees hier terughoudend mee. want sommigen conducteur s en bus chauffeur kunnen ook agressief naar hun passagiers zijn zonder dat ze er om gevraagd hebben.

Peter B
3 jaren geleden
Antwoord aan  Don

Het klopt dat de mondkapjes die we nu dragen eigenlijk stofkapjes zijn en dat ze daarom ook volgens het RIVM maar BEPERKT nut hebben. Maar beperkt nut is toch nog altijd nog nut. Uit onderzoek is verder gebleken dat overdracht nauwelijks of niet heeft plaatsgevonden in goed geventileerde supermarkten waar slechts korte contacten plaatsvinden. Laten we dus stofkapjes
blijven gebruiken op plaatsen waarbij je bv lang tegen over elkaar zit, maar het is niet de oplossing die sommige mensen er in zien. En een beetje meer aandacht besteden aan ventilatiesystemen, ook thuis. Maurice de Hond is echt niet gek!

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Peter B

Als je de meeste onderzoeken naar de plaats van besmetting moet geloven, neemt de kans op besmetting toe zodra je iemands naam kent.

De reden is heel simpel: Als je ziet dat een familielid, vriend of collega waar je contact mee hebt gehad ziek wordt en je wordt zelf daarna ziek, concludeer je vrij gemakkelijk dat die je heeft aangestoken. (Of het nou waar is of niet.) Als je wordt aangestoken door een onbekende passant in de supermarkt of medereiziger in de trein, kom je er nooit achter waar je het hebt opgelopen. Daardoor lijkt het in de statistieken alsof besmettingen meestal plaatsvinden tussen bekenden.

anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Don

Helemaal waar !! Er zijn al onderzoeken verschenen waaruit blijkt dat muilkorven hersenschade brengen door co2 . En je ademt textiel in wat voor astma/copd helemaal gevaarlijk is. Het is ook de bedoeling van deze kwalijke overheid dat men ziek wordt van mondkap/ muilkorf. Dat lijdt tot meer valse positieve pcr testen [ exosomen door zware stress , zuurstoftekort ] , en deze slavenmaskers zijn occulte bedoelingen. Dat t volk zich gehoorzaamt aan de dictatoriale overheid. De Rockefeller fondation had hier al jaren geleden op ingezet , en die zijn uit op depopulatie van de wereldbevolking . Aboutaleb voert zijn opdracht van de Bilderbergconferentie uit om te roepen over muilkorfplicht in heel t land .

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  anoniem

Alvast veel sterkte in het gesticht straks!

Ab Normaal
3 jaren geleden
Antwoord aan  anoniem

Je weet dat de lucht die inademt voor ongeveer 16-18% uit O2 bestaat? De rest bestaat uit nanobots om je hersenen te controleren zodat je slaafs doet wat je opgedragen wordt. Deze nanobots worden overigens verspreid door aliens, dus geen enkele regering heeft daar grip op.

Het is goed om een goede kritische houding te hebben, echter check wel degene die wat roept.

Dat van Dissel roept dat muilkorven beperkt helpen dan is dat iemand met een wetenschappelijke basis die dat roept die aangenomen is om specifieke kennis en niet de eerste de beste proleet die roept een opleiding te hebben.

Wat mij opvalt is dat je op het perron de conducteurs gezellig zonder mondkapje schouder aan schouder staan te keuvelen, niet controleren, nergens instructies zijn over hoe een mondkapje gedragen moet worden, de NS/ProRail een minimale inspanning leveren in de crisistijd. Vervolgens loopt zo’n conducteur met geluk zijn servicerondje, legt geen reiziger uit dat die zijn mondkapje verkeerd draagt. Daarna komt er een Bokito van V&S en die gaat er vol bovenop. Dan schiet ik wel behoorlijk is standje recalcitrant. Als de Bokito daar niet goed mee om kan gaan wordt het dus klappen.

Terwijl als NS/ProRail meer actie zouden nemen. Bijv desinfectiepompjes in de trein, service medewerkers die de reizigers begeleiden, vaker omroepen, mensen erop attenderen dat ze iets verkeerd doen op een nette manier, dan ben je 80-90% ven de agressie in 1 keer kwijt.

Ricardo
3 jaren geleden
Antwoord aan  anoniem

Heeft u ook linkjes naar die onderzoeken? Want iedereen kan wel wat roepen op het internet en het is misschien ook wel te vinden, maar ik weet niet welk onderzoek u betrouwbaar acht.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Don

Ja, de rest van de wereld is gek. Daarom zitten wij nu bijna de hoogste besmettingscijfers van de wereld.

Peter B
3 jaren geleden

Helaas, ze worden niet opgenomen in het gesticht en eerlijk gezegd voel ik me een beetje schuldig dat ik ze een podium heb gegeven.
Dus geef ik toch een korte reactie. Wat Aboutaleb betreft, zijn achtergrond is voor zijn aantreden als staatssecretaris en burgermeester door de veiligheidsdienst onderzocht en daar is hij volkomen integer gebleken.
En mondkapjes ze zijn in de eerste plaats ontworpen om stof tegen te houden, denk je nu in alle ernst dat ze katoenvezels doorlaten. Wat die CO 2 betreft heeft geen 1 wetenschapper gezegd dat ze hersenschade geven.
Verder is het vrij logisch dat je meer kans hebt dat je door mensen die je vaak ziet eerder besmet wordt. Het knappe van wetenschappelijk onderzoek is juist dat ze hebben kunnen vaststellen waar de besmettingen hebben plaatsgevonden, dus thuis en in kroegen en zangkoren en NIET op terrasjes in supermarkten en op straat.

Tenslotte maar dat moet je niet verder vertellen Rutte en van Dissel en ook ik zijn maanmannetjes die de planeet willen overnemen. (voor alle zekerheid sarcastische bedoelt)

Peter B
3 jaren geleden
Antwoord aan  Peter B

Help, in mijn antwoord aan Annemiek word ik ingehaald door nanobots en Aliens die volgens AB Normaal (een toepasselijke naam) mijn hersens hebben overgenomen. Word het niet tijd om zulk geraaskal (inclusief mijn reactie hierop) te verwijderen en er weer een ordentelijke treinenrubriek van te maken?

treingraag
3 jaren geleden

Ja, hoor, kontroleren helpt echt tegen 4 onwillige pubers met wapens en agressie in bovenkamer. En dan de nette kondukteur die alleen maar de deur kan wijzen met kopstoot als gevolg wanner ze niet op een station met security uitstappen. Haal kontrole weg bij hc en laat V&S rucksichtloos optreden dus meer de baan op ook. Zo simpel.

Boutrous
3 jaren geleden

Als de (hoofd)conducteur te maken met zwartrijders entc., dan moet hij met een (mobiele) telefoon 112 bellen. Bij het eerstvolgende station staat de politie klaar om het zwartrijdende tuig in te rekenen.

Joost2
3 jaren geleden
Antwoord aan  Boutrous

Daar zal een behoorlijke politiecapaciteit voor nodig zijn dan, als die er elke keer bijgehaald worden als er een zwartrijder is.

Daafje
3 jaren geleden

De 2e kamer is nu aan zet. Eerst moet de macht van de vakbonden ingeperkt worden, waarbij het stakingsrecht beperkt moet worden toch echte accute gevallen ipv elk wissewasje (wat je in België veel ziet!). Al doen deze ook goed werk en nemen ze het op voor personeel, ze hebben door de jaren heen een soort legaal geworden illegale macht op weten te bouwen, deze negatieve spiraal moet doorbroken worden. Daarnaast moet er wetgeving en rechtspraak komen waarmee raddraaiers met hun eigen daden geconfronteerd worden. Zodra deze beginnen te beseffen dat ze er niet met een Jantje van Lijden vanaf kunnen komen, dan gaan ze heus wel zich gedragen, (40 uur dienstverlening is een straf met een effect van bijna 0,0!).

treingraag
3 jaren geleden

Leiden geen Lijden. Inderdaad, SV meer op de trein met wapenstok.