fbpx
Foto: archief

Werkzaamheden Schiphol: vanaf 17 januari 4 dagen minder tot geen treinen

Op zaterdag 19 en zondag 20 januari is er geen treinverkeer mogelijk van en naar Schiphol. NS zet vervangende bussen in. Ook op donderdag 17 en vrijdag 18 januari is Schiphol al deels onbereikbaar per trein. Op dat moment rijden er geen treinen tussen Schiphol en Leiden, en tussen Schiphol en Rotterdam Centraal (HSL).

Tot een uur extra reistijd

NS zet vanwege de werkzaamheden treinvervangende bussen in. Die rijden donderdag 17 januari en vrijdag 18 januari tussen Schiphol en Leiden. Treinreizigers tussen Schiphol en Rotterdam moeten ook van die bussen gebruik maken en zijn een klein uur langer onderweg. In andere richtingen is het treinverkeer die dagen aangepast. Zo moeten treinreizigers tussen Schiphol en Amersfoort omreizen via Utrecht.

Weekend geen treinverkeer

De grootste hinder is er echter in het weekend. Dan rijden er van en naar Schiphol helemaal geen treinen. Treinreizigers tussen Amsterdam en Rotterdam kunnen tijdens het weekend omreizen via Haarlem of Breukelen. In het weekend rijden er ook bussen tussen Schiphol Airport en Amsterdam Sloterdijk. Tussen Schiphol en Amsterdam Zuid zijn treinreizigers aangewezen op de reguliere lijnbussen.
Voor treinreizigers tussen Schiphol en Diemen Zuid is het in het weekend helemaal afzien: ze moeten van de luchthaven eerst met de bus naar Amsterdam Zuid. Vervolgens vijf minuten met de trein naar Duivendrecht, om daar weer op de bus over te stappen. Een alternatief is met de lijnbus tussen Schiphol en Diemen te reizen.

Ingrijpend

“De werkzaamheden zijn ingrijpend en de impact op het treinverkeer is groot. Door de centrale ligging van Schiphol geldt op diverse trajecten in Zuid- en Noord-Holland alsook Flevoland een aangepaste dienstregeling met omreizen, extra overstappen en soms ook minder treinen”, erkent NS.
ProRail werkt gedurende de vier dagen op tientallen locaties aan onderhoud van het spoor. Het werkgebied ten zuiden van Schiphol beslaat 25 kilometer, van station Sassenheim tot aan Badhoevedorp. In het weekend komt daar een gebied bij van Schiphol tot Amsterdam. “Honderden mensen zijn dag en nacht bezig met het vernieuwen van spoor, dwarsliggers, wissels en bovenleidingen”, legt ProRail uit. NS zet tijdens de werkzaamheden extra personeel in om reizigers te informeren. Op de stations Schiphol Airport en Amsterdam Sloterdijk zet NS bovendien kruiers in om hen te assisteren met hun bagage.

0 0 stemmen
Artikel waardering
31 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dominic
5 jaren geleden

En tussendoor maar roepen dat we mensen de auto uit willen jagen. Ik snap best dat er onderhoud nodig maar naar mijn mening zou Schiphol toch in ieder geval vanuit een bepaalde richting met eventueel omreizen bereikbaar moeten zijn. Die bussen zijn natuurlijk helemaal ruk, vooral als je daar ook nog eens mensen met grote koffers en dergelijke tussen hebt. Sterkte voor iedereen die in die dagen met het OV naar Schiphol moet!

Puck
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

Zoals je weet ligt er in het station zelf ook spoor. Ook dat spoor moet zo af en toe eens vervangen worden. In zo’n geval is het station helemaal onbereikbaar. Het is maar twee dagen dat het station volledig onbereikbaar is. Even door de zure appel heenbijten, het is zo weer voorbij.

Puck
5 jaren geleden

In theorie zou het kunnen inderdaad, zelfs in twee richtingen, door telkens twee sporen vrij te houden. In de praktijk levert dat wel alleen maar meer overlast op, want de werkzaamheden duren dan drie keer zo lang.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Puck

DE vraag is wat er moet gebeuren maar het is toch aannemelijk dat niet aan alle sporen of installaties tegelijk gewerkt zal worden. Het zou toch mogelijk moeten zijn om via één of twee sporen lange sprinters als frequente shuttle dienst te laten rijden. Van bijvoorbeeld WTC of Centraal tot Hoofddorp of Leiden. Het station is zes sporig en de verbinding is ook viersporig. Het is ambtenarij om hier ook te volharden in een traject afsluiting zoals dat bij tweesporig stukken gedaan wordt en waar men zich ook al afvraagt of dat altijd zou moeten.

B. Albarda
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De hele stelling dat dit ambtenarij betreft is enkel gebaseerd op jouw leunstoelaanname dat men niet alle sporen uit dienst hoeft te nemen. Ik zie eigenlijk niet in waarom dat het geval zou zijn, als je de mogelijkheid hebt om aan alle sporen te werken dan gebruik je dat normaal gesproken ook om onderhoud en inspecties op alle sporen uit te voeren. Simpel zat.

Juist beweren dat ze het niet nodig hebben is alleen logisch vanuit de wil om daartegen te kunnen ageren en er een waardeoordeel op te plakken en niet uit de logica van waar een infrabeheerder behoefte aan heeft.

Als er nou een indicatie zou zijn behalve vanuit de onderbuik dan zou ik er geheel voor openstaan, maar dat heb ik tot nu toe niet gezien. Voor mij blijft het dan fantasie.

johan II
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Vreemd hr/mw Amberda. Wat ik lees is dat u kiest het gemak van de ‘infrabeheerder’ (lekker tegelijk aan alle sporen werken’) terwijl ons aller Dries kiest voor de service aan de gebruiker/klant.
En dan specifiek de reiziger die geen wenselijke alternatieven ervaart om op Schiphol te komen (te duur tax, te onzeker), en dat zullen er wens eens velen zijn.
Vreemde keuze die u maakt.

Denk evenwel dat NS/Prorail de kwaliteit (flexibiliteit van geest en daad) niet hebben om zo’n frequent sprintertje, ook nog eens met allerlei mensen erin, in te voegen.

Jammer wel dat dat nooit eens eerlijk gezegd wordt door de betrokkenen, dan kon gekeken worden naar oplossingen. Nu blijft het eeuwig door prutsen op alle nivo’s.

B. Alberda
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

johan II: ik denk dat u mijn punt gemist hebt. Ik zeg niet dat ik aan ProRail’s kant sta, ik zeg ook niet dat er niet meer gedaan moet worden om de reiziger van dienst te zijn.

Ik zeg alleen dat de conclusie van dhr. Molenaar dat het hier ambtenarij betreft om niet een shuttle in te stellen niet gestoeld is op concreet bewijs, maar enkel op een aanname dat er iets mogelijk zou zijn *en* dat het een betere afweging zou zijn dan die nu gemaak is.

Begrijp me niet verkeerd, wat mij betreft mogen ze taxivervoer voor elke reiziger instellen van z’n voordeur tot de vertrekhal op Schiphol, maar ik hoef het niet te betalen, en dhr. Molenaar en u ook niet. Dus het gaat hier niet om kiezen voor partij A of partij B, het gaat hier om realistisch de mogelijkheden afwegen tegenover de nadelen en de kosten. En die afweging maakt dhr. Molenaar niet, die roept alleen een fantasiebeeld concludeert dat men *dus* onwelwillend is omdat men niet zijn fantasiebeeld heeft gerealiseerd.

johan II
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ja dat zegt Dries zelf ook, hij maakt een aanname. Meer kan ie niet doen. Laten we hem er hartelijk voor bedanken.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Mevrouwtj, het staat gewoon in de krant dat het besluit om trajecten volledig te sluiten bij alle werkzaamheden heroverwogen wordt. De miljoenenschade voor de reizigers, zoals hier op Schiphol, is veel te groot en nergens voor nodig. Het is evident dat bij dit soort brede 4 en 6 sporen stukken de boel NIET volledig op slot hoeft omdat er ergens op één spoor gewerkt wordt.
Let maar op, binnen korte tijd wordt de regel veranderd. Idem op de snelweg. Men zorgt maar adequate afzetting en bescherming. En dat kan op het spoor ook.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

NB er zijn al speciale wagons in bedrijf waar geen bodem in zit en waarvan de zijkanten uitschuiven naar buiten. Zo’n ding zet men boven een werkplek en het personeel kan beschermd aan de slag. Ideaal voor de winter. Doordat het spoor ook bezet is de beveiliging ook gelijk geregeld. Er is ook een wagon met schaft en rustruimte in zo’n trein.
Op het andere spoor wordt gewoon gereden.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Mee eens,
Stelt u zich voor dat Schiphol besluit onderhoud te gaan plegen aan de landingsbanen en een paar dagen dicht gaat. Want dat is handig.
De wereld zou te klein zijn!

Puck
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Er wordt onder meer aan de bovenleiding gewerkt. Dan moet de stroom er dus af worden gehaald. Ik ken de bovenleidingsituatie van Schiphol niet helemaal, maar ik kan me voorstellen dat het wenselijker is om de stroom van alle bovenleidingen op het station af te halen dan om dit slechts bij een deel van de sporen te doen. Vaak staan die draden onderling immers met elkaar in verbinding.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@ Puck
Op de bovenleidingportalen zitten schakelaars en leidingonderbrekers. Die verdelen de bovenleiding in secties. Dit is juist gedaan om bij onderhoud de verschillende stukken bovenleiding onderling af te kunnen scheiden.

johan II
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Lieve dries alsjeblieft stop met dat neerbuigende ‘mevrouwtje’, en ander gedenigreer.
Geef ProRail en NS het goede voorbeeld en toon aan dat zelfs bij jou als top OV reageerder sporen verlegd kunnen worden.

Johan
5 jaren geleden

“Tussen Schiphol en Amsterdam Zuid zijn treinreizigers aangewezen op de RNET bussen.”

NS neemt weer eens niet de moeite om erbij te vertellen hoe ze de reizigers die bij RNET in- en uitchecken het verschil in reiskosten gaan terugbetalen. (Waarschijnlijk alleen als individuele reizigers daar zelf om vragen en zogenaamd op basis van coulance.) Het is niet voor het eerst dat NS reizigers die streek levert. Zie de maandagochtendcolumn van de Maatschappij Voor Beter OV van 19 november 2018: http://voorbeterov.nl/goedemaandagmorgen

P.Heesakkers
5 jaren geleden

Ik ben geheel niet verbaasd over de reacties als van Dominic en Johan. Kan mij er geheel in vinden. Het is duidelijk dat de irritaties onder de gemiddelde reiziger groeiende is alsmede over de maar steeds toenemende vertragingen door allerlei bijkomende verstoringen dagelijks in de treindiensten van falend materieel, werkzaamheden, infrastructuur. Ik zal ze niet opsommen. De wekelijkse commentaren van m.n. Rikus Spithorst op de site van Voorbeterov, over het functioneren van ´slands vervoermaatschappijen, zijn misschien wel wat aan de wat harde kant, toch realistisch, en draait minder vriendelijk om de feiten heen. Maar ze zullen menigeen wel aanspreken .

Puck
5 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

In het hele land wordt zo af en toe aan het spoor gewerkt, elk weekend ligt er wel een stukje spoor uit. Soms is het van Nergenshuizen naar Plashoek aan Zee en heeft slechts een handjevol mensen er last van. Nu is het Amsterdam – Schiphol en is de overlast een stuk groter. Maar de noodzaak om zo af en toe spoor te vervangen is natuurlijk net zo groot, en dus kun je er nu eenmaal niet omheen dat zo af en toe een lijn buiten dienst gesteld moet worden. Juist om meer storingen, waar je het over hebt, tegen te gaan. Waar je NS op aan kan spreken is de mate waarin ze vervangend vervoer organiseren, daar krijgen ze terecht geregeld flinke kritiek op, want dat is een puinhoop. Maar het feit dat er af en toe gewerkt wordt aan het spoor, is een gegeven waar je niet omheen kan. Ook snelwegen worden af en toe afgesloten omdat ze nieuw asfalt nodig hebben.

Tonny Schonewille
5 jaren geleden

Je zou maarde eerste trein gepland hebben om je vlucht te halen en nu dus op het laatste moment horen dat je een hotel most boeken.

Ik snap overlast tot op zekere hoogte, maar als ze in Japan spoor wat veel intensiever gebruikt wordt kunnen onderhouden met (bijna) geen buitendienststelling…sja. Tis ook een stukje cultuur denk ik.

johan II
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

inderdaad, het cultuurmarxisme teelt nog wierig.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Wie zegt dat er geen buitendienststelling is andere landen? In Oostenrijk rijdt om andere reden waar ze nooit last van zouden hebben overigens momenteel niet één trein. Rail Away moet in de zomer opgenomen worden.
De sneeuw is overigens goed voor de Rijn en Donau. Op de gletsjer zou men er goed aan doen de gevallen sneeuw goed aan te walsen. Dat compenseert minstens 5 jaar extra smelt.

Puck
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Daarom kondigde ProRail deze buitendienststelling anderhalve week vantevoren al aan, en niet op het laatste moment pas.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Puck

Al? – Onvermeld sarcasme hoop ik? Buitendienststellingen worden één tot anderhalf jaar van tevoren ingepland, maar NS (op eigen verzoek verantwoordelijk voor de reisinformatie aan reizigers van álle vervoerders in Nederland) houdt dat zorgvuldig geheim voor de reiziger tot 10 dagen van tevoren, soms een maand als je geluk hebt. Vliegtickets koop je vaak een paar maanden van tevoren en als je er dan op rekent de vroegste treinverbinding naar Schiphol te kunnen gebruiken, komt NS veel en veel te laat met die informatie aankakken.

Overigens is bijvoorbeeld DB vaak al veel eerder met het informeren over werkzaamheden op de Nederlandse trajecten waar ze rijden: Dat staat aan het begin van het jaar al in de boekjes met reisinformatie in de IC Berlijn en de ICE. Ook ProRail is (indien van toepassing) vaak zelfs al eerder met het informeren van omwonenden over werkzaamheden, dan NS de reizigers.

Tonny Schonewille
5 jaren geleden

Juist. Anderhalve week van tevoren is natuurlijk een termijn dat de meeste mensen nog lang geen vlucht gepland hebben.

Puck
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Schiphol gaat ook niet volledig op slot, er rijden alleen geen/minder treinen naartoe. Je hebt anderhalve week de tijd gehad om de reis naar Schiphol per bus of taxi te plannen, of een hotel op Schiphol te boeken.

Tonny Schonewille
5 jaren geleden
Antwoord aan  Puck

Oftewel je moet voor het geval prorail weer eens wil klussen de avond van tevoren ook maar vast vrik houden. En een hotel boeken dat ineens veel duurder is dan als je het vroeg boekt.

SRB
5 jaren geleden

Zelfs in de meest perfecte spoorlanden ter wereld (Zwitserland en Japan) heb ik weleens overlast ondervonden door werkzaamheden op cruciale trajecten. Dus nee, het gras aan de overkant is alles behalve groener.

Typisch Nederlandse klaagzang hier.

Tonny Schonewille
5 jaren geleden
Antwoord aan  SRB

Vertel eens over Japan als je wilt, daar ben ik best nieuwsgierig naar.

Het klopt dat dit wel een grote klaagzang van me os. Elk tweede weekend in de bus zitten is echt gewoon te veel, maar is al jaren de norm als je vanuit het zuiden naar de randstand wil.

Arjan Krabbenbos
5 jaren geleden

Op zulke momenten van werken rondom het spoor bij Schiphol , verlang je al snel naar een verlengde Noord/Zuidlijn die NS zonder al te veel moeite kan aflossen. Metro’s kunnen binnen korte tijd massaal vele passagiers aan en afvoeren, waar bus en tram veel beperkter in zijn. Niet alleen het materieel is groter of langer, ook de frequenties zijn vaak hoger dan van een stadsbus- of tram. Ben benieuwd hoeveel jaar het zal gaan duren voor een snelle regionale metrolijn(en) van Hoofddorp via Schiphol Amsterdam Zuid NS-Amsterdam Noord-Hoorn-Medemblik en/of Volendam-Edam/Marken erbij. Railvervoer zal het goed doen rond deze groeisteden/toeristencentra.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Het is bekend dat metrolijnen GEEN onderhoud nodig hebben en dat de dienst altijd perfect loopt. Maar niet heus. Overigens hebben metro’s ook beperkte diensturen en kun ‘s morgensvroeg helemaal niet terecht. Nachtreinen zijn er helemaal niet.

H.J.J. Dalhuisen
5 jaren geleden

Ik begrijp het allemaal niet. Neem toch eens het ongemak van dingen. niet alles kan altijd maar op rolletjes lopen soms is er hinder accepteer dit ook eens. moet zondag ook naar Schiphol maar neem gewoon ontspannen 3 uur extra reistijd ben ik nog een uur te vroeg daar dus 4 uur voor vertrek vliegtuig. lekker ontspannen bakkie koffie doen even winkelen heerlijk. niet zo zeuren mensen we hebben het goed in Nederland