fbpx

Mager resultaat Abellio: 4 miljoen winst op 3,4 miljard omzet

05 mrt 2020 10:52

Het afgelopen jaar had NS-dochter Abellio een omzet van ruim 3,4 miljard euro. De omzet is weliswaar fors gestegen, maar de winst is juist aanzienlijk gedaald. De nettowinst van het bedrijf kwam echter uit op slechts 4 miljoen euro. “Dat is niet voldoende, het resultaat in het buitenland moet omhoog,” stelde financieel directeur Bert Groenewegen vorige week bij de presentatie van de jaarcijfers van NS.

Duitsland

Op de activiteiten in Duitsland (ruim 530 miljoen euro omzet, een groei van 177 miljoen ten opzichte van een jaar eerder) werd een nettoverlies van bijna 29 miljoen euro geboekt. De directie wijt dit aan drie factoren: een nieuwe dure cao bij Deutsche Bahn, krapte op de arbeidsmarkt en lagere punctualiteit door werkzaamheden. Door de krapte op de arbeidsmarkt moet Abellio de CAO van DB volgen om aan personeel te komen. De lage punctualiteit zorgt ervoor dat Abellio van opdrachtgevers een lagere vergoeding krijgt.

Verenigd Koninkrijk

De operaties in het Verenigd Koninkrijk zijn wel winstgevend, maar er zijn onzekerheden. Weliswaar is de reizigersgroei groot, maar problemen met de infrastructuur maken het steeds lastiger om de gewenste prestaties te halen. En wat gaat de brexit betekenen voor de economie en het aantal reizigers? Boven de markt hangt bovendien de Williams Rail Review, een onderzoek in opdracht van het Department for Transport naar de wenselijke structuur en aansturing van de spoorsector. Dat rapport had er eind 2019 al moeten zijn, maar is nu aangekondigd voor de eerste helft van dit jaar. Groenewegen verwacht dat er een National Rail Authority komt, enigszins vergelijkbaar met het Nederlandse ProRail. Rapporteur Williams heeft al laten weten dat dit één van zijn aanbevelingen wordt.

NS wijst in het jaarverslag dat sinds de privatisering in het Verenigd Koninkrijk het aantal treinreizigers is verdubbeld. “Terwijl de infrastructuur daar niet overal op is berekend.” Dat zorgt voor ontevreden reizigers, die ook het treinkaartje in het Verenigd Koninkrijk te duur vinden. NS wijst erop dat de tarieven worden vastgesteld door de Britse overheid en zijn gekoppeld aan de consumentenprijsindex. De dure tarieven vloeien volgens NS voort uit de politieke keuze om de kosten van het Britse spoornetwerk meer aan de reiziger door te berekenen, dan aan de algemene belastingbetaler.

Meestampen

Het magere resultaat en de onzekerheden roepen de vraag op hoe zinvol de activiteiten van Abellio voor NS eigenlijk zijn. “NS stampt met Abellio een beetje mee met de grote bedrijven DB en SNCF,” in de woorden van Van Boxtel. Dat ‘meestampen’ blijft Abellio doen zolang de buitenlandse activiteiten iets toevoegen voor Nederland, verduidelijkt Groenewegen. Als voorbeeld noemt hij de mogelijkheid van grensoverschrijdend vervoer, wat als legitimatie van de activiteiten in Duitsland kan gelden (al is nu slechts één van de vijf regionale treindiensten tussen Nederland en Duitsland in handen van Abellio). Voor de Britse activiteiten geldt als argument dat ze bijdragen aan de winst en het dividend van het moederconcern.

Vast staat dat Abellio alleen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland actief blijft, expansie naar andere landen en markten wordt niet nagestreefd.

Tekst: Maurits van den Toorn / Treinreiziger.nl

Winst Abellio door de jaren heen

  • 2015: 48 miljoen
  • 2016: 55,6 miljoen
  • 2017: 35 miljoen
  • 2018: 23 miljoen
  • 2019: 4 miljoen

Afbeeldingen: NS / jaarverslag

0 0 stemmen
Artikel waardering
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Simon
4 jaren geleden

Expansie naar andere landen wordt niet nagestreefd?
Vreemd. Aan onze zuidgrens ligt toch ook een land?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Dat is al jarenlang het beleid, en ook logisch. Elke markt heeft zijn eigen risico’s. Naar mate je de markt beter kent kun je daar beter op inspelen. En in België zijn er nog geen concessies, daar is nu nog alles gegund aan de NMBS.

Simon
4 jaren geleden

Inderdaad, maar hoe lang nog?
Willen de Belgen op deze manier door blijven modderen?
We zullen het zien in 2023. Ik ben benieuwd.
Hun geprivatiseerde goederenbedrijf Lineas doet het nu erg goed.