fbpx
Foto: (c) Westbahn

Westbahn (Oostenrijk) schrapt helft ritten en verkoopt treinen aan DB

De Oostenrijkse private spoorwegmaatschappij Westbahn verkoopt al haar treinen aan Deutsche Bahn. Per december verhuizen de eerste negen treinstellen van Oostenrijk naar Duitsland. Daardoor moet Westbahn vanaf dat moment de helft van de treinen Wenen – Salzburg schrappen. Vanaf 2021 krijgt Westbahn nieuwe treinen en zal de dienstregeling weer worden uitgebreid.

Huidige treinen verkocht, nieuwe besteld

In totaal heeft Westbahn zeventien dubbeldekstreinen (type KISS van Stadler). Deze treinen zijn slechts twee jaar oud. Toch verkoopt Westbahn deze treinen en koopt het nieuwe treinen van hetzelfde type bij Stadler. Reden? Vanwege de momenteel zeer lage rentetarieven is de financiering bij de nieuwe bestelling veel voordeliger dan de vorige. Westbahn maakt nu structureel verlies, en door de verkoop van de huidige treinen hoopt het bedrijf in de toekomst zwarte cijfers te schrijven.

IC Dresden – Berlijn – Rostock

Negen van de zeventien treinen gaan per december van Oostenrijk naar Duitsland, daar wil DB de dubbeldekkers vanaf het voorjaar van 2020 in gaan zetten in een nieuwe IC-dienst Dresden – Berlijn – Rostock. De overige acht treinen verhuizen in 2021 naar Duitsland. Op dat moment worden de nieuwe KISS dubbeldekkers uit de fabriek verwacht. Oostenrijkse media schatten dat de Duitsers 200 miljoen euro hebben betaald voor de aankoop van de zeventien dubbeldekkers.

Minder treinen

Omdat negen treinen per december naar Duitsland verhuizen kan Westbahn niet anders dan fors in de dienstregeling schrappen. In 2011 is Westbahn gestart met een uurdienst Wenen West – Salzburg. Sinds december 2017 is daar een tweede uursdienst Wenen Praterstern – Wenen Hbf (centraal) – Salzburg bijgekomen. Vanaf St. Pölten rijden beide treinen in een halfuursdienst naar Salzburg. De treindienst Wenen Praterstern – Wenen Hbf – Salzburg zal per december geschrapt worden. In 2021 moet die treindienst terugkeren.

KISS dubbeldekkers

Westbahn had aanvankelijk het plan om de KISS dubbeldekkers van de Zwitserse fabrikant Stadler te vervangen door Chinese treinen. Maar dat plan gaat niet door. Westbahn heeft er nu voor gekozen om opnieuw KISS dubbeldekkers bij Stadler te bestellen. Daarvoor geeft het bedrijf aan verschillende redenen te hebben. Behalve de gunstige financiering is het ook handig dat de KISS-treinen al in Oostenrijk toegelaten zijn. Met de bestelling van 16 zesdelige dubbeldekkers is een investering van 280 miljoen euro gemoeid. In de toekomst sluit Westbahn overigens niet uit alsnog treinen in China te bestellen.

Concurrentie

Sinds de start in 2011 heeft Westbahn totaal een verlies geleden van 83 miljoen euro. Volgens de top van Westbahn probeert ÖBB de concurrentie weg te drukken door te lage ticketprijzen te rekenen. ÖBB weerspreekt de aantijgingen en zegt teleurgesteld te zijn dat Westbahn zijn dienstregeling inkrimpt. “Als we onze klimaatdoelstellingen de komende jaren willen bereiken, hebben we meer spoorwegdiensten nodig en niet minder”, zegt ÖBB Hoofd Communicatie Sven Pusswald. “De echte concurrentie zit niet op de rails, maar op de weg.”

50% meer reizigers

Volgens schattingen van ÖBB is sinds 2011 het aantal treinreizigers met meer dan 50% gestegen. Net als de Westbahn exploiteert de ÖBB deze route ook op lange afstand uitsluitend op commerciële basis. “Onze treinen worden zeer goed geboekt”, zegt Pusswald. Tegelijkertijd voorziet Westbahn ook in een behoefte. Al in juli 2012 behaalde het spoorbedrijf naar eigen zeggen een gemiddelde bezetting van 70%.

Te hoge kosten

Alhoewel de Oostenrijkse spoorwegen publiekelijk de concurrent lijkt te omarmen, is de werkelijkheid anders. Het Europese hof van Justitie heeft recent bepaald dat ÖBB Infrastructuur de afgelopen zeven jaar teveel in rekening heeft gebracht aan Westbahn. Het conflict draaide over de kosten die in rekening werden gebracht om stations te bedienen. Vervoerders moesten betalen voor het gebruik van de stations, maar daarbij was het recht om reizigers te laten in- en uitstappen nog niet inbegrepen. Daarvoor werden extra kosten in rekening gebracht. Nu is bepaald dat dit niet mag: reizigers laten in- en instappen is een voorziening die in het basispakket thuishoort.

0 0 stemmen
Artikel waardering
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
4 jaren geleden

“Oostenrijkse media schatten dat de Duitsers 200 euro hebben betaald voor de aankoop van de zeventien dubbeldekkers”

KOOPJE! Goeie aankoop.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

detail. Het woordje miljoen ontbreekt / ontbrak.

dries molenaar
4 jaren geleden

Dat zou NS eens moeten proberen. Kijken of daar zo luchtig over geschreven zou worden.

De Leeuw
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dries,

Bij Westbahn moet je voor Nederland Arriva/Breng/QBuzz lezen.

NS kan je in deze alleen vergelijken met de ÖBB en als die de helft van de ritten zou schrappen dan is ook het Oostenrijkse Leiden in Last.

Freek
4 jaren geleden
Antwoord aan  De Leeuw

Dat is niet helemaal waar. Westbahn is een open-access vervoerder, die de bewuste treindienst voor eigen rekening en risico rijdt. Het bedrijf heeft dus ook geen verplichting om bijvoorbeeld minimaal x keer per dag te rijden. In Nederland kennen we deze vorm van vervoer eigenlijk (nog) niet. De Arriva’s, Breng’s en Qbuzz’en zijn concessiehouders en rijden dus in opdracht van de vervoersautoriteit.

Bert Bus
4 jaren geleden

Nou,da’s een koude douche voor die Oostenrijkse reizigers! Ik maar denken dat het OV daar perfect geregeld is. Ik denk dat de lokale “ROVER” nog een aardig appeltje te schillen heeft met WESTBAHN.

Puck
4 jaren geleden

Door deze tweestrijd krijgt de reiziger wel meteen ook een stuk minder voor die goedkopere tickets. Deze zet is puur speculatief handelen, waar de reiziger de dupe van wordt. Wat we hier in Nederland hebben met vastgoed, doen ze daar dus met treinen. En als je ziet wat vastgoedspeculatie voor woningnood oplevert hier, denk ik niet dat de Oostenrijkse treinreiziger hier echt de winst van zal pakken.

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Puck

Hoezo krijgt de reiziger door de concurrentie minder? Er zijn juist meer treinen door de concurrentie en er zijn lagere tarieven.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Puck

Is de service slechter geworden? Ik heb nog nooit met Westbahn zelf gereisd, maar bij OV-Magazine verscheen eerder een artikel over hoe Westbahn leeft van klantevredenheid. De les kan misschien zijn dat je niet alleen van klanttevredenheid kan leven, en zeker niet als de min of meer monopolist je tegen werkt 😉

sph
4 jaren geleden

> Een partij die zonder concessie en zonder verplichtingen het probeert om iets neer te zetten, kan ik alleen respect voor hebben.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je dit toelaat, dan rijden maatschappijen enkel op lijnen die het meeste profijt binnenhalen. De niet-rendabele lijnen worden dan ofwel niet meer bediend, ofwel nog harder gesubsidieerd omdat dit niet langer kan gecompenseerd worden met winst op andere lijnen (want daar halen die partijen zonder concessie de reizigers weg).

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  sph

Ironisch genoeg beschrijf je precies wat we hier hebben met NS, ook al rijden die wel onder een concessie. NS rijdt op het hoofdrailnet waar alle onrendabele lijnen zijn uitgehaald, en die lijnen worden vervolgens tegen subsidie (die nauwelijks door de winsten op het hoofdrailnet wordt opgebracht) door anderen uitgevoerd.

Maurice
4 jaren geleden
Antwoord aan  sph

NS wilde helemaal niet meer rijden op lijnen die onrendabel waren.

Tim
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Bus

Als open access operator is Westbahn vrij om zelf te bepalen waar en hoe vaak ze willen rijd n.

Johan
4 jaren geleden

Ik vraag me af of het niet nog voordeliger (en klantvriendelijker) was geweest om de treinstellen te verkopen om de lening af te lossen en dan een nieuwe lening af te sluiten om dezelfde treinstellen weer terug te kopen. Dat is voordeliger dan nieuwe treinstellen want er is al twee jaar aflossing vanaf en de dienstregeling had dan niet uitgedund hoeven te worden. De enige extra kosten zijn een provisie van x procent van de opbrengst aan de wederpartij van het eentweetje.

Henny
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

De klant zit er dus wel mee en als die een beter alternatief ontdekt is het maar zeer de vraag of die weer terug komt.

Eef
4 jaren geleden

Ik vraag me wel af waarom twee verbindingen hadden op vrijwel hetzelfde traject.