Zeeland niet enthousiast over plan Connexxion

De provincie Zeeland is niet enthousiast om een regionale sprinter Vlissingen – Breda te introduceren en die onder te brengen bij de provincie. Dat zegt een woordvoerder van de gedeputeerde Harry van der Maas van de provincie Zeeland.

Intercity versnellen

Vorige week pleitte Connexxion directeur Pier Eringa in een interview met Treinreiziger.nl om de NS-intercity te versnellen. “Er zijn heel veel kleine stationnetjes onderweg. Waarom zou je niet een regionale vervoerder met een stoptrein laten rijden die de mensen vanuit Zeeland naar Breda brengt?” vraagt hij zich af. 

Regionale zeggenschap

In de optiek van Eringa is het voor de regionale overheden prettiger om maximale zeggenschap te hebben over trein en bus. Maar dat ziet de provincie Zeeland anders. “Daar gaat onze voorkeur vooralsnog niet naar uit”, zegt een woordvoerder van de verantwoordelijk gedeputeerde Harry van der Maas.

Afhankelijk van het Rijk en NS

Wel is Zeeland voorstander om de intercity te versnellen. “Onze inzet is primair gericht op een snellere spoorverbinding Zeeland uit en in, een snellere Intercity dus. Hiervoor pleiten we bij het Rijk”, legt de provincie uit. Tegen een Sprinter Vlissingen – Breda is Zeeland niet, zolang die niet in plaats komt van een snelle intercity. Maar wat Zeeland betreft komt een dergelijke trein dus niet onder verantwoordelijkheid van de provincie. Daarmee blijft Zeeland afhankelijk van het ministerie van infrastructuur en NS.

Nieuwe stations en stadsspoor Vlissingen

Connexxion pleit samen met Arriva, EBS, Keolis en Qbuzz om een stadsspoor te openen in Vlissingen, dit omdat de huidige stations ver van het centrum zijn. De NS-intercity zou dan naar het huidige eindpunt kunnen blijven rijden, terwijl de commerciële vervoerders zouden rijden naar nieuw te openen stations als Vlissingen Centrum en Vlissingen West. Daarvoor is dan wel 50 miljoen euro benodigd. Daarnaast wordt gepleit voor drie nieuwe stations, bij onder andere Bergen op Zoom en Roosendaal. Dat zou nog eens 30 miljoen kosten.

Reistijd naar Zeeland

In 2016 bleek uit onderzoek van Treinreiziger.nl dat de reistijd tussen Amsterdam en Zeeland in zeven jaar tijd met 26 minuten was toegenomen. De rechtstreekse trein doet er tegenwoordig 3 uur en 5 minuten over, terwijl dat in 2011 nog 2 uur en 39 minuten was. De langere reistijd is een doorn in het oog onder Zeeuwse politici. NS is de regio tegemoet gekomen met twee versnelde intercity’s in de ochtendspits richting Amsterdam en twee in de avondspits naar Zeeland.

Treinreiziger.nl pleitte eerder om in de toekomst de Intercity Direct Amsterdam – Rotterdam door te trekken naar Vlissingen. Daarmee zou een aanzienlijke reistijdwinst mee geboekt kunnen worden. Ook Dordrecht zou daardoor een snellere reistijd met Amsterdam krijgen. NS heeft echter geen plannen voor een dergelijke verbinding.

This post was last modified on 29 januari 2021 14:58

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

22 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug