fbpx

Waterstoftrein toegelaten in Duitsland

De waterstoftrein Coradia iLint van Alstom heeft in Duitsland met succes de toelatingsprocedure doorlopen. De treinen mogen vanaf nu in de reizigersdienst worden ingezet. De iLint is de eerste reizigerstrein ter wereld die op waterstof rijdt. 

Ter ere van de certificering van de trein was er een ceremonie georganiseerd. Daarbij was ook de Duitse federale minister van Verkeer, Enak Ferlemann, aanwezig. Ferlemann sprak op het evenement lovend over de nieuwe trein. “Een wereldprimeur voor Duitsland: met goedkeuring van de Duitse spoorwegautoriteiten (EBA) sturen we de eerste passagierstrein met brandstofceltechnologie op de rails. Vooral op secundaire lijnen, waar geen bovenleiding beschikbaar is, zijn deze treinen een schone en milieuvriendelijke optie. Daarom ondersteunen en promoten we de technologie”, aldus de minister. De Duitse overheid stelde eerder een subsidie beschikbaar van 8 miljoen euro.

Fabrikant Alstom is uiteraard eveneens lovend over de nieuwe treinen. De fabrikant stelt dat de iLint een duurzaam alternatief vormt voor de vervuilende dieseltreinen. “Deze goedkeuring is een belangrijke mijlpaal en een beslissende stap op weg naar schone en toekomstgerichte mobiliteit. Alstom is enorm trots op deze door waterstof aangedreven regionale trein”, jubelt de directeur van Alstom.

De Duitse deelstaat Nedersaksen heeft in november 2017 als eerste waterstoftreinen besteld. Het gaat om 14 iLint-treinen. Alstom mag niet alleen de treinen bouwen, maar ook voor 30 jaar onderhouden. Vanaf deze zomer zullen twee prototypen worden ingezet op het Duitse Elbe-Wesernetwerk. Vanaf december 2021 is het de bedoeling dat de treinstellen worden ingezet tussen Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude.

Eerder meldde Alstom al dat de nieuwe treinen een topsnelheid hebben van 140 kilometer per uur. De treinen zullen tanken bij een eigen vulstation. Met de inhoud van één tank kunnen de treinen een afstand tot 1000 kilometer afleggen.

Nedersaksen vervangt dieseltrein door waterstoftrein

0 0 stemmen
Artikel waardering
23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
6 jaren geleden

Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Flink stuk platteland waar bijna niemand meer woont rondom de kazerne Seedorf waar zovele Nederlandse jongens in de militaire dienst man werden. Lastig wanneer een trein leeg zou komen te staan. Dan moet er toch een dieseltje komen.

NB kan de trein naar Groningen over een jaar of 7 ook op waterstof rijden? Dan is de brug over de eems misschien een keer vervangen.

dries molenaar
6 jaren geleden

NB er zullen toch wel meer vulstations komen? Anders moet je het materieel wel erg strikt roteren. En hoe gaat het vullen? Zijn er meerdere sporen met een aansluitslang of moet men per se langs een pompstation rijden bij het rangeren voor de nacht?

Ellen B. Johnson
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

“En hoe gaat het vullen?”

Niet zo gek veel anders dan LPG tanken: slang aan de vulnippel koppelen en vergrendelen, maar dan met de luxe dan je de vulknop slechts 1x hoeft in te drukken, i.p.v. ingedrukt houden.

Tim
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De EVB die de treinen gaat gebruiken heeft maar één lijn: Cuxhaven-Bremerhaven-Bremervoerde-Buxtehude. Dus één laadstation ergens langs die lijn lijkt me genoeg.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Het gaat om het hele gebied. Dus Bremen-Cuxhaven zal er ook wel bij horen. Een vulstation/wagon zal op alle emplacementen aanwezig moeten zijn.
Ze kunnen er ook mooi een autobussenvulstation maken.

Tim
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Bremen-Bremerhaven is elektrisch en daar rijden dubbeldekkers van DB. Het gaat dus echt alleen om Cuxhaven-Bremerhaven-Buxtehude, dat zijn de enige reizigerstreinen die de EVB rijdt. Omdat de werkplaats van de EVB in Bremervoerde staat is het waarschijnlijk dat het vulstation daar komt.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dan moet men het waterstof eerst ver weg naar Bremervörde brengen en opslaan. Doet men dat met trucks of zijn er wagons met waterstof.
De vulstations komen dicht bij de bron en niet op het platteland.

Tim
6 jaren geleden

Overigens valt dat milieuvriendelijk wel mee. Die vloeibare waterstof moet je namelijk wel eerst maken, bijv. met kolen, olie of gas.

Ricardo
6 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Het hangt er vanaf waar ze de energie vandaan gaan halen. Is het uit fossiele brandstoffen, dan schiet het niet echt op met de milieuvriendelijkheid, maar komt het uit wind- en zonne-energie, dan is het al een stuk milieuvriendelijker.

Simon
6 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Mee eens,
Het kost veel energie om waterstofgas te maken en het is dus eigelijk alleen maar verantwoord als hiervoor overtollige wind- of zonne-energie wordt gebruikt.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Het is verliesloos. Waterstof maakt men ‘s nachts vanuit de overcapaciteit.

casper
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Die nachtelijke overcapaciteit is op dit moment nog vooral een toekomstvisioen. Wellicht wel een realistisch toekomstvisioen. Blijft het milieuaspect over dat de trein in elk geval niet aan de lokale vervuiling bijdraagt.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Die Casper, er is iedere dag nachtelijke overcapaciteit uit allerlei bronnen. De NorNed kabel met 700MWatt is er voor aangelegd. Een tweede is in uitvoering. België heeft Lac l’eau de Heure. Hamburg heeft een eigen nachtbuffer. En ga zo maar door.

Redacteur
SPH
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Waterstof kan ook een nevenproduct zijn van andere processen. In dat geval is het zuivere winst.

casper
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Dries, ga er gerust vanuit dat ik beter weet waarover ik praat dan jij. Overcapaciteit komt zeker af en toe voor, maar heeft nog lang niet het structurele karakter dat nodig is om dit soort projecten geheel van ‘groene waterstof’ te voorzien.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Er is ‘s nachts plenty overcapaciteit op het net. Het was ook grote flauwekul om de snelwegverlichting uit te willen schakelen. Nog meer energie die ergens moet blijven. Straks in de waterstof.

Wouter
6 jaren geleden

Hopelijk gaat die trein ook binnenkort rijden in Nederland. Bijvoorbeeld tussen Zutphen en Oldenzaal voor nieuwe concessie. Dan zijn we verlost van de lawaaierige Coradia Lint 41 met te weinig deuren in Twente.

Erik
6 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter

Het is qua bouw gewoon hetzelfde type Lint. In Nederland heeft alleen Arriva heeft in de toekomst een proef met dit soort treinen aangekondigd in Groningen. De Lints van Blauwnet zijn overigens nog lang niet afgeschreven.

Verder moet eerst maar eens worden afgewacht hoe succesvol dit zowel technisch als financieel is. De techniek is nieuw, waterstof maken is ook niet bepaald gratis en ook niet milieuvriendelijk.

Ellen B. Johnson
5 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter

Het traject Zutphen-Oldenzaal is deels geëlektrificeerd, dus is het geldverspilling om daar een waterstofvulstation te bouwen i.p.v. bestaande infrastructuur te gebruiken. Er wordt elders al geëxperimenteerd met moderne accutreinen, die ook van een pantograaf zijn voorzien.

Redacteur
Erwin Wessels
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ellen B. Johnson

Voor een heel klein deel is het traject geëlektrificeerd. Alleen tussen Hengelo en Oldenzaal (en het stukje tussen Zutphen en Eefde, tot waar de spoorlijn aftakt van het spoor richting Deventer).

Ellen B. Johnson
5 jaren geleden
Antwoord aan  Erwin Wessels

Snel rekensommetje: Hengelo-Oldenzaal is 20% van de afstand Zutphen-Oldenzaal.
Gedurende deze afstand kan je rustig 300% extra stroom opnemen voor het bijladen (er rijden daar immers ook zware goederentreinen). En zo voorzie je al in 60% van de energiebehoefte en kan je de benodigde accu’s halveren t.o.v. een accutrein die alleen in depot wordt opgeladen.

Groen ?
5 jaren geleden

Waterstof is ook uitstekend op of bij zee te produceren uit zeewater met als energie bron zon of wind.

Allan Kleiweg
5 jaren geleden

Wat goed dat waterstof als energiebron nu veilig te gebruiken is. Ik breng graag even in herinnering dat dr. J.H.E. Reeskamp in zijn boekje ‘Locomotieven: Voorheen en thans’, deel 42 van de befaamde Alkenreeks, uitgegeven door Uitgeverij de Alk, Alkmaar, omstreeks 1965, op bladzijden 60 en 61 de verwachting uitsprak dat nucleair aangedreven locomotieven er “ongetwijfeld zouden komen”. Na de nucleair aangedreven onderzeeboten, vliegdekschepen, ijsbrekers en vrachtschepen, waaronder de ns Otto Hahn, leek het onvermijdelijk dat “atoom-locomotieven” binnen afzienbare tijd door de grotere landen (denk aan Rusland en de Verenigde Staten) zouden zoeven. Maar het is anders gelopen. Een eventuele treinramp met zo’n atoomlocomotief zou ongekende risico’s met zich mee hebben gebracht. In het geïndustrialiseerde deel van het land, zou onder zeer strenge waarborgen (denk aan overwegvrije routes, dubbele baanblok-blokkering, lage rijsnelheden, computergestuurde realtime monitoring enz.) wellicht nog te praten zijn over deze innovatie, maar ik zie de Brabantse varkenshoudergemeenten al luid knorren bij alleen al de gedachte aan zo’n trein. Enfin, de waterstoftrein rijdt binnenkort en de atoomtreinen zijn er nooit gekomen. Overigens net als de met stoomkracht aangedreven vliegtuigen. Die wilden en eeuw geleden ook niet echt van de grond komen …