fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

‘Werkgevers kiezen steeds vaker voor 1e klas in de trein’

17 nov 2022 8:57

Volle treinen en een krappe arbeidsmarkt zorgen ervoor dat steeds meer werkgevers ervoor kiezen om hun personeel eerste klas te laten reizen. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsprovider Shuttel, opgevraagd door BNR. Dat dit wat extra kost, maakt werkgevers niet uit, meldt BNR.

Werken in de trein

Bedrijven kiezen hier bewust voor, zegt directeur Klaas Pieter Roemeling van Shuttel. “Ja, dit werkt kostenverhogend, maar het verhoogt ook de werknemerstevredenheid in tijden van een zeer krappe arbeidsmarkt. Niemand wil chagrijnig personeel dat een hele treinreis heeft moeten staan.” Bovendien biedt het medewerkers de mogelijkheid om te werken in de trein.

Ook als werknemers dertig minuten of langer moeten reizen, is hun baas sneller geneigd om een eersteklas treinkaartje te betalen, ziet Shuttel. Maar wel met als voorwaarde dat de laptop alvast wordt opengeklapt. “Het wordt echt gestimuleerd. Sommige bedrijven hebben ook liever dat je je werk niet in een drukke coupé doet. Een groot consultancybureau vindt het privacytechnisch beter om eerste klas te reizen, want de kans dat mensen meekijken is daar kleiner.”

Duurder treinkaartje

Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen ziet dezelfde trend. Na corona ziet het bedrijf sowieso dat geleidelijk meer reizigers terugkeren, maar de vraag in de eerste klas is nog iets groter. Precieze cijfers kan het bedrijf niet gemakkelijk met één druk op de knop uit de systemen halen.

De eerste klas wordt in 2023 in verhouding iets duurder dan de tweede klas. Dat heeft echter niet te maken met de toenemende vraag. “Dat is al enkele jaren terug besloten” legt de woordvoerder uit. Hij wijst erop dat eerst een pilot is gedaan om de eerste klas juist relatief iets voordeliger te maken, om te zien of dat extra reizigers zou opleveren. Toen dat geen succes bleek, is besloten om stapsgewijs weer terug te keren.

Zie ook: Treinkaartje in 2023 duurder.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
55 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
1 jaar geleden

“Het wordt echt gestimuleerd. Sommige bedrijven hebben ook liever dat je je werk niet in een drukke coupé doet. Een groot consultancybureau vindt het privacytechnisch beter om eersteklas te reizen, want de kans dat mensen meekijken is daar kleiner.”

Vervelende van de nieuwe treinen is helaas wel dat je steeds minder privacy hebt. Neem bijvoorbeeld de FLOW VIRM, daarin kost het je echt geen moeite om bij de buren voor je te gluren.. En in de ICNG heb ik ook mijn twijfels hierover, maar daar heb ik nog een ervaring mee.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat het ontzettend dom is om vertrouwelijke informatie te openen of bespreken in de trein, is helaas voor velen niet te begrijpen. Iedereen die veel eerste klasse reist heeft het wel meegemaakt. Vrouwen die het hele hebben en houden van hun bedrijf bespreken, kamerleden die de beleidslijn van de partij bespreken, advocaten die over de telefoon een zaak van een cliënt behandelen etc. etc.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen wat er kan gebeuren. Ik heb zelf een jaar studie betaald van de informatie die ik in de trein door de strot kreeg gedrukt. Mensen van een reclamebureau bespraken toen de hele presentatie van de nieuwe ‘brand’ met hun cliënt. Toen ik even later thuiskwam, heb ik voor het eerst van mijn leven een domeinnaam geregistreerd.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Tegenwoordig betaalt men niet zoveel meer voor een domainname. Men verzint maar een variant of met een voorvoegsel.
Het koningshuis was er wat wakkerder mee maar gaf zo weer informatie bloot.

Ruud
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Welkom in de tweede klas zou ik zeggen. Toevallig dinsdag in de tweede klas nog een compleet personeelsdossier besproken horen worden van Fletcher Hotels. Waren maar liefst 3 of 4 telefoontjes achter elkaar nodig en nog was het niet geregeld. Van zo iemand die denkt dat je bij een gsm heel hard moet praten omdat ze je anders niet horen. Ja gebeurt in de eerste klas wat meer maar in de tweede is het zeker geen uitzondering.

Overigens reis ik sinds we na corona weer mogen niet meer eerste klas, mijn abbo omgezet naar 2e. Als er in de 2e klas geen plek is, zit de 1e klas ook bomvol.
1e klas heeft zijn voordeel dat je in een drukke trein kan zitten echt wel verloren. Als het druk is bij het instappen dan moet ik toch staan, wat voor abbo ik ook heb. En in Utrecht gaan er altijd veel mensen uit, dus vanaf daar heb ik een zitplaats. Scheelt gewoon een hoop ergernis.

Ariën
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

De DD-NG krijgt een nieuw soort interieur. Ik hoop dat daar wat geslotere ruimtes in komen, net zoals bij de Belgische M7 rijtuigen, waarbij je een afscheiding hebt tussen de vis-á-vis stoelopstelling. De afgesloten hokjes zoals de ICM in de eerste klas kent, die zie ik niet meer terugkomen. Maar een rookglas tussenschot tussen de stoelen, dat moedig ik wel aan.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ariën

DD-NG zal met de enorme inkrimpingen bij NS niet meer doorgaan.

FyraFlop34
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Onzin. Een deel van het materieelpark is tegen die tijd sowieso aan vernieuwing toe. Zelfs om een veel kleinere dienstregeling te rijden zijn die nodig. Bovendien is deze aanbesteding uitgeschreven terwijl deze problemen al bekend waren.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ariën

Privacy en sociale veiligheid staan hier wat haaks op elkaar. Voor veiligheid wil je liever een wat open interieur. En de ‘hokjes’ in de ICM worden 9 van de 10 keer bezet door een conducteur.

FyraFlop34
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

Ze hoeven elkaar niet uit te sluiten. In plaats van het huidige “busmodel” zou je de inrichting ook wat minder gefocust op capaciteit kunnen doen. In een restaurant kijk je toch ook niet mee met de buren? Een paar schotten waardoor een wagon in drie of vier wordt verdeeld schept al veel meer dit gevoel, en is niet per se nadelig voor de sociale veiligheid.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

Voor meer sociale veiligheid wil je juist zo min mogelijk schotten en deuren.

Brabo
1 jaar geleden

NS ziet steeds meer reizigers terugkeren? Dat blijkt anders niet uit de cijfers van Translink. Vreemd trouwens dat NS zelf geen cijfers ter beschikking heeft.

dries molenaar
1 jaar geleden

Gezien er helemaal niet gehandhaafd wordt op de trein kun je wel van uitgaan dat de 1e klas voor een deel vol zit met mensen zonder vereist kaartje.

Zeker wanneer het druk is raakt het helemaal overlopen. En de conducteur zit in het machinistenhok, te internetten.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De conducteur zit daar even bij te komen van de enorme werkdruk.

Jo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Als de werkdruk te hoog is, waar blijft dan de controle in de trein? Of is fluiten en sleutelen te moeilijk voor de huidige generatie HC’s?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Inderdaad, en de NS directie weet het en laat het zo. Anderzijds, conducteurs hebben geen zin in het geweld waarmee zwartreizigers reareageren als ze door de conducteur betrapt worden. Dus dat ze zich in het machinistenhok opsluiten is ook wel weer te begrijpen.

Annemiek
1 jaar geleden

Volgens mij kan de woordvoerder van NS geen cijfers overleggen, omdat hij weet dat het gelul is. Uit de cijfers van de OV-monitor (ook ondersteund door de cijfers waarmee de Bovag komt met betrekking tot de spitsdruk op de weg) blijkt immers overduidelijk dat het vooral de forenzen zijn die zijn afgehaakt als treinreizigers. Hooguit valt te concluderen dat er minder forenzen in de eerste klasse zijn afgehaakt dan in de tweede klasse. Shuttel regelt (vrijwel uitsluitend) de kaarten van veel overheidsdiensten. Uit de informatie maak ik op dat de overheid de problemen op het spoor voor haar ambtenaren lijkt op te lossen door ze maar een kaart voor de eerste klasse te geven, om uit wanhoop te proberen ze uit de auto te houden.

Maar de woordvoerder van Shuttel heeft blijkbaar de laatste maanden geen trein van binnen gezien. Ze zijn immers veel te kort en in de spits is de eerste klasse feitelijk al opgeheven. Dat levert juist meer irritatie op bij mensen die reizen met een abonnement voor de eerste klasse. Het gelul over kunnen werken op de laptop, is natuurlijk belachelijk als je weet dat NS geen fatsoenlijk materieel op het spoor weet te zetten en zich middels de bakkennorm laat gijzelen door de vakbonden.

Karel Geerts
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik dit propagandaverhaaltje van Shuttel las. Volkomen los gezongen van wat er werkelijk op het spoor gaande is.

Stokbosveen
1 jaar geleden

Ik heb het onderwerp beluisterd op BNR en daar had men het over dat het bestaan van 1e klasse en 2e klasse niet meer van deze tijd is. Het is ook zinloos op de relatief korte reisafstanden die men doorgaans heeft.
En over het feit dat treinen druk en overvol zijn en je bijna moet vechten voor een zitplaats. Hoe wil je dan werken met de laptop?

Janneke 1
1 jaar geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Ja, waarom wordt 1e klasse niet afgeschaft? Dan is er meer plek voor iedereen, dus minder mensen die moeten staan. En die werkgevers die wel een 1eklassekaartje willen betalen alleen als er in de trein gewerkt wordt? Hoezo? Krijg je die reistijd dan betaald als werktijd? Als je dan toch blijkbaar overal kan werken, kan je net zo goed thuiswerken. Hoef je niet eens de deur uit, geen ergernis in de trein en niemand die mee kan kijken op je scherm.

Frank
1 jaar geleden

Als bijna dagelijkse 1e klasreiziger op de lijn Rotterdam-Schiedam-Den Haag-Amsterdam tref ik voortdurend drukke 1e klasdelen waar opvallend veel jongeren zitten…de braafsten nog met de overduidelijke nerveuze blik om te zien of er controle komt. Maar veel vinden het doodnormaal om 1e klas te reizen. Conducteurs vinden dat trouwens ook want die handhaven niet en houden het – als ze zich al vertonen – bij een nederig verzoek om elders te gaan zitten. De jongeren bekijken dan zelf even of ze op dat verzoek wensen in te gaan. De conducteur is dan al lang weer naar zijn/haar cabine waar de leesmap hopelijk voor afleiding zorgt op de eindeloze verblijven in dat hok.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frank

Frank, zo gaat het precies inderdaad. Bij mij heeft dit ervoor gezorgd dat ik mijn eersteklasabonnement heb opgezegd. Ik betaal geen hoofdprijs terwijl anderen er gewoon straffeloos zonder geldig kaartje kunnen gaan zitten. Ook geeft het vaak overlast, lawaai, muziek niet wat je in de eerste klas verwacht! Personeel vaak afwezig en is er personeel, laat lang niet iedereen zich wegsturen en gaat discussie aan. Nou, fijn eersteklasreizen zo hé.

treingraag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Meer inzet V&S in spits en kontroleren maar zonder pardon! Tenzij aannemelijke goede reden.
Verdient zichzelf terug. Personeelstekort? Ga flyeren bij veldsportclubs en reclassering.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Er is nauwelijks personeelstekort bij NS. Er is een absurde bakkennorm.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Voor iedere BOA-functie is een VOG verplicht. Personeel oppikken bij de reclassering is dus niet mogelijk. Lijkt me sowieso al geen goed idee trouwens.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Ik heb sowieso de indruk dat NS het allemaal wil regelen via hun eigen recruiters. Volgens mij kunnen ze dat beter uitbesteden aan andere partijen op de arbeidsmarkt. Uitzendbureaus kunnen hun bestanden eens doorspitten naar mensen die ze geschikt achten, terwijl die mensen er zelf wellicht nooit over hebben gedacht om bij NS aan de slag te gaan.

Houdt NS de boel in eigen huis, dan bereiken ze toch vooral de jochies die alle treinseries, omlopen, de hele dienstregeling en alles over het materieel uit hun hoofd kennen en een modelspoorbaan in hun slaapkamertje hebben staan, maar die mondeling niet in staat zijn een kleine hoeveelheid simpele informatie over te brengen en die een sociaal gesprek met een meisje niet langer dan 20 seconden in stand kunnen houden. En dat ze zich dan nog afvragen waarom ze afgewezen worden.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

annemiek, wie weet dat een ex-con met 18 jaar achter de rug voor een dubbele moord wel respect weet af te dwingen. Of straks een paar van de kopschoppers, hoewel die via de familie en vrinden wel een werk- en inzetvrije betrekking elders krijgen.

Ruud
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Annemiek, de mensen zijn er niet en gaan er ook niet meer komen, wen er maar aan.
Onze hele systeem is ingeregeld als een toeslageneconomie waarbij mensen gestraft worden naarmate ze meer uren werken / verdienen.

Er zijn handjes zat, maar ze zijn niet gek. Als je 36 of 40 uur werkt verdien je nauwelijks meer dan bij 20 tot 28 uur afhankelijk van je situatie. En dat is bij vrijwel iedereen die toetreedt tot de arbeidsmarkt bekend.
Elke maand gaan er mensen met pensioen die 36 of 40 uur werken. Om die te vervangen is 1,3 tot 1,8 nieuwe medewerker nodig. Die zijn er niet dus de problemen gaan de komende jaren alleen maar verder toenemen (er gaan er meer met pensioen dan er jongeren instromen) ook proberen ze het nog wat te dempen door de pensioenleeftijd als maar verder op te trekken.

https://lc.nl/werkencarriere/%E2%80%99Personeelskrapte-opgelost-als-parttimers-vier-uur-extra-werken%E2%80%99-27936264.html
“Gemiddeld is de parttime werkweek 21 uur.”
“Het is overigens maar de vraag of deeltijders zich willen laten overhalen om meer uren te gaan werken. Vanwege ons progressieve belastingstelsel en toeslagensysteem houden deeltijdwerkers vaak maar weinig over van hun extra verdiensten. Zij houden onder aan de streep soms minder dan 20% over van hun extra salaris.”

Als je een systeem hebt dat mensen straft als ze werken kom je uiteindelijk altijd in de situatie dat niemand meer wil werken.

Wat jij doet, net als vele anderen, blijven hopen dat plotseling heel veel mensen denken “weet je wat, het levert niks op maar ik ga toch maar elke week 8 of 12 uur extra werken” is ver buiten de realiteit.
Het personeelsprobleem gaat de komende jaren alleen maar verder escaleren, bij de NS, in de zorg en alle andere sectoren die je maar kan bedenken.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

@Ruud. Je haalt er dingen bij die ik niet gezegd heb.

Overigens gaan er weinig weken voorbij dat ik niet minder dan 60 uur met werken bezig ben. Ik kan niet zeggen dat dat niet loont. Maar goed, ik werk dan ook niet in loondienst.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frank

Het zijn vaak zwerverstypes die in de 1e klas komen zitten om de boel eens lekker te stangen. Daarnaast heb je groepen jongeren, meestal uit ehtnische minderheden die precies hetzelfde doen. Die vergallen vaak ook de sfeer in de 2e klas door hun groepsgedrag.

Louis Bohte
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ik liep een keer door de trein van Heerlen naar Maastricht. Ik passeerde drie jonge Marokkanen van een jaar of 15. Zij nodigden mij uit bij hen te gaan zitten. Het was heel gezellig.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Louis Bohte

hahaha, een duimzuigsel. Dat gebeurt alleen als je Louise heet en er ook zo uit ziet.

Joep
1 jaar geleden
Antwoord aan  Louis Bohte

En na afloop je portemonnee zeker kwijt…..

Henk Klerk
1 jaar geleden

De reacties van sommigen, dat de conducteur zich terugtrekt, begrijp ik volkomen. Je moet eens – zoals ik vaak doe – met een conducteur het gesprek over veiligheid aangaan. Meestal doe ik dit op het perron als de conducteur op de trein wacht waar hij de dienst op heeft. Dan hoor je eens wat zo’n persoon allemaal krijgt te horen. Het zal je vader, man/vrouw of broer/zus maar zijn.

Rens
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk Klerk

U verwart oorzaak en gevolg.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk Klerk

Als een conducteur te maken krijgt met verbaal vandalisme dan is dat natuurlijk een goed probleem. Maar dat we daarom maar moeten accepteren dat conducteurs zich in een hoekje terugtrekken, lijkt me niet de oplossing.

Ab Normaal
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

Er gaan een aantal dingen mis die bij de conducteur samenkomen:
1) Als je als conducteur ziet dat je collega’s er met de pet naar gooien, maar wel beloond worden dan is het moeilijk om niet dat gedrag te kopiëren.
2) Service kan alleen via de klantenservice verleend worden en als die iets niet kan …… Dan heeft een conducteur het best moeilijk
3) Als je zwart reist en het lukt maak je dopamine aan en krijg je een euforisch gevoel. Word je echter betrapt blijft de dopamine weg en voel je je een junkie die net z’n shot gemist heeft. Dan reageer je vaak niet helemaal correct
4) Conducteurs kunnen niet de-escalerend optreden. In combinatie met punt 3 vliegen de vonken er dan wel.

Door intensiever en adequater op te treden zijn de punten 1 en 3 vrij vlot opgelost. Krijgt de conducteur weer zin in zijn werk en lost punt 4 zich ook op. Punt 2 betekent een mentaliteitsverandering van de NS, die zien nu reizigers als potentiële fraudeurs. Dat kost iets meer tijd om op te lossen. Maar als de andere punten opgelost zijn wordt het voor de NS moeilijker om dat vol te houden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

We kunnen er lang over praten, maar de kern is dat conducteurs geen trek hebben in een messteek van een zwartrijder. Doordat conducteurs zich schuil houden in hun hok, beginnen zwartrijders zich steeds meer onaantastbaar te voelen. Een zelf versterkende misstand waarvoor zo gauw geen oplossing is.

FyraFlop34
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk Klerk

Dank voor het verkondigen van het redelijke standpunt. Al die wijsneuzen hier die de conducteurs online de ganse dag de les lezen kunnen beter zelf eens solliciteren voor conducteur. Ze weten het toch allemaal beter.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

Waarom in vredesnaam zouden mensen naar de functie van conducteur moeten solliciteren als ze al een andere fatsoenlijke dagbesteding hebben?

Als conducteurs hun baan zo zwaar en lastig vinden, dan hadden ze niet zo dom moeten zijn eraan te beginnen. Het is niet dat het allemaal geheim gehouden wordt wat een conducteur zoal meemaakt.

Steef
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk Klerk

Ik snap ook goed dat conducteurs zich vaak terugtrekken, ik zou het werk zelf ook niet kunnen.

Ik denk dat de oplossing echt ligt in de werkwijze die er ook is bij (veel/alle?) regionale vervoerders: teams van controleurs die niet per sé vast op een trein zitten en samen handhaving en controle doen. Veel veiliger voor de conducteurs en daardoor in de praktijk ook meer handhaving.

Sylvia Koers
1 jaar geleden

Eerste en tweede klas is niet meer van deze tijd. Het betreft “openbaar vervoer”, ook nog gesubsidieerd. Snap dat men gewoon in de eerste klas gaat zitten of staan, wil je niet verpletterd worden door de mensenmassa in de tweede. Begrijpelijk dat de conducteur niet altijd handhaaft, want soms kan zo iemand nog niet eens door de mensenmassa. Vreselijk af en toe.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sylvia Koers

Schaf die conducteurs dan af en controleert net als in Japan door op alle stations poortjes te installeren.

Wouter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Station poortjes geeft geen 100% garantie. Ik zie vaak genoeg mensen mee glippen.

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter

Nee, maar wel 95% en dat is tig keer beter dan de controle door de conducteur nu.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sylvia Koers

tja, waar moet het NS personeel dan zelf zitten? Velen van kantoor hebben ook nog een OV jaarkaart 1e klas. Lang geleden had ik een klasgenoot van wie de vader een mooi ingenieursfuncite bij NS had. Met zes kinderen had hij de maximale opbrengst aan het jaarkaarten gebruik. Ook het Europa reizen was goedkoop of gratis. De oudste broer was bij iedere gelegenheid ver weg.

treingraag
1 jaar geleden

Over 1e klas gesproken, expo elite treinen te Schaerbeek tot maart: trainworld.be!

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Het is en blijft uiterst opmerkelijk, dat het in 2015 geopende Belgische spoorwegmuseum in Schaarbeek in een land met de drie landstalen Nederlands, Frans & Duits een Engelstalige naam heeft.

treingraag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Logische toch in onze tijd van globalisering. Ook de Belgen doen mee inmiddels. Al had ik Historic ervoor gezet.

CK
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Dat is een vrij handig trucje om er één naam aan te geven en dat geen enkele taalgemeenschap zich gekrenkt hoeft te voelen door bijvoorbeeld de volgorde (wat in België tot langslepende procedures leidt). Zo heet het Paleis voor Schone Kunsten/Palais des Beaux-Arts tegenwoordig BOZAR (toegegeven, als je het uitspreekt hebben de Franstaligen gewonnen, maar het is legaal).

Peter
1 jaar geleden

Helaas is de praktijk dat regelmatig de eerste klas ook vol is. En veel reizigers met een tweede klasse kaartje vinden dat ze dan eerste klasse mogen zitten, als de tweede vol is. Met grote drukte controleert de conducteur nauwelijks, en als dat wel zo is worden deze reizigers vriendelijk gevraagd tweede klasse te gaan zitten

zobwerkt.nl
1 jaar geleden

Het is lang geleden dat ik zo’n interessant artikel heb gelezen. https://zobwerkt.nl

Oscar
1 jaar geleden

Zomaar wat gedachten:

– Ooit 1e klas gezien in een metro? Ik niet. NS wilde toch graag de treinen als metro’s laten rijden?
– Ooit 1e klas gezien in een bus? Ik niet, althans niet in ons land*. Wat is een 1e klas kaartje dan waard in een treinvervangende bus?

(* = wel in de ÖBB Intercitybus, maar dat is een langeafstandsbus)

Dan ben ik eerder voorstander de treinen in te richten naar gelang behoefte. Zoals vroeger de Duitse MET (Metropolitan Express Train):

+ Office = werkcoupés
+ Silence = stilteruimte
+ Club = entertainment (incl. bistrocafé)
+ Traveller = alles wat niet in deze drie categorieën past

Alleen vrees ik dat de Nederlander alles tegelijk wil zijn en ook nog zonder zich in de trein te hoeven verplaatsen (dat de gemiddelde Nederlander een trein nodig heeft om zichzelf fatsoenlijk te kunnen verplaatsen, vindt-ie waarschijnlijk al erg genoeg 😉 ).

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Oscar

Allerlei zaken willen veranderen in de trein, zal er alleen maar voor zorgen dat nog meer groepen reizigers zich er steeds minder welkom voelen.

Het enige wat NS hoeft te doen om discussies over het wel of niet hebben van een eerste klasse op te lossen, is zo snel mogelijk weer een fatsoenlijke dienstregeling gaan rijden met treinen met een fatsoenlijke capaciteit. Helaas lijkt NS daarvoor steeds meer beren op de weg te zien en lijken ze er niet in te zien hoe ongelooflijk slecht ze bezig zijn.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Oscar

Een trein is een trein en een metro is een metro. Geen appels met peren vergelijken. Voor een afstand van een uur of meer is het voor velen aantrekkelijk om wat meer comfort te hebben en rustig te kunnen werken. Als dat geboden wordt, wil ik dat prijskaartje betalen.

CK
1 jaar geleden
Antwoord aan  Oscar

Ik denk dat fatsoenlijke werkcoupés mét fatsoenlijke tafels (dus niet die hopeloos krappe dingen aan de zijkant weggemoffeld of achterop de stoelleuning) de enige manier zijn om de zakelijke reiziger terug te winnen voor de trein. Als zo’n reiziger niet fatsoenlijk kan werken kunnen ze net zo goed zichzelf de extra reistijd besparen met de auto.

De tafels in de eerste klas zijn ook eigenlijk het enige hoopgevende wat ik gezien heb aan het ICNG-interieur.