fbpx
Foto: Hans de Kroon, CC BY-SA 3.0

Wordt spoorlijn Elst – Tiel – Geldermalsen een busbaan?

18 feb 2019 8:52

De spoorlijn Elst – Tiel – Geldermalsen wordt mogelijk omgebouwd tot busbaan. De provincie Gelderland doet onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de spoorlijn, waarbij de ombouw tot busbaan in beeld is. Dat schrijft De Gelderlander. In totaal worden vier verschillende scenario’s onderzocht. In één scenario verdwijnt de spoorlijn. 

Flexibeler

Wethouder Jan van Baal van de gemeente Overbetuwe is groot voorstander van de ombouw. “Een busverbinding is voor de inwoners van onze dorpen veel praktischer. Een bus is veel flexibeler als het gaat om op- en afstappen en op deze manier kunnen we alle dorpen op die lijn aansluiten, Valburg bijvoorbeeld. Ook de vervoersfrequentie kan met bussen makkelijker omhoog”, aldus de wethouder tegenover De Gelderlander.

Nog meer voordelen

De wethouder ziet de spoorlijn nu als hinderlijke barrière in het landschap die dorpen letterlijk verdeelt. Een busbaan zou ook veel handiger zijn voor hulpdiensten. Die zouden van de busbaan gebruik kunnen maken en daardoor sneller de aanrijtijden halen. Behalve de gemeente Overbetuwe ziet ook de gemeente Nederbetuwe voordelen van een mogelijke ombouw.
Dat zou de aanleg van een rondweg bij Opheusden makkelijker maken en de op- en overstapmogelijkheden bij Kesteren verruimen.

Reizigers reageren negatief

De gemeentes Overbetuwe en Nederbetuwe zien weliswaar voordelen, veel reizigers zien die niet. In De Gelderlander reageren meerdere reizigers negatief op het scenario waarbij de trein verdwijnt. “Je jaagt zo de mensen natuurlijk de auto in. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. En wat snelheid betreft kan de bus niet tegen de trein op”, stelt de 23-jarige Dirk van Sijpveld in de krant.

Nog geen besluit

De ombouw van spoorlijn tot busbaan is zeker niet definitief. Er worden in totaal vier scenario’s onderzocht. In de andere scenario’s blijft de trein bestaan. Zo is er een scenario dat ook Tiel – Elst wordt geëlektrificeerd. De provincie wil hier niet op vooruitlopen. “We brengen verschillende opties in kaart en hebben voor het onderzoek is afgerond natuurlijk nog geen voorkeur”, aldus een woordvoerder namens de provincie.

0 0 stemmen
Artikel waardering
46 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Willem.
5 jaren geleden

2e auto verkocht om gebruik van deze lijn te maken. Ik kan werken in de trein.
Als de lijn een busverbinding wordt, komt er weer een 2e auto om naar werk te reizen. In een bus kan ik niet werken vanwege het geschud.

Lex van Rootselaar
5 jaren geleden

In de tijd dat ik in Leerdam en Gorinchem woonde bleek het een prima verbinding met zowel Arnhem als Nijmegen. Of bus datzelfde niveau kan halen is nog maar de vraag. Bus kan frequenter rijden, maar dan gelden dezelfde kruisingspunten als bij trein OF busbaan moet breder worden dan spoorlijn.

Bart Severein
5 jaren geleden

verdeelT

Tim
5 jaren geleden

En Eringa en van Boxtel maar dromen over enorme uitbreidingen van het spoorwegnet.

Anoniem
5 jaren geleden

Wat dacht je van de reistijd.
Ik ben nu met de trein in een half uur van Tiel naar Elst. Met de bus krijg je langere reistijden. En je kan je fiets niet meer meenemen als het een bus verbinding word. Je word dan verplicht om gebruik te maken van de ov fiets wat weer extra kosten met zich mee brengt.

Wim Lubbers
5 jaren geleden

Dat krijg je met de versnippering. Eigenlijk wordt de spoorlijn tussen Dordrecht en Arnhem over 3 vervoerders uitgesmeerd. Gelderland en Zuid-Holland kijken ieder naar hun eigen stukje en ertussenin zit NS die alleen maar naar de verbinding Tiel-Utrecht kijkt. Geen van drieën doen ze moeite hun treinen op elkaar te laten aansluiten.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Klopt, maar dat was meen ik in het NS tijdperk niet anders. Ik zou van een directe trein Dordrecht – Arnhem / Nijmegen wel enthousiast worden, maar het zijn te weinig reizigers die daar echt baat bij hebben.

Puck
5 jaren geleden

Plus dat het ten koste zou gaan van de verbinding Utrecht – Tiel, waar nu juist wel veel mensen gebruik van maken.

Lodewijk Entrop
5 jaren geleden

Ben ik niet met je eens, als je een sneltrein laat rijden Elst-Tiel-Geldermalsen-Gorinchem-Sliedrecht-Dordrecht dan kan die wel degelijk opwegen tegen de kosten. Vanuit Nijmegen en Arnhem wordt het dan sneller om via die sneltrein te reizen dan via Utrecht Centraal. Hetzelfde geldt voor ‘s-Hertogenbosch. Sterker nog, zeker vanuit Nijmegen worden zelfs delen van Rotterdam via die route sneller. Ik heb een dienstregeling uitgewerkt waarin het past, hierbij stopt de sneltrein een enkele keer vaker dan de hierboven genoemde stations als gevolg van het enkelsporige baanvak. Er moet wel een klein stukje dubbelspoor bij Gorinchem bij.

Engeltje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Lodewijk Entrop

Wat een goed voorstel. Nu is dat traject hopeloos opgeknipt met droevige “verbindingen”. Ook zou een treinverbinding van Utrecht via Gorinchem naar Breda ook een uitkomst zijn.

Bert Steenbergen
5 jaren geleden

Er rijdt wel degelijk een directe trein (SPR) van Dordrecht naar Arnhem, stopt op 21 tussenstations en doet er iets meer dan 2 uur over

Henny
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Steenbergen

Conclusie : als je daar tussendoor ook Intercity’s laat rijden? Spoorverdubbeling, electrificatie, het kost eerst veel geld. Ik durf erop te wedden dat we over 20 jaar zeggen : wat een goede zet is dat geweest. Denk hierbij aan de o zo belangrijke CO2 uitstoot (maar dat geldt nog niet als het over OV gaat)

Henk Angenent
5 jaren geleden

In Gelderland wordt het OV snel weggesaneerd. Maar ja, dat heb je met een bruin bewind. Ik zou zeggen, bij de PS-verkiezingen geen VVD/CDA/D66 of een van de andere rechtse partijen stemmen!

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Henk Angenent

Het wordt niet op prijs gesteld om een verwijzing te maken die geassocieerd kan worden met Hitler (bruin bewind). Ik denk dat het prima mogelijk is om het op een andere manier kenbaar te maken. Want natuurlijk staat het u vrij om uw onvrede te uiten.

Wibe van Gent
5 jaren geleden

Neem een voorbeeld destijds aan de Achterhoek. Stem bus en trein goed op elkaar af en de reizigers stromen toe. Afstemmen dienstregelingen vergt niet meer dan een jaar en kost niet zoveel als dure onderzoeken.

Anoniem
5 jaren geleden

Beter is het om deze lijn te elektrificeren en deze trein door te laten rijden naar Utrecht, zodat overstappen in Tiel ook niet meer nodig is. Deze lijn wordt dan veel aantrekkelijker

Jur
5 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat is een onzinnig idea. Tussen Tiel en Utrecht heb je treinen nodig die vier of vijf keer zo lang zijn als tussen Tiel en Elst.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Jur

Het klinkt als een zinniger idee dan Tiel als een dubbel kopstation. Dan laat je een deel van de trein toch keren in Tiel? Bovendien zou het aantal reizigers tussen de verder gelegen stations en Utrecht ongetwijfeld toenemen als het een rechtstreekse verbinding zou worden.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Ik zou stiekem wel benieuwd zijn in een regio trein Dordrecht – Arnhem, al is er vast nauwelijks vraag naar en zijn er vast hoge kosten (spoorverdubbeling Geldermalsen – Tiel?, Elektrificatie, etc). Trein Utrecht – Tiel moet uiteraard blijven.

Joris
5 jaren geleden

Misschien ook wat aardige gegevens voor de onderzoekers:

Elst-Leerdam per trein:
1929: 1:00 uur, 0x overstap
1972: 1:01 uur, 1x overstap
2017: 1:06 uur, 2x overstap
2019: 1:31 uur, 3x overstap

Rudy
5 jaren geleden

Elst – Tiel – Geldermalsen is geen boemelbaan. Het was eens een merendeels dubbelsporige hoofdspoorbaan voor internationaal verkeer. De grond, de kaarsrechte rechte onderbouw en deels de voorbereide kunstwerken liggen er al. Je kan kapitalen uitgeven om een nieuwe kaarsrechte hogesnelheidsspoorweg te bouwen. Je kan ook de meest kaarsrechte verbinding tussen Rotterdam en Keulen resp. Amsterdam en Keulen gebruiken. Gewoon dubbelspoor aanleggen en een bovenleiding erboven.

Je kan tegen gigantische kosten Utrecht – Arnhem – Nijmegen viersporig maken. Jan kan ook Utrecht – Tiel – Nijmegen gebruiken. Je kan tegen gigantische kosten Amsterdam – Den Bosch – Limburg uitbouwen. Je kan ook Amsterdam – Amersfoort – Kesteren – Nijmegen – Limburg heropenen. Je kan tegen gigantische kosten Rotterdam – Breda – Eindhoven uitbouwen. Je kan ook Rotterdam – Geldermalsen – Eindhoven gebruiken.

De lijn heeft tijdens de wederopbouw en de ontstoming de boot gemist. Nu een prachtkans om het spoorwegnet snel uit te breiden.

Bogdan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

Hele interessante ideeën die de moeite waard zijn om onderzocht te worden en hopelijk worden ze in de nabije toekomst realiteit. Investeringen blijven noodzakelijk, maar met nieuwe en kortere routes zijn die zeker geen weggegooid geld. En van nieuwe routes kunnen meer mensen gaan profiteren van rechtstreekse verbindingen, waar altijd meer tijdswinst in zitten.

Dirk
5 jaren geleden

Dwaas plan van mensen die niets met ov hebben,die niet weten dat verreweg de meeste mensen niet graag met een (lijn)bus reizen. Wat is er toch aan de hand met Gelderland; Nijmegen-Kleef reactiveren wordt aan deze kant van de grens tegen gewerkt,dus zoals Angenent zegt; wees bewust van je stemgedrag!

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dirk

Er worden vier scenario’s onderzocht, de meeste gewoon met trein. Ik denk dus dat het wel mee valt. Ik vermoed verder dat de reizigersvraag Nijmegen – Kleef gewoon beperkt is.

Rian van der Borgt
5 jaren geleden

De potentieelstudies komen hoger uit dan voor een aantal andere grensovergangen. De provincie wil gewoon niet.

Died
5 jaren geleden

Is er toevallig ook bekend welke opties er nog meer worden onderzocht?

Henny
5 jaren geleden

Beste Hildebrand, waarop staaf je die gedachte? Kijk naar Enschede – Gronau met 3x per dag een trein. Sluiting dus vanwege de lage reizigersaantallen. 15 jaar geleden heropening met 2 treinen per uur. En wat zie je : treinen zo vol, dat ze al heel lang niet meer naar Gronau rijden, maar doorgetrokken naar Munster en zelfs Dordmund! We leven in 2019, dus laten we vooruit kijken. Meer mensen, op termijn minder auto’s (te duur). Over 20 jaar is goed openbaar vervoer een must waar we dus NU over moeten beslissen.

Bert Sitters
5 jaren geleden

Er moet een intercity Utrecht – Nijmegen komen via Veenendaal en een spoorbrug bij Rhenen. Is een stuk sneller dan via Arnhem: koert en geen kopstaop op Arnhem Centraal

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het spoor tussen Arnhem en Nijmegen zit aan de grens van zijn capaciteit. Oven een paar jaar past het niet meer gaat men bedenken hoe dat opgelost kan worden. Dan kan men natuurlijk gaan verdubbelen tussen Arnhem en Nijmegen, maar het mogelijk maken van Rhenen – Nijmegen zodat al die reizigers niet meer via Arnhem hoeven, zou weleens vergelijkbaar in kosten kunnen zijn en bovendien inderdaad de reistijd verkorten. Helaas als het dan inmiddels een busbaan is.

Nieuwwester
5 jaren geleden

Vervanging van een doorgaande spoorverbinding door een busbaan die slechts een deel van het traject bestrijkt is een vorm van kapitaalvernietiging.

Rene
5 jaren geleden

In plaats van verbussen moet juist geïnvesteerd worden. Meer lijnen, herstel handige verbindingen zoals het traject naar Rhenen. Vlotte busaansluitingen op de treinstations. Het visgraatmodel zorgt voor reizigersgroei. Kijk naar het grote geheel, de wijde regio ipv alleen lokaal belang. Onvoorstelbaar; veel plaatsen zouden ik weet niet wat doen voor een treinverbinding, en enkele van deze gemeentes doen een suggestie tot opheffing…

Henny
5 jaren geleden
Antwoord aan  Rene

Wat een achterhaald politiek verhaal. In de jaren 70 werd in het Noorden serieus overwogen om de spoorlijnen te verbussen.
En zie wat gebeurde : 2x per uur (en soms vaker) een trein, in combinatie met (buurt) bussen voor natransport. Nu is op sommige trajecten spoorverdubbeling noodzakelijk om de grote passagiersstromen te vervoeren. Zwolle – Enschede, hetzelfde verhaal. Sinds 1 jaar langere treinen + extra intercity. Mensen uit Heino klagen nu dat ze opeens moeten staan door hogere passagiersaantallen. Conclusie : niet versnipperen maar juist de frequentie omhoog, promoot nu eindelijk eens goed openbaar vervoer welk goed op elkaar is afgestemd.

Ties
5 jaren geleden

Dit plan raakt ook drie andere provincies.
Je zou dit stukje Gelderland ook kunnen opsplitsen naar deze andere drie. Dat geeft mbt ideeën op OV-gebied in ieder geval wat minder versnippering. Misschien ook wel op andere terreinen…..?

JanN
5 jaren geleden

De lijn volledig uitbouwen naar dubbel spoor/elektrisch. Daarnaast een nieuwe brug voor 2×2 sporen tussen Arnhem en Nijmegen en aansluiting vanuit Tiel op dit baanvak zowel naar Arnhem als Nijmegen. Dus kop maken in Arnhem maar een rechtstreekse verbinding Utrecht/Dordrecht naar Arnhem/Nijmegen. Daarmee komt er ruimte op traject Utrecht/Arnhem. Tussen Zwolle en Deventer spoorverdubbeling en meer Ic’s Zwolle en Nijmegen. Weliswaar een lange termijn planning, maar dit moet te doen zijn.

JanN
5 jaren geleden
Antwoord aan  JanN

Ik bedoel geen kop maken in Arnhem

Gerrit
5 jaren geleden

“De wethouder ziet de spoorlijn nu als hinderlijke barrière in het landschap die dorpen letterlijk verdeelt.”, nee de A15 dan..die is niet lekker doorsnijdend en dan komt ook nog eens een betonnen busbaanbak ernaast….hoezo barrières!

Died
5 jaren geleden
Antwoord aan  Gerrit

Vergeet de Betuwe lijn niet

Edmans
5 jaren geleden

De afgelopen jaren zijn alle stations op het traject Tiel-Elst voor veel geld gerenoveerd, voorzien van toiletten etc. Waarom is dat dan gebeurd?
De dienstregeling met Arriva is perfect, punctueel en rendabel, voor het eerst in decennia (na NS en Syntus). Waarom nu ermee stoppen?

Het probleem is natuurlijk ook dat Van Baal dikke vriendjes is met De Gelderlander, waarin dit nieuws gepubliceerd werd. Van Baal hoeft maar een wind te laten en het staat al op de (regio-)voorpagina van deze krant!

Kiezer, geef in maart een duidelijk signaal aan CDA Overbetuwe!

Laurens Smid
5 jaren geleden

Dat de treinen niet op elkaar aansluiten ligt niet aan Arriva maar aan de NS die moest zo nodig een 10 minuten dienstregeling invoeren naar Eindhoven waardoor de stoptrein naar Tiel geen aansluiting meer gaf in Tiel. Maar de NS denkt alleen aan zich zelf niet aan de overstappende reiziger en dan met name op regionale vervoerders het zou de NS eens sieren dat ze meer gaan samen werken met regionale vervoerders zodat de treinen aansluiten op elkaar i.p.v. dat je ruim 20 minuten in Tiel mag wachten op de trein van/naar Arnhem. Je kan niet van Arriva verwachten dat zij de vertrek/aankomst tijden gaan veranderen zij zijn niet schuldig aan de verslechterde overstap in Tiel da tis toch wel de NS.

Died
5 jaren geleden
Antwoord aan  Laurens Smid

Kan iemand mij uitleggen waarom Arriva zijn dienstregeling hier dan niet op aangepast heeft?

Henny
5 jaren geleden

Let op : de dienstregeling wordt NIET bepaald door NS of Arriva, maar door de Provincie. Het zal zo zijn dat er politici zijn die nog worstelen met belangenverstrengeling, maar laten we die even buiten beschouwing laten.

Louis Bohte
5 jaren geleden

Het lijkt mij een geweldig idee. Dan kan de rails hergebruikt worden voor een gedeeltelijke verdubbeling van de Maaslijn.

Boutrus
5 jaren geleden

Met de bus ben je langer onderweg. Je jaagt de reiziger de auto in op de zeer drukke A15.
Tiel Elst electrificeren en Tiel-Waddenoyen dubbelsporig maken. Tiel station aanpassen, zodat de trein Arnhem-Tiel door kan rijden naar Geldermalsen.

Gerard Oomen
5 jaren geleden

Prima lijn tussen Tiel en Elst. Laten de mensen in de dorpen beseffen wat ze kunnen verliezen en vaker de trein nemen in plaats van de auto. Er zijn voor de stille uren trouwens ook bussen die op rails rijden.

Martijn
5 jaren geleden

Is bij verdubbeling van Arnhem-Nijmegen een spoorboog bij Oosterbeek niet simpeler en dus goedkoper? Dan heb je Utrecht-Ede-Nijmegen.