Weense trams gaan eindelijk dienst doen in Utrecht

Vanaf 13 december zal in Utrecht de Weense tram in de reizigersdienst te zien zijn. Voorlopig gaat het om één tram, maar dit aantal zal geleidelijk worden uitgebreid. De trams zouden oorspronkelijk al anderhalf jaar geleden in dienst komen.

De Weense tram zal tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Zuid als extra tram bovenop de normale trams gaan rijden. Deze extra trams staan niet in de nieuwe dienstregeling 2010 van Connexxion. De vertrektijden staan wel aangegeven bij de haltes waar de spitstram stopt. De dienstregeling gaat van start met één tramstel dat in de avondspits tussen 15 en 19 uur ieder kwartier heen en weer zal pendelen. De tram stopt voorlopig nog niet bij alle haltes. 
In het voorjaar moeten alle Weense trams – dan gekoppeld tot drie tramstellen – zowel in de ochtend- als avondspits rijden.

Extra capaciteit
Per uur kunnen dan ruim duizend mensen meer dan nu gebruikmaken van de tram. De publiciteitscampagne om de extra trams vol te krijgen ligt al maanden klaar. De afgelopen drie jaar groeide het aantal reizigers van 26.000 naar 29.600 per dag.

Vertraging
Aanvankelijk was de planning dat de rood-witte spitstrams zomer 2008 zouden gaan rijden om de vervoerscapaciteit tijdens drukke uren te vergroten. Dat is noodzakelijk omdat de komende jaren op de wegen rond Utrecht op grote schaal werkzaamheden worden verricht.
Al snel werd de invoering uitgesteld tot september van dat jaar. Na de eerste proefritten van najaar 2008 en afgelopen april schoof het Bestuurs Regio Utrecht (BRU) een voorstel over de introductiedatum voor de extra rijtuigen steeds voor zich uit.
Eerder dit jaar ging het BRU er nog van uit half april, na de serieuze proefritten overdag, een besluit te kunnen nemen. Dat gebeurde niet. Weer dik twee maanden later wil het regiobestuur zich voorlopig niet meer vastleggen op een datum. Nu, december 2009, verschaft het BRU duidelijkheid: de tram gaat per 13 december rijden. 

Kosten
Het project Weense trams, in 2008 begroot op 3,2 miljoen euro, werd geplaagd door tegenslagen. Aanvankelijk zouden de trams al in september 2008 rijden. Het uitstel heeft ruim een half miljoen euro gekost. 
Eerder meldde het AD dat iedere week dat de Weense trams stilstaan, de BRU 10.000 euro kosten maaktt. Zo moet de BRU aan vervoerder Connexxion geld betalen voor de ingehuurde bestuurders.

Bron: diverse artikelen AD

This post was last modified on 16 januari 2017 17:52

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug