Weinig hoop voor ov bij begrotingsbehandeling IenW

Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op het ov in de regio’s Rotterdam en Amsterdam en de prijsstijging van de treinkaartjes, kunnen vooralsnog niet op voldoende steun rekenen in de Kamer. Ook de noordelijke regio’s hoeven weinig te verwachten want ook voorstellen om snel de volgende stap te zetten voor de nieuwe Lelylijn en Nedersaksenlijn vinden onvoldoende steun.

De Tweede Kamer heeft twee dagen lang vergaderd over de begroting van het ministerie van infrastructuur en waterstaat. En hoewel het nieuwe kabinet en de coalitie in woord staan voor betaalbaar openbaar vervoer en een goede bereikbaarheid, blijft een halvering van de 12 procent kostenstijging van treinkaartjes het enige dat in positieve zin mogelijk lijkt. De uitspraak, waarmee PVV-Kamerlid Hidde Heutink donderdag zijn bijdrage begon, was wat dat betreft tekenend. ’’Het is goed te zien dat de automobilist niet in de koude staat.’’ Voor de automobilist komt er onder meer een accijnsverlaging en herinvoering van de maximumsnelheid van 130.

NS taken beperken

VVD en PVV willen dat de NS zich tot haar kerntaken, het vervoeren van mensen, gaat beperken. De twee partijen dienden een motie in die de regering opdraagt alle taken van de NS in kaart te brengen en de taken, die niet bijdragen aan de kerntaak, te bespreken met de NS. Volgens de twee partijen kunnen marktpartijen dergelijke taken uitvoeren wat een besparing zou kunnen opleveren waardoor de prijsstijging van treinkaartjes gedempt kan worden.

’’De NS doet heel veel dingen die ze niet hoeft te doen’’, zei Heutink op dinsdag en hij haalde het voorbeeld aan van een NS medewerker die zich bezig houdt met groen en biodiversiteit rond stations. ’’Onacceptabel hiervoor mensen te betalen’’, vindt de PVV. De NS is verantwoordelijk voor het beheer van bijna 400 stations in Nederland.

Betaalbaarheid ov

De oppositiepartijen vroegen vooral aandacht voor de hoge kosten van het ov en de verslechterde bereikbaarheid. De meeste steun krijgt het voorstel van Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA om nu al de bezuiniging te schrappen van 110 miljoen euro op het openbaar vervoer in de vervoerregio’s Amsterdam en Rotterdam. De bezuiniging gaat in 2026 in. Het voorstel is door alle oppositiepartijen ondertekend maar wordt afgeraden door staatssecretaris Chris Jansen omdat hij nog in gesprek is met de regio’s en hoopt met de regio’s een oplossing te vinden.

Lelylijn, Nedersaksenlijn wel steun, geen geld

De Lelylijn en Nedersaksenlijn kunnen ook op veel steun rekenen. Beide lijnen staan wel in het regeerakkoord maar voorstellen van de oppositiepartijen om de volgende stap al te nemen in de voorbereiding van de nieuwe treinverbindingen raadt Jansen af. ’’Het geld is er niet’’, zo zei hij. Een vervolgstap zou pas genomen kunnen worden als er zicht op is dat 75 procent van de kosten voor de verbindingen betaald kan worden.

Eerder deze week maakten de noordelijke regio’s bekend zelf al 15 miljoen euro te hebben voor het vervolgonderzoek maar volgens Chris Jansen is dat bij lange na niet genoeg. ’’Het is een mooi gebaar maar de onderzoekskosten zullen vele malen hoger liggen.’’

De Lelylijn moet een geheel nieuwe spoorlijn worden van de Randstad naar Groningen. De Nedersaksenlijn is de geplande spoorlijn van Groningen naar Enschede waarvoor nu nog een deel ontbreekt.

Geen garantie voor gereserveerde 3 miljard

Jansen wilde niet toezeggen dat hij afblijft van de al gereserveerde 3 miljard euro voor de Lelylijn. Dat bedrag is nog door het vorige kabinet gereserveerd voor de verbinding die volgens de laatste schatting ruim 13 miljard euro gaat kosten. CDA-Kamerlid Eline Vedder had Jansen gevraagd te garanderen dat de drie miljoen blijft staan voor de Lelylijn. ’’Dat ga ik niet zeggen’’, antwoordde Jansen die wel zei dat het bedrag in ieder geval voor het openbaar vervoer is. ’’Als de Kamer straks iets uit dat bedrag wilt halen, dan moet ik dat toch uitvoeren’’, aldus Jansen.

Voorstellen om de prijsstijging van de treinkaartjes helemaal tegen te gaan van GroenLinks-PvdA en SP, het afschaffen van de BTW op openbaar vervoer van de SP en een onderzoek naar een NL-ticket voor het ov van D66 en GroenLinks-PvdA werden ook direct afgewezen door staatssecretaris Jansen en hebben tot nu toe geen steun gevonden bij een meerderheid.

Er wordt dinsdag over alle voorstellen gestemd.

© Treinreiziger.nl

This post was last modified on 10 oktober 2024 18:32

Share

Recent Posts

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

8 uur terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

1 dag terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

3 dagen terug

Treinkaartjes: hoe duur is duur?

De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…

5 dagen terug