Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Het rapportcijfer voor het openbaar vervoer is dit jaar voor het zevende jaar op rij gestegen naar een 7,7. Reizigers op het hoofdrailnet, waar vervoerder NS rijdt, waarderen hun rit gemiddeld met een 7,6. Dat is gelijk aan de gemiddelde waardering bij de regionale treinen. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV.
Het is voor het eerst dat het hoofdrailnet onderdeel uitmaakt van de OV-Klantenbarometer. Van alle reizigers geeft 87% tenminste een 7. Ook de reizigers die gebruik maken van de regionale trein beoordelen die treinrit met een 7,6. Eveneens nieuw in de OV-Klantenbarometer zijn de vier Friese Waddenveren die allen hoger dan een 8 scoren. De Noord/Zuidlijn in Amsterdam is vorig jaar na de opening in juli eenmalig gemeten en scoort maar liefst een 8,4.
Artikel gaat onder de afbeelding verder.
De top-3 van het hoogst gewaardeerde openbaar vervoer van 2018 bestaat uit de veerdienst Rotterdam–Dordrecht en Drechtsteden (8,5), het busvervoer op de Friese Waddeneilanden (8,4) en het stadsvervoer Leeuwarden (8,2). Arriva wijst erop bij de complete top drie betrokken te zijn. Van alle onderzoeksgebieden maakt Leeuwarden de grootste sprong ten opzichte van 2017 (+0,9), hetgeen wellicht de danken is aan het vernieuwde busstation en voorplein en aan de vele bezoekers in het kader van de culturele hoofdstad van Europa. Ondanks een winst van 0,2 punt staat de treindienst Nijmegen–Roermond met een 7,2 onderaan in de rangorde. Ook slecht scoort de trein Sittard – Kerkrade (7,4). Daarmee heeft Arriva niet alleen de top drie in handen, maar ook de twee hekkensluiters.
Van alle meer dan 20 onderzoeksitems scoren toegankelijkheid (+0,1 naar 8,7), kans op een zitplaats (blijft 8,4) en veiligheid tijdens de rit (+0,3 naar 8,4) het hoogst en prijs (+0,2 naar 5,7) en informatie bij vertragingen (-0,4 naar 5,5) het laagst.
Artikel gaat onder de afbeelding verder.
Artikel gaat onder de afbeelding verder.
Artikel gaat onder de afbeelding verder.
In totaal hebben in dit jaar 113.909 ov-reizigers tijdens 7.689 ritten de vragenlijst met ruim 30 vragen ingevuld. Nog nooit deden zoveel reizigers mee aan het onderzoek. Dat record is te verklaren doordat er nu op vier momenten door het jaar wordt gepeild. “Het resultaat is een veel betere afspiegeling van de staat van het ov”, aldus Paul van Beek, namens Goudappel projectleider van de OV-Klantenbarometer. Goudappel voert de OV-Klantenbarometer in opdracht van het CROW-KpVV. In het verleden werd er alleen gepeild in november.
In 2018 was de ov-klantenbarometer ook voor het eerst beschikbaar in het Engels. Deze werd door 8,4 procent van de ondervraagden ingevuld. Hoge uitschieter was de tram in Amsterdam, waar meer dan een vijfde van de enquêtes in het Engels werden afgenomen. Ook in de concessie Amstelland-Meerlanden (rond Schiphol), Zaanstreek, de Waddenveren en het ov op de Waddeneilanden zelf vulden relatief veel mensen de Engelstalige vragenlijst in. “Dat waren lang niet allemaal toeristen, maar ook mensen die hier werken of studeren”, Van Beek. Het blijkt dat mensen met een Engelstalige vragenlijst een hoger gemiddeld oordeel geven dan Nederlandstaligen.
Het valt op dat het percentage reizigers dat een 7 of lager geeft door de jaren fors is gedaald. Dit jaar geeft bijna iedereen het openbaar vervoer een 7 of hoger. In 2007 gaf nog zeker een derde van de reizigers het een ov een 7 of lager.
This post was last modified on 14 april 2019 23:12
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…