fbpx

Zeshonderd banen weg bij ProRail

08 okt 2013 17:10

UPDATE. Spoorbeheerder ProRail schrapt de komende jaren naar schatting 600 van de huidige 4200 banen. Dat maakte ProRail dinsdag bekend. De reorganisatie zal worden uitgevoerd van 2014 tot en met 2016. Bij de spoorbeheerder werken nu zo´n 4200 medewerkers.

Met de bezuiniging verdwijnen veertien procent van de arbeidsplaatsen bij ProRail. Bij de reorganisatie vallen volgens Jacqueline Lohle van FNV Bondgenoten geen gedwongen ontslagen. In mei zijn ProRail en FNV namelijk overeen gekomen dat er tot 2017 geen gedwongen ontslagen zullen vallen bij eventuele reorganisaties. Dat is ook vastgelegd in de cao. De banen verdwijnen de komende jaren dan ook door natuurlijk verloop, aldus Lohle. ProRail zegt zelf dat het voorkomen van gedwongen ontslagen "het uitgangspunt´´ is bij de reorganisatie.

Apparaatkosten
"We hebben van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de opdracht gekregen om structureel te bezuinigen" legt een woordvoerder van ProRail uit. "Daarom zullen we de komende jaren minder uitgeven aan de zogenaamde apparaatskosten. Dit zijn de kosten die we maken voor personeel en benodigd materiaal zoals kantoorkosten. Want we willen niet dat het ten koste gaat van de treinreiziger. Daarom gaan we de reorganisatie op een verstandige manier doorvoeren´´, vervolgt de woordvoerder. Op onderhoudspersoneel en toezichthouders wordt niet bezuinigd.

Kabinet
ProRail moet van het kabinet voor ongeveer 250 miljoen euro snijden in de uitgaven op beheer, onderhoud en eenmalige projecten. Op het hoofdrailnet, dat wordt geëxploiteerd door de NS, moet de beheerder 110 miljoen euro per jaar besparen. Eerder in het jaar maakte het kabinet al bekend dat het 2 miljard euro gaat bezuinigen op het spoor. ProRail wil verder besparen op de kosten en minder gebruik gaan maken van de mogelijkheid om externe krachten in te huren.

Brits spoor
Voor Beter OV is geschokt door de bezuinigingen en spreekt over een kaalslag die over ProRail wordt uitgestort. "15% minder personeel en een 20% lager budget vallen moeilijk te verenigen met een betrouwbaar en veilig spoorsysteem" aldus voorman Rikus Spithorst. Hij vervolgt:“Ons Kabinet gedraagt zich als de toenmalige Britse premier Thatcher, die ooit door enorme bezuinigingen
op het Britse spoor een onbetrouwbaar en zelfs gevaarlijk vervoersysteem op haar geweten had. Straks staat ProRail in de schijnwerpers als onbetrouwbare infrabeheerder, terwijl de werkelijke schuld in politiek Den Haag lig.”

van 2800 naar 4500
Vorig jaar werden er bij ProRail al ruim 200 banen geschrapt. De afgelopen jaren is het aantal medewerkers bij de spoorbeheerder juist hard gegroeid van 2800 tot tegen de 4500 vorig jaar.

(c) Novum / ANP / Treinreiziger.nl