fbpx

‘We willen dolgraag weer alle reizigers vervoeren’

OV-bedrijven staan te trappelen om weer alle reizigers te kunnen vervoeren. Dat zegt Pedro Peters, de voorman van branchevereniging van OV bedrijven nl. Maar, erkent hij: het zal nog lang duren voordat het openbaar vervoer weer op het oude niveau zit. En voordat reizigers weer volledig terug kunnen keren is er eerst een positief advies nodig van het Outbreak Management Team. Want: veiligheid voorop.

De afgelopen periode klonk al de oproep om niet-essentiële reizen buiten de spits mogelijk te maken. Zo riep Rover eerder op om een exit-strategie voor het openbaar vervoer en deed ook Treinreiziger.nl een pleidooi om in de daluren meer reizen mogelijk te maken. Ook op sociale media klinkt die oproep steeds luider. “De NS heeft mij vakkundig de auto in gejaagd met hun anti-mensenpropaganda”, zegt bijvoorbeeld Juliën Otten op twitter. “Mensen voelen zich niet meer welkom in het OV”, zegt ook Joachim op twitter.

De voorman van de branchevereniging zegt te begrijpen dat reizigers zich niet meer welkom voelen. “Maar het is overmacht”, zo zegt Peters in een uitgebreid interview met Treinreiziger.nl. Hij legt uit: “Het kabinet heeft besloten tot een intelligente lockdown om het besmettingsrisico te verkleinen. Dat is logisch, want niemand wil corona. Maar wij willen ook dolgraag alle reizigers vervoeren. Alleen: het moet wel veilig kunnen.”

De oproep om alleen noodzakelijke reizen te maken hoorden we in eerste instantie vooral vanuit de vervoerders. Pas later vanuit het kabinet. Wie heeft het initiatief genomen tot deze oproep?
“Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft ons half maart bij elkaar geroepen toen de lockdown werd afgekondigd en gevraagd: hoe gaan we dit in het openbaar vervoer aanpakken? Toen hebben we met elkaar bedacht om op te roepen tot alleen noodzakelijke reizen. Ik ben heel blij dat het openbaar vervoer als vitaal is aangemerkt, zodat we in ieder geval konden blijven rijden voor de mensen voor wie het echt noodzakelijk is en niet zoals restaurants bijvoorbeeld dicht hoefde.”

U zegt: een reis naar een familielid of een partner kan ook een noodzakelijke reis zijn. Het lijkt daarmee dat u nu ook een ruimere definitie hanteert als in de beginperiode.
“Sinds 2 juni rijden we weer een maximale dienstregeling en is het dragen van een mondkapje verplicht, omdat 1,5 meter afstand houden niet altijd haalbaar is. Daardoor kunnen we in bus, tram, trein en metro 40% van het aantal reizigers vervoeren wat we voor corona vervoerden. Daardoor is er meer ruimte ontstaan. Je beslist zelf wat een noodzakelijke reis is, dat bepalen wij niet voor je. Een reis naar een familielid of je verkering kan heel noodzakelijk zijn.”

In België wordt er gesproken om elke inwoner tien treinritten cadeau te doen, in Zwitserland gaan de toeristische treinen weer rijden, en in veel landen mag de normale capaciteit gebruikt worden. Bent u niet jaloers op uw buitenlandse collega’s?
“Nee, ik ben niet jaloers. In andere landen hebben mensen thuis opgesloten gezeten, terwijl wij een minder ontwrichtende intelligente lockdown hadden. Maar we balen er natuurlijk wel enorm van dat we door deze situatie niet gewoon alle reizigers kunnen vervoeren. Pijn doet dat wel.”

Als straks de grenzen open gaan, komen er toeristen naar Amsterdam die daar met het openbaar vervoer gaan reizen. Dan moet er toch ook ruimte zijn voor andere niet-noodzakelijke reizen?
“Het kabinet heeft voor verdere versoepeling als randvoorwaarde gesteld dat het openbaar vervoer het aankan. Daarom hebben we nu ook advies gevraagd aan het Outbreak Management Team. Want als er niet meer ruimte ontstaat in het openbaar vervoer, dan kunnen er ook niet meer toeristen naar Amsterdam komen.”

Opgepropt in een vliegtuig op vakantie kan weer. De luchtvaartsector zegt dat door goede ‘Hepa’-luchtfilters het virus zich veel minder makkelijk verspreid. In hoeverre kijkt de OV-sector naar andere ventilatiesystemen?
“Ik zie ook op social media veel de vergelijking tussen de luchtvaart en het openbaar vervoer. Maar het is appels met peren vergelijken. De ventilatie werkt totaal anders. In de luchtvaart is de ventilatie volledig ‘kunstmatig’, terwijl het openbaar vervoer de lucht rechtstreeks van buiten kan gebruiken. Ventileren kan in het openbaar vervoer ook bijvoorbeeld door open raampjes en op de eindhalte de deuren van een bus open te laten staan, gecombineerd met mechanische ventilatie. Het is dus niet nodig om andere ventilatiesystemen te gaan gebruiken.”

NS kijkt naar een aanmeldservice, om daarmee reizigers beter gespreid te kunnen laten reizen. Is zoiets breder uit te rollen?
“Allereerst wil ik het misverstand wegnemen dat NS werkt aan een reserveringsplicht. Dat is niet zo. De aanmeldservice die NS nu test is meer een soort hulpmiddel zodat reizigers weten hoe druk het is, en zich daardoor zelf kunnen bepalen om een trein eerder of later te nemen. Als reserveren in de trein al naar voren zou komen, is dat zeker geen optie in bijvoorbeeld de metro. Wel is 9292 bezig om ook een drukte-indicator te ontwikkelen voor bus, tram en metro. Maar dat is niet van vandaag op morgen klaar, ook niet op 1 juli.”

Welke impact heeft deze crisis op lange termijn voor het openbaar vervoer? Reizigersaantallen zullen hoe dan ook de komende jaren lager liggen. Bent u niet bang dat daardoor de investeringsagenda voor OV onder druk komt te staan?
“Het zal inderdaad nog lang duren voordat we op het oude niveau zitten. We zijn nu bezig allerlei scenario’s aan het uitwerken, maar ik denk dat we in 2021 nog niet op zeventig procent van het aantal reizigers zullen zitten als in het pre-coronatijdperk. Maar dat neemt niet weg dat voor de lange termijn investeringen in het openbaar vervoer nodig blijven. Want de trek naar de grote steden blijft, en ook de vraag naar mobiliteit zal terugkeren. Dit kabinet is volledig terecht vooral bezig om de brand te blussen, maar er komt ook een volgend kabinet. Die zal echt moeten investeren in het openbaar vervoer. Dat is niet alleen een oproep van ons als vervoerders, maar ook van de ANWB en de autobranche.”

Is dat ook nodig als we meer thuis blijven werken?
“Ja. We zullen inderdaad vaker thuis blijven werken, maar niet zo vaak als nu. Straks verwacht ik dat we bijvoorbeeld vier in plaats van vijf dagen per week op kantoor werken en dat er ook meer digitale colleges zullen blijven. Dat is alleen maar positief, want dat verlaagt de druk op de spitsuren.”

Voorzitter van OV-NL was tot maart misschien een parttime functie. Maar, nu bent u waarschijnlijk fulltime in de weer. Dat is vast anders dan u zich had voorgesteld. Hoe is dat voor u?
“Dat klopt. Toen ik bij de RET met ‘pensioen’ ging vroegen de andere collega’s of ik voorzitter wilde zijn van OV-NL, omdat ik niet meer gebonden was aan een bedrijf. De verwachting was dat dit ongeveer een dag per week zou kosten. En dat klopte tot maart ook aardig. Toevallig liep op 10 maart een andere klus waarmee ik drie dagen per week bezig was af, waardoor ik vanaf 15 maart vol aan de bak kon voor OV-NL. Ik voel mij bevoorrecht dat ik dit kan doen. Ik hou van het openbaar vervoer en we zien nu weer hoe cruciaal OV is voor de samenleving en het is zeer de moeite waard dat ik mij hier nu voor kan inzetten.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
51 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Cornelius
4 jaren geleden

Ga op vakantie in eigen land zei de premier en hij voegde er laconiek aan toe met de auto of de fiets. En als je nu geen auto hebt of rijdt? Met Die groep mensen moet dan maar zien hoe ze er komen. De NS bezweert je om vrije reisdagen niet voor uitstapjes te gebruiken. Ik zie dat advies nog niet veranderen de komende maanden. Dan maar burgerlijk ongehoorzaam zijn als je deze zomer in eigen land op vakantie wil en hopen dat je geen vervelende opmerkingen krijgt van een conducteur als je toch een vrije reisdag gebruikt.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Cornelius

Van welke conducteur? Ik ben sinds de corona-uitbraak gewoon naar mijn werk in een vitale sector blijven reizen en ben onlangs voor het eerst weer gecontroleerd in drie maanden tijd. Daarnaast zie ik ze wel vrijwel iedere dag actief als mensen met fietsen proberen in te stappen.

Hendriksen
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik heb geen ander vervoermiddel dan de trein.
Graag wil ik een dagje shoppen. Is dit nu wel of niet geoorloofd. Hoor dat veel mensen wel voor hun pleziertje met de trein reizen.

Rian van der Borgt
4 jaren geleden
Antwoord aan  Hendriksen

Het is niet verboden met het OV te reizen, voor welk doeleinde dan ook. Dus het mag gewoon.

Jordy
4 jaren geleden
Antwoord aan  Hendriksen

Dit hebben ze liever niet, maar als jij gewoon zorgt dat je buiten de spits reist of op rustige tijden, neemt niemand het je kwalijk. De NS zou je zelfs dankbaar moeten zijn dat er nog wat geld in het laatje komt.

Rudy
4 jaren geleden

Ik praat met een heleboel mensen over Corona. Wat mij opvalt is dat mensen over het algemeen heel rationeel en verstandig zijn. In de buitenlucht nemen ze risico’s en nemen ze een loopje met de Corona regels.

Maar in gesloten ruimtes nemen ze geen enkel risico. Ze mijden deze als de pest. Of het een café, restaurant, vliegtuig, trein of bus is. Je krijgt ze er met geen stok meer in.

Ik denk dat dit nog lang zal aanhouden en dat in het OV daarom voorlopig de oude tijden niet meer terugkeren.

Wakkere harrie
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

En wat dacht je van de mensen die absoluut weigeren een mondkapje op te willen doen omdat de effectiviteit daarvan niet voldoende is. Ik ga voorlopig wel fietsen iig. 30 km op een dag. Maar mij zien ze er niet meer totdat de mondkapjes weer weg kunnen.

Betty
4 jaren geleden
Antwoord aan  Wakkere harrie

Ik vindt het vreselijk dat wij het volk geen medische mondkapjeskunnen krijgen terwijl we allemaal weten dat de niet medische gewoon niet beschermen men wil ons dood lijkt wel en de ventilatie in de trein is waardeloos doe daar wat aan been wij komen weer terug dus medische mondkapjes en goede filters in de trein

Baardstaart
4 jaren geleden

Zo mooi zijn als de slogan aangepast wordt van noodzakelijke reizen.

“Minder/Niet noodzakelijke reizen in de daluren met OV toegestaan, indien er geen andere vervoersoptie is.”

Verder zou iedere rit een drukte indicator mee moeten krijgen opdat de reiziger een rustiger trein kan uitkiezen.

Anders is voor mij een vakantie naar Duitsland makkelijker dan in Nederland. Neem dan de Duitse trein van een Duitse vervoerder over de grens en heb ik de soepelere Duitse reisvoorwaarden. Wel heb in Duitsland zo een 10 mondkapjes per dag nodig. Ach ja, hoort bij de vakantiekosten.

Saskia
4 jaren geleden

De belangrijkste reden om niet het ov te gebruiken (als het niet perse hoeft) die ik om mij heen hoor is het verplichte mondkapje, zelfs als je 4 meter uit elkaar zit. Ook mijn reden.

Wouter G.
4 jaren geleden

Het zal vast niet meteen storm lopen als de treinen weer voor iedereen wordt vrijgegeven. In Zweden zijn er ook veel minder reizigers dan begin dit jaar, terwijl daar geen grote beperkingen zijn. Wel hoop ik dat de treinen iets langer worden in het weekend, voor als het toch drukker wordt dan verwacht.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Ja, Zweden. Zijn ze nog steeds beduusd van de vele besmettingen, meer dan andere landen dankzij hun systeem van zie maar.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Meer dan welke landen dan? Het aantal besmettingen in Zweden is ongeveer gelijk aan het aantal in België. Het aantal doden is er veel lager dan in België, Spanje, Italië en Engeland.

Leo Lansbergen
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Altijd goed als je weet waarover je commentaar levert : in Zweden zijn vrijwel alle besmettingen geconcentreerd in de regio groot Stockholm. In de rest van het land is er nog veel minder corona dan in onze provincies Gr ,Fr en Dr ……

Peter Abbink
4 jaren geleden

Juist nu het gelukkig rustig is en blijft in de treinen en we in eigen land op vakantie moeten, zou het fijn zijn als we de fiets in rustige treinen vanaf 1 juli desnoods alleen op de rustigste uren weer mogen meenemen in de trein

Baardstaart
4 jaren geleden

Ben er al uit… Ga in juli lekker met DB en hun private dochters lekker naar Duitsland toe. Makkelijk vanuit mijn woonplaats direct de Duitse boemel in. En voor de prijs “Quer durch Deutsland” (Opvolger Schones Wochenend) hoef je het ook niet te laten. Geen gezeik met noozakelijke treinreizen. Alleen heb je een grootverpakking mondkapjes nodig en die kosten tegenwoordig ook niet meer zo duur.

Zo ga je tegenwoordig als in het oosten wonende rijbewijsloos op vakantie dus.

Herzlich willkommen in Deutschland…

Als het goed is gaat vanaf 15 juni tot 3 juli de grenzen weer open onder code geel.

erno-berk
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Heb je al geprobeert om uren lang continu een mondkapje op te hebben? Zo niet, zou ik het eerst proberen. Ik moet richting mijn werk 30 minuten met de trein en dus 30 minuten een mondkapje op. Dat is te doen. Maar twee of meer uur continu een mondkapje op. Nee. In België en Duitsland moet je trouwens ook op de perrons een mondkapje op. Ik wil graag weer naar Duitsland, maar zolang daar een mondkapjesplicht bestaat ga ik er niet naar toen. Hopelijk in 2021 weer.

Tom Z
4 jaren geleden

Viruswaanzin.nl : kabinet momenteel vast in tunnelvisie. Afstand houden onnodig. Dit zijn feiten. Zie ook: maurice.nl

Wakkere harrie
4 jaren geleden
Antwoord aan  Tom Z

Godzijdank. Ben blij nog een wakker iemand hier te treffen. Top!

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Wakkere harrie

De 1,5m economie is wat mij betreft ook passee, maar we moeten wel beseffen van het grote probleem gebrek aan ventilatie is.

Besef wel dat de luchtkwaliteit in de trein afhankelijk is van de kwaliteit en instellingen van de ventilatie. Verkeerde luchtbewerking betekent dus dat je een superspreader creeert voor virusinfecties, zoals een verkoudheid, griep en/of Corona. En dan heb je aan 1,5 meter veel te weinig.

Zoals Maurice ook zegt ben ik dus voorlopig nog een voorstander van het gebruik van mondkapjes als groepsbescherming om Corona te voorkomen. Ook is het dragen van een mondkapje geen pretje.

Jeroen
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Niks passé…..het kabinet is juist bezig aan een strenge wet…en daarin is de 1,5 meter heilig verklaard….

Fleur
4 jaren geleden

Beste heren/ dames,

Ik woon in het zuiden in Limburg. Ik heb geen auto en ook geen rijbewijs. Ik heb een zoon met een licht verstandelijk handicap. Hij heeft ook geen auto en ook geen rijbewijs. We zitten al drie maanden opgesloten in ons eigen dorp.
Mensen kunnen wel opgepropt in vliegtuig zitten . Als je een auto hebt mag je je gelukkig prijzen dan kun je nog op vakantie. Zonder auto kom je nergens. Dus de hele zomervakantie zitten we opgesloten in ons eigen dorp.

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Fleur

Dat neemt niet weg dat rijbewijslozen buitensluiten van de maatschappij ronduit a-sociaal is. Ik vind dat van 1 juli mensen zonder vervoersalternatieven gewoon gebruik moeten kunnen maken van het OV.

Ik vind het gebruik van vliegtuigen ronduit onverantwoord en waarom dat wel mag snap ik niet.

Ik zelf – rijbewijsloos – heb een oplossing gevonden. Ga naar Duitsland op vakantie. Geen gedoe met het Nederlandse OV en ik kan meteen op de Duitse trein naar Duitsland stappen.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Fleur

Misschien kunnen u en uw zoon gebruiken maken Omnibuzz? Mijn moeder – zij heeft een WMO-indicatie- woont ook in Zuid-Limburg, wij zijn ook autoloos en wij maken daar gebruik van. Informeer bij uw gemeente.

Opmerker
4 jaren geleden

Volledige herstart van het OV met 100% bezetting is best mogelijk. Gewoon de naam trein, bus en tram herdefiniëren en het vliegtuig noemen. Dan mag er -dankzij de machtige luchtvaartlobby- gewoon 100%.

Joey
4 jaren geleden

Het ov is van en voor iedereen ik ga deze zomer op vakantie in Nederland met de trein heb geen auyo

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joey

auyo

P.Heesakkers
4 jaren geleden

Ik lees niemand al deze weken in deze rubrieken, incluis de reizigersverenigingen die het voor de reiziger zeggen/belijden op te nemen, dat de reiziger vergoeding of vermindering eist van de N.S. en andere vervoerders van de jaarlijkse vooruitbetalingen, nog zonder dat men van de vervoersmogelijkheden gebruik kan maken. Gezien de restricties. De vervoerders doen er het zwijgen toe.

Jeroen
4 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Juist ! Ik had, als abonnement houder, op z’n minst wel eens een briefje verwacht van de NS…

Marion
4 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Maanden afraden om niet te reizen en voordeeluren abonnement + keuzedagen door laten lopen zonder vergoeding.dat kan echt niet N S

Karel Geerts
4 jaren geleden
Antwoord aan  Marion

U kunt gewoon uw abonnement beëindigen.

Martin2
4 jaren geleden

Vliegen is al een discussie op zich. Maar hoe gaan al die mensen straks van/naar Schiphol geraken? Auto kopen of huren? Met de fiets naar Amsterdam? Een auto meenemen in het vliegtuig naar Nederland?

Ik houd me nu nog aan de regels en reis alleen voor woon werk met de metro. Maar als de dingen zo scheef gaan liggen is dat niet motiverend om braaf thuis te blijven zitten.

Op het het moment dat je toerisme weer op gaat starten moet je ook oog hebben voor burgers in eigen land die van ov afhankelijk zijn.

En anders consequent zijn en lucht reizigers ook de toegang tot het ov onthouden. Bordje op Schiphol, leuk dat u hier bent, hartelijk welkom. Het OV nu even niet. Daar zit de fietsenwinkel, daar zit de boekhandel met landkaarten. Er gaat immers niets boven Groningen. En daaronder ook niet. Succes !

Ron Swart
4 jaren geleden

COVID-19 betekent Certificate of Vaccination Identity en het getal 19 verwijst naar Artificial Intelligence. Het Britse bedrijf Cerco heeft op 28.11.2018 van de Britse octrooiraad een patent ontvangen voor het coronavirus. M.a.w. we leven in een grote hoax met een enkel doel: het duurzaam ontwrichten van de samenleving om de invoering van de New World Order te bespoedigen.
Bilderberg, de Committee of 300, de Trilateral Commission en vele andere duistere clubjes zijn al decennia bezig om dit aan de mensheid op te leggen.
Het vaccin is trouwens al lang gereed en dat belooft niks goed. Het overgrote deel van de mensheid krijgt een slavenstatus met verplichte vaccinatie, afschaffing van contant geld en vanaf eind 2022 een vaccinatiepaspoort, anders kun je niet eens reizen. In het vaccin zitten hormonen waardoor de geslachtsorganen van vrouw en man verschrompelen. Artificial Intelligence betekent het samensmelten van mens en techniek tot een transhumaan/hybride aseksueel wezen. Daarom gaat de uitrol van het 5G-netwerk onverminderd door.

Karel Geerts
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Het Kruidvat verkoopt niet alleen mondkapjes maar aluminiumfolie om hoedjes van te vouwen.

Leo Lansbergen
4 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

En het internet biedt gratis heel veel lectuur om iemands ongenoegen genoegdoening te geven……

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Vroeger wisten die halfgare complotdenkers nog wel eens iets te publiceren waarbij je je als lezer, als je niet goed oplette, zomaar op het verkeerde been kon laten zetten en kon denken dat ze daadwerkelijk een punt hadden. Maar zoveel bull shit als in dit stukje heb ik zelden gelezen. Als je zoiets weet te typen ben je zowat rijp voor het gesticht.

Elsbeth
4 jaren geleden

Na maanden roepen dat reizen met het OV niet voor plezierreisjes is en NS die zo moeilijk mogelijk deed tegen klanten met een abonnement, ben ik er klaar mee. Wij hebben al jaren geen auto, maar ik wacht nu op een aanbod voor private lease. Ik heb ruim een maand abonnement NS betaald zonder compensatie. NS wil vervolgens ook nog mijn belastinggeld en blijft volhouden dat ik geen plezierreisjes mag maken. Alsof ik ooit voor mijn plezier in overvolle treinen heb moeten staan.

Karel Geerts
4 jaren geleden

Zo lang het OV de handhaving van de mondkapjesplicht niet op orde heeft zullen de reizigers wegblijven.

Annemiek
4 jaren geleden

Ik ben van mening dat de spoorwegen er zelf voor zorgen dat er geen verruiming komt. De controle op de mondkapjes is op dit moment nihil. 95% van de conducteurs sluiten zich direct na het sleutelen op in een of ander hok. Nou was dat voor de helft van de conducteurs al de standaardwerkwijze, maar op dit moment zijn zij wel de enigen die kunnen handhaven op de mondkapjesplicht. Ze vertikken dat echter en NS legt de verantwoordelijkheid een beetje bij de reiziger zelf neer. Waarbij veel reizigers de regels ook nog eens zo uitleggen dat ze in hun eigen straatje passen. Ik zie zo’n 5% van de reizigers het dragen gewoon vertikken. 20% draagt het mondkapje niet over de neus. 10% is zogenaamd de hele reis aan het eten, drinken. En weer anderen vinden voor zichzelf dat het niet hoeft als ze voldoende afstand houden. De beroerde discipline van het spoorwegpersoneel en de reizigers, maakt verruiming volgens mij gewoon onmogelijk.

Gezien de financiële situatie zal verruiming voor de spoorwegondernemingen noodzakelijk zijn. Misschien moeten ze hun personeel eens aansporen te gaan handhaven. Maak ze duidelijk dat het alternatief een massaontslag is, zolang zij degenen zijn die verruiming onmogelijk maken.

Overigens is de controle in het vliegtuig voortdurend 100%. Kom je bij de gate met een verhaal over je COPD of astma, dan ga je gewoon niet mee.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Volgens NS woordvoerder Erik Kroeze, elders op deze site hebben de conducteurs primair een gastvrijheidsfunctie. “In de treinen is de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger het uitgangspunt”.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Zolang veel reizigers niet kunnen omgaan met die verantwoordelijkheid, vind ik het niet verstandig dat er een versoepeling van de maatregelen komt. Wat mij betreft is het of streng handhaven en meer reizigers accepteren of de ‘gastvrijheidsfunctie’ (in de afgesloten cabine) en de boel laten zoals het nu is.

Hoe de conducteurs zich nu (mogen) manifesteren, slaat helemaal nergens op. Ze voeren al maanden geen klap uit en voegen helemaal niets toe. De enkeling die onlangs weer is begonnen met controleren, zal daar op deze manier snel de brui aan geven.

Tim H
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Conducteurs hebben al jaren geen enkele toegevoegde waarde meer

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat ben ik met je eens Tim. Maar het zijn wel de conducteurs zelf die ervoor zorgen dat ze overbodig geworden zijn. Blijkbaar kent het corps van conducteurs geen zelfreinigend vermogen, maar vinden ze het onderling prima dat de groep voor meer dan de helft uit rotte appels bestaat.

Karel Geerts
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Zolang het aan de eigen verantwoordelijkheid wordt overgelaten zullen de meeste mensen het OV blijven mijden.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Dat ben ik met u eens. Een deel van de reizigers zal altijd wat onzeker blijven over het verloop van hun reis en het gedrag van anderen. Voor deze mensen is dienstverlenend personeel belangrijk. Dit personeel dient zich niet te verstoppen. Zoek dan ander werk.

Jean
4 jaren geleden

Wanneer wordt de samenreiskorting weer in ere hersteld?

Eef
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jean

Voorlopig niet, eerst komen de gewoon betalende reizigers aan de beurt.

neem mij niet serieus
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jean

Wanneer er meerpersoonsmondmaskers verkrijgbaar zijn

Peter van Lieshout
4 jaren geleden

Gelukkig spreekt de heer Pedro Peters nu niet meer over “pretreizigers”, dus dat is een welkome – en noodzakelijke – andere toon.

De discussie die hier gevoerd wordt is ook over de controles in het openbaar vervoer.
Wat is de taak van conducteurs in de trein en van controleurs in bus, tram en metro:
Volgens mij om te controleren of reizigers voorzien zijn van een geldig vervoersbewijs (ov – chipkaart, e – ticket, een los kaartje of een abonnement),
Volgens mij controleren of reizigers zich houden aan de corona – maatregelen (mondkapje, voldoende afstand bewaren, gaan zitten op de aangewezen plaatsen),

Volgens mij NIET om zich bezig te houden met de reden van de verplaatsing van A naar B van individuele reizigers. Sterker nog: daar hebben ze totaal niks mee te maken. Nog sterker: ik kan me levendig voorstellen dat conducteurs en controleurs helemaal geen zin hebben om zich daar mee bezig te houden. En dan nóg sterker: daar worden ze ook helemaal niet voor betaald door hun werkgever.

Met andere woorden: iedereen kan gebruik maken van het openbaar vervoer voor welke reden dan ook, met de beperkingen die op dit moment bestaan, inclusief misschien het moeten wachten op een volgende trein of bus mochten deze te vol zitten.

De openbaar vervoersector – inclusief het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) van de heer Pedro Peters – zal alle zeilen bij moeten zetten om weer in de gunst te komen van de ov – reiziger, bijvoorbeeld
– door het introduceren van enkelvoudig in – en uitchecken,
– door het opnemen van de verplichting voor de vervoerders te zorgen voor goede aansluitingen tussen trein en bus, bus en trein, bus en bus en deze verplichting ook vast te leggen in concessie – overeenkomsten.
– door het opnieuw onderzoeken of het niet verstandig is om de ov – chipkaart te handhaven in plaats van het introduceren en daardoor noodzakelijkerwijs “experimenteren” met nieuwe betaalmethodes. In een dergelijk onderzoek zou ook de stem van de ov – reizigers gehoord moeten worden.
Het terugdraaien van de gigantische versnippering en versplintering in het Nederlandse ov – landschap per concessiegebied met een “oerwoud” aan kaartjes, abonnementen, aanbiedingen, voorwaarden, waardoor de gemiddelde ov – reiziger “door de bomen het bos niet meer ziet”.

De heer Pedro Peters is met dit alles en nog veel meer nog wel even bezig!

Jur
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Je probeert weer eens onder het mom van Corona allerlei eigen stokpaardjes zoals inefficiente staatsbedrijven te introduceren.