fbpx

NS in 2017 winstgevend dankzij Abellio

De Nederlandse Spoorwegen hebben in 2017 een winst gemaakt van 24 miljoen euro. In 2016 bedroeg de winst nog 212 miljoen euro. De winst valt een stuk lager uit door eenmalige kosten. Dat NS toch nog winst maakt, komt door de activiteiten van NS in het buitenland. 

Als er geen rekening wordt gehouden met eenmalige kosten (en inkomsten), dan waren de cijfers van NS ook een stuk positiever. Dan was de winst gedaald van 145 miljoen in 2016, naar 131 miljoen in 2017. In 2016 waren de cijfers zeer gunstig door een éénmalige meevaller van 117 miljoen vanwege verkoop van vastgoed. Afgelopen jaar kreeg NS een boete van 41 miljoen euro van de ACM, vanwege machtsmisbruik.

Back on track

Ondanks dat de winst lager uit is gevallen als een jaar eerder, spreekt NS van een goed jaar. “Dat zeg ik met trots, maar ook met bescheidenheid. We zijn nu weer back on track” zei NS topman Roger van Boxtel bij de presentatie van de jaarcijfers. Het imago van NS kreeg de laatste jaren flinke tikken door het gedoe met de Fyra en de fraude bij de aanbesteding voor openbaar vervoer in Limburg. Dat laatste leverde de spoorvervoerder de eerder genoemde boete van 41 miljoen euro op.

Alle normen gehaald

Van Boxtel werd in 2015 aangesteld om orde op zaken te stellen. “Inmiddels is het beeld knap hersteld’’, stelt hij zelf. 2017 was volgens hem een goed jaar voor NS. Dat beaamt ook Marjan Rintel, directeur Operatie bij NS. “In 2017 reden er meer treinen, gingen nieuwe treinen het spoor op, en kwamen er meer reizigers op tijd aan. We hebben alle 12 de prestatie indicatoren gehaald. Ook de prestaties op de HSL zijn boven de norm. De three strikes zijn van tafel”.

Zitplaatskans HSL-gedaald

Opmerkelijk is wel dat de zitplaatskans op de hogesnelheidslijn is gedaald. Vorig jaar werd het spoorbedrijf daarom nog beboet. En ondanks de prestaties in 2017 zijn gedaald, krijgt het spoorbedrijf dit keer geen boete. Dat komt doordat de indicator waarop NS wordt afgerekend is gewijzigd. Daardoor ligt de lat minder hoog. Als NS de afgesproken zitplaatskans op de HSL deze keer niet was nagekomen, dan zou NS de derde strike gekregen hebben. Volgens het regeerakkoord zou de HSL vervolgens opnieuw aanbesteed moeten worden. Dat scenario is nu van tafel.

Abellio

De omzet ging in 2017 licht omhoog naar ruim 5,1 miljard euro.”Als we corrigeren en rekening houden met de verkoop van Qbuzz, en rekening houden met de lagere koers van de Britse pond, dan is de omzet met 4.8% gestegen” legt financieel topman Bert Groenewegen uit. Vooral in het Verenigd Koninkrijk deed NS goede zaken: in Britse ponden steeg daar de omzet met 9%. Net als vorig jaar behaalde Abellio een positief resultaat van 53 miljoen euro. In politiek Den Haag liggen de buitenlandse activiteiten van NS altijd gevoelig. Sommige Kamerleden willen dat NS zich volledig richt op Nederland, en niet in het buitenland actief is. Maar zonder Abellio had NS in 2017 geen winst geboekt. Dat erkende ook Groenewegen desgevraagd.

0 0 stemmen
Artikel waardering
4 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
6 jaren geleden

“Ook de prestaties op de HSL zijn boven de norm. De three strikes zijn van tafel”

Wat!? – Blijven die twee van de vorige jaren niet staan, dus mag NS er nu eerst weer twee jaar met de pet naar gooien voordat ze weer één jaar aan de prestatienormen hoeven te voldoen?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Inderdaad moet (zover mij bekend) er drie keer achter elkaar onder de norm worden gepresteerd.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Maak je niet druk. Het is niemands verlangen om onder de norm te presteren. Het zal eerder beter gaan weer slechter.

Anoniem
6 jaren geleden

De kamerleden die vinden dat de NS alleen in Nederland moet acteren, vinden het wel goed dat andere buitenlandse bedrijven in Nederland kunnen acteren; zoals Deutsche Bahn met Arriva en het Franse Keolis met Syntus, tevens wordt er door de regering geeist dat QBuzz wordt verkocht aan FS uit Italië die dan weer een concessie wint waarin de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen in zit. Wanneer wordt de politiek nu eens wakker dat er als het zo doorgaat er dadelijk geen enkel bedrijf meer bestaat dat Nederlands is, alle winsten die gemaakt worden naar het buitenland verdwijnen.