fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Vraagtekens bij gunning hoofdrailnet, Europa moet duidelijkheid bieden

Mag Nederland zonder aanbesteding besluiten dat NS ook na 2025 op het hoofdrailnet mag blijven rijden? De commerciële vervoerders (Keolis, Arriva, Transdev, Qbuzz, EBS) denken van niet. Een eerste rechtszaak heeft echter nog geen duidelijkheid gegeven. Daarom willen de vervoerders dat de Nederlandse Staat verduidelijking bij Europa gaat halen.

Overgangsfase

Europese wetgeving stelt dat in de toekomst een concessie niet zonder aanbesteding gegund mag worden aan een spoorwegmaatschappij. Er is echter een overgangsfase, daardoor mogen concessies die vóór 25 december 2023 nog niet zijn verstreken wél (onder voorwaarden) onderhands gegund worden. De Nederlandse overheid wil de nieuwe concessie voor de periode 2025 – 2035 daarom voor die tijd laten ingaan, om zo de Europese regels te omzeilen.

Kort geding

Via kort geding hebben de vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), geprobeerd de aanstaande gunning tegen te houden. De Nederlandse rechter noemt het betoog van Arriva en de andere vervoerders “niet onaannemelijk”, maar zegt dat er onvoldoende houvast is om in een kort geding een oordeel te vellen. “Het is aan het Hof van Justitie van de EU om uiteindelijk te beslissen over de interpretatie van een EU-verordening”, stelt het vonnis.

Vervolgstappen

Voor de FMN is de uitspraak reden om nu vervolgstappen aan te kondigen. “Op basis van het vonnis zullen wij de Staat vragen om de vereiste verduidelijking bij Europa te gaan halen. Dat is het logisch vervolg op de uitspraak van de rechter. De FMN gaat er dan ook van uit dat de Staat hier direct opvolging aan geeft”, aldus de vervoerders in een verklaring.

0 0 stemmen
Artikel waardering
73 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
FyraFlop34
3 jaren geleden

nou wat zielig zeg voor die spoorbedrijven, doen ze zo hun best om nog meer geld los te peuteren bij provincies en overheden en dan negeren we ze gewoon! Ongehoord!

NS rijdt minder vaak op zulke lijnen, maar dat kost de provincie niks. Arriva rijdt graag twee keer zo vaak, maar wil daar graag geld voor terugzien.

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

NS kreeg in zijn tijd voor de regionale lijn n veel meer subsidie dan Arriva c.s. nu. Al

Eef
3 jaren geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

Je verkoopt onzin. NS rijdt alleen het hoofdnet kostendekkend maar vroeg voor de regionale lijnen meer subsidie dan de andere vervoerders. Vandaar dat er sindsdien wordt aanbesteed, dat vermindert de benodigde subsidie.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eef

Voor bepaalde ritten op het hoofdrailnet factureert NS ook aan overheden. Denk aan nachttreinen en de IC Dordrecht-Breda.

hanzeboog2012
3 jaren geleden

Bij een andere topic van treinreiziger.nl is deze citaat te lezen:

Vanaf 2025 kunnen spoorvervoerders overal in Europa ook voor binnenlandse reizigers in ‘open toegang’ hun vervoerdiensten aanbieden zonder een concessie te hebben. Het combineren van binnenlands en internationaal vervoer biedt spoorvervoerders kansen om nieuwe diensten aan te bieden die winstgevend zijn.

Open acces vervoerders zoals Eurostar doen dat al. Thalys en Eurostar betalen NS tot 2025 wel gebruikersvergoeding omdat NS tot 2025 de exclusieve rechten op de HSL. Dit nadat ex Minister van Verkeer & Waterstaat (nu Infrastructuur & Waterstaat) NS de concessie had gegeven voor de periode 2015 – 2025.

Ga daarom voor het gemak vanuit dat Green Speed (fusie Thalys & Eurostar) vanaf 2025 op de HSL blijven rijden. Maar dit keer zonder gebruikersvergoeding te betalen.

De wrevel was vooral te lezen en te horen bij Anne Heitinga (Arriva) die eerst klaagde dat NS werd beloond voor de wanprestaties van NS op de HSL Zuid. En nu teveel krijgt doordat het een nieuwe concessie voor de gehele hoofdrailnet inclusief HSL.

Maar de prioriteiten van de staatssecretaris ligt in de eerste plaats bij de treinreizigers. Daarom wilde Stientje van Veldhoven de HSL niet apart aanbesteden van het hoofdrailnet omdat integratie van HSL in het hoofdrailnet tijdswinst oplevert voor treinreizigers. Anders zouden treinreizigers mogelijk weer moeten overstappen op de huidige stations Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C en Breda.

Tenzij een aparte vervoerder zoals Transdev, Arriva daar een concessie krijgt. Maar door de coronacrisis wilde Stientje van Veldhoven geen risico’s nemen door te gaan experimenten met aanbestedingen van treindiensten op hoofdrailnet.

hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Maar dit keer zonder gebruikersvergoeding te betalen = moet zijn: Maar dit keer zonder gebruikersvergoeding aan NS te betalen.

Maurice
3 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Als de prioriteit bij de reizigers zou liggen werd alles direct aanbesteed. Steentjes legt echter alle prioriteit bij de vakbonden.

hanzeboog2012
3 jaren geleden

In België willen ze de monopolypositie van NMBS doorbreken:

https://www.hln.be/binnenland/topman-brusselse-mivb-wil-met-nmbs-op-spoor-concurreren~ada8297a/

Maar daar wil NMBS nog niet aan meewerken. Maar effect heeft het wel omdat NMBS de frequenties verhoogt op meerdere verbindingen. Het schijnt dat station Noorderkempen zoal frequent 2 keer p/u bediend gaat worden. Nu nog doortrekken naar Breda met geschikt (ICNG) treinmaterieel.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Deze stelling klopt niet hoor. De Federale regering heeft reeds een direct award uitgereikt. Wij beslissen om halfuurlijks te rijden van zodra dit een belangrijk voordeel oplevert voor onze reizigers.

Rian van der Borgt
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Die onderhandse gunning aan de NMBS kan ook op losse schroeven lkomen te staan, afhankelijk van wat de Europese rechter zal beslissen.
Wie is die “wij” waar je over schrijft?

dries molenaar
3 jaren geleden

Alsof men in de thuislanden van de vreemde aanbieders zo makkelijk kan meedingen. Waarom zou Nederland hier gekke Henkie moeten willen zijn.

Robert
3 jaren geleden

De door jou genoemde landen zijn en stuk groter en hebben minder frequent treinen die langere afstanden afleggen. In Nederland zijn er veel korte lijnen met frequente treinen.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Robert

In Duitsland zijn 95% van alle treinen regionale treinen, slechts 5% zijn IC/ICE-treinen. Die 95% zijn allemaal besteed, er zijn in totaal ongeveer 50 treinvervoerders in het reizigersvervoer actief.

Ook in Frankrijk is het aantal TGV-treinen maar een klein deel van het totale aantal treinen. Bijna 50% van alle Franse treinreizigers is regionaal vervoer van/naar Parijs.

hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ken niet alle afwegingen waarom open acces vervoerders meedoen in bepaalde Europese landen.

Maar in Duitsland kan dat omdat de vervoersmarkt enorm groot is. DB – AG zal niet failliet gaan door de concurrentie van andere (veel) kleinere spoorvervoerders. Het prikkelt DB – AG alleen maar om beter te presteren.

Maar Frankrijk is altijd behoorlijk protectionistisch geweest.

Quote:

Daarom willen de vervoerders dat de Nederlandse staat verduidelijking bij Europa gaat halen.

Niet verkeerd. Dat schept zoal duidelijkheid. En mogelijk een precedent. Kan me niet voorstellen dat NS zich niet juridisch heeft ingedekt. En als dat wel zo is zal dat een enorme blunder zijn.

Karel Geerts
3 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Frankrijk kan het SNCF monopolie niet meer betalen, de schulden bij de SNCF zijn astronomisch. Vandaar dat er aanbesteed gaat worden, naast dat men zo’n 50 spoorlijnen wil opheffen. Het geld is op.

Hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Klopt. Ondanks enorme successen van TGV zijn een aantal HSL onrendabel. Het beleid dat gericht was op de TGV is qua reizigersvervoer een groot succes. Maar niet qua exploitatie.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Wellicht maar de schuld zit vooral in de pensioenen. Daar men met 53 of dergelijk al vertrekt duurt het wel zo’n 30-40 jaar voordat dat wat minder wordt. Wanneer er ook nog een weduwe-voorziening is duurt het nog langer.

Ben
3 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Niet zo vreemd als je beseft dat het SNCF personeel reeds met 50-jaar met pensioen kan gaan.

Trein
3 jaren geleden

Hiervoor is geen ruimte op het spoor
Dit zorgt alleen maar voor vertraging
En je moet honderd keer overstappen
Is dat wat wel willen?

hanzeboog2012
3 jaren geleden

Zie je in Zweden waar de overheid een prima regie heeft over alle spoorbedrijven voor reizigersvervoer.

Waaronder een bedrijf dat connecties heeft met Hong Kong. De 6 MTR Express rijden tussen Stockholm – Göteborg. En concurreren met de X 2000 van SJ. Geen probleem.

hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012
dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Ja, we moeten vooral Chinese bedrijven een kans gunnen.

Trein
3 jaren geleden

Gewoon bij de ns houden ns doet het prima
Maar ik blijf erbij met de ov chipkaart steeds omchecken heel onhandig en er komt sowieso vertraging
Dus hoofdrailnet gewoon bij ns houden en de sprinters waar bijna geen mensen inzitten bijvoorbeeld roosendaal Dordrecht aanbesteden dan kunnen die beter aansluiten op de bussen

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Trein

Er is niets gewoons aan onderhands gunnen. Als het in bepaalde niet-Europese landen gebeurt, spreken we schande van het gunnen van lucratieve overheidsopdrachten aan vriendjes van de machthebbers. Onderhands gunnen valt onder dezelfde categorie als corruptie en nepotisme.

Joop
3 jaren geleden

Jij bent onzin gewoon de ns laten rijden en dan overal de kleine vervoerbedrijven gewoon doen war ze doen en dat is busse. Rijen
En de ns laten doen waar ze goed in zijn treinen rijden ik zie alleen maar Ellende met dit soort dingen overstappen omchecken vertraging enz
Denk gewoon de ns en anders fac de eu

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

NS is alleen maar goed in het rijden op drukke lijnen, voor de rest van het net zijn ze veel te duur.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

Vind ik ook

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

Gewoon ns overal!

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

Jouw feiten hilbrand zijn geen feiten maar meningen jullie zijn allemaal het kamp anti ns helaas hoop voor jullie dat de regio vervoeders de corona crisis niet gaan overleven dan kan zo de ns overal weer rijden ik kom met fijten jij niet nep journalist

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

@Anoniem… Van de Coronacrisis heb ik een ding geleerd en dat zie je weer terug in allerlei andere terreinen terug. De landelijke overheid maakt er een bende van, doet zaken die elkaar tegenspreken, is zo star als de nete en zijn er allerlei dubieuze belangen etc. Op OV gebied gebeurt precies hetzelfde. Het misbaksel van de OV Chipkaart (slechte regie) ook het gevolg van een gebrek aan ingrijpen van de overheid en dan heb ik het woord Fyra en Limburgconsessie (corruptie van NS) niet in de mond genomen. De NS is vastgeroest en denkt niet meer aan de reiziger en is inmiddels ook een vastgeroest semi staatsorgaan geworden. En ik denk dat met hetgeen wat ik de laatste jaren in de politiek heb gezien een kleinere overheid zo langzamerhand een betere keus is. Net als 4 jaar Trump de boel in de VS een beetje opgechud heeft, zou het ook een zege kunnen zijn als het OV de komende 10 door de FMN wordt gedaan. Het zou er toe kunnen leiden dat het OV idd goedkoper en klantvriendelijker wordt. En dat kan denk ik alleen maar een zege zijn.

Tom
3 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

Anoniem schreef op december 4, 2020 om 12:34u:
“Jouw feiten hilbrand zijn geen feiten maar meningen jullie zijn allemaal het kamp anti ns helaas hoop voor jullie dat de regio vervoeders de corona crisis niet gaan overleven dan kan zo de ns overal weer rijden ik kom met fijten jij niet nep journalist”

Zeg “Anoniem” (of mag ik misschien “Thomas” zeggen?). Vergeet niet dat je hier te gast bent op de website van die “nep journalist”. Met hem van mening verschillen mag iedereen, maar houd het wel netjes en zakelijk zonder met beledigingen te gaan strooien.
Als je dat niet lukt: niemand verplicht je om hier mee te lezen of een reactie te geven.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

Hopelijk gaat Anoniem niet over de dienstregeling want dan komt alles fein in de wart.

Trein
3 jaren geleden

Nederland is te klein en te druk voor dit soort onzin

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Trein

Zwitserland is kleiner en dat rijden tientallen maatschappijen.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Trein

Op eigen trajecten

Baardstaart
3 jaren geleden

Klopt… Je kunt ook gaan voor De Lijn model waar een boel vervoerders rijden voor de nationale / regionale vervoers authoriteit. En ook zou de vervoersauthoriteit er voor moeten zorgen dat er een tarief systeem zit, niet meer hoef om te checken en alles een beetje op elkaar aansluit. Dit kan in Duitsland overigens ook dat je met een regiokaartje uit de automaat met alle vervoerders in een deelstaat meekan. Als er fatsoenlijke regie is hoef het echt niet te leiden tot versnippering, maar voor mij is het duidelijk dat de nationale overheid eerder het probleem in vervoersland is dan de oplossing en zie de overheid dit niet zomaar doen. Zie ook het totale beloop met de OV Chipkaart.

Ben
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Hildebrand, u heeft gelijk in Zwitserland rijden inderdaad verschillende maatschappijen, alleen van concurrentie is geen sprake er is nl. aar een standaard tarief.

Tim H
3 jaren geleden
Antwoord aan  Trein

Onzin, in Duitsland rijden ruim 50 verschillende vervoerders in het reizigersvervoer. En dan zouden er in Nederland geen 5 kunnen rijden. Dat is alleen prietpraat van NS dat een monopolie wil. Dan kunnen ze hoge prijzen slechte diensten leveren.

Thomas
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Weet je wat het jullie gunnen de ns niks
Arriva heeft gewoon oncomfortabele treinen rijden alleen keolis heeft betere stoelen dan de ns zolang Dat niet veranderd blijf ik bij mijn standpunt ns overal Nederland is te klein en de andere vervoeders behalve keolis die moeten oprotten.
Ns kan prima ook op niet zo’n drukke trajecten rijden naar dat bevalt jullie niks

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Ja duitsland is groter maar ook minder druk
Gewoon ns overal

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

In Noordrijn-Westfalen is de bevolkingsdichtheid meer dan een kwart hoger dan in Nederland en in die deelstaat zijn al meer spoorvervoerders actief dan in Nederland.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Met minimaal plus 80 min vertraging

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Slechte diensten worden al geleverd door arriva wbuzz en conexxion door te zeuren dat ze meer willen rijden zorg eerst maar voor fasoenlijke treinen die niet van de action komen en ze moeten veel beter confort hebben behalve die van keolis die zijn top ik vind alleen dat keolis recht van spreken heeft die kan tippen aan de kwaliteit van de ns de rest moet zich schamen

Hildebrand, (Treinreiziger.nl)
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

En zo is het

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als je een punt wilt maken, eindig je zinnen er dan ook mee.

Baardstaart
3 jaren geleden

Voor concurrentie heb je capasiteit nodig en dat is vooralsnog (voor Corona) het probleem, maar ik denk dat concurrentie op het spoor of het privatiseringsplan van FMN serieus bekeken moet worden, gezien de NS zich van een steeds klantonvriendelijkere houding laten zien. Tevens zou een efficientere private vervoerder de prijzen omlaag krijgen en dat is goed voor de reiziger.

Hildebrand, treinreiziger. Nl
3 jaren geleden

Ik vind dat de ns prima werk doet maar er mag ook concurrentie komen op de sprinter lijnen botten de grote steden en drukke trajecten

Hildebrand, treinreiziger.nl
3 jaren geleden

Dit ben ik niet

Henk
3 jaren geleden

Doen we aanbesteden voor de aandeelhouders of omdat reizigers het zo leuk vinden om met 5 verschillende dienstverleners te reizen van A naar B?
De spoorinfrastructuur is bijna niet meer geschikt om met versnippering om te gaan. Op veel knopen moeten treinen doorrijden naar een volgend traject of corridor omdat keren niet of nauwelijks kan. Ik doe geen betoog dat NS het HRN moet gaan doen inclusief Sprinters, maar met name in verstoorde situaties (en die zijn er nogal eens) is het wel een voordeel dat alle treinen en machinisten van 1 vervoerder zijn om snel en goed te kunnen bijsturen.

Op de opstelterreinen straks 5 verschillende schoonmaakbedrijven die 5 verschillende treinen gaan poetsen. Heel efficiënt ja.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Kijk jij snapt het helemaal gewoon alles zo als het nu is en niet over doorzeuren

Bert sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

wie is mijnheer of mevrouw anoniem? Volgens mij zijn er meerdere actief.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Aanbesteden doen we voor de reiziger en voor de belastingbetaler. Meerdere offertes opvragen en dan de gunstigste kiezen is gewoon een kwestie van gezond verstand.

Het corridorrijden is beleid van … NS! Prorail heeft daarop gereageerd met het wegbezuinigen van wissels. Op de meeste stations waar dat inmiddels is gebeurd, zoals station Utrecht Centraal, rijden tot nu toe helemaal geen andere vervoerders dan NS. Die andere vervoerders kun je daar dus niet de schuld van geven.

In theorie zou 1 vervoerder wellicht flexibeler kunnen bijsturen, maar de praktijk bij NS laat het tegendeel zien. Doordat NS het personeel niet op vaste trajecten laat rijden, maar door het hele land laat uitwaaieren, ontstaat bij verstoringen een ingewikkelde logistieke puzzel. Bij kleinere concessies is het bijsturen van personeel als vanzelf een stuk eenvoudiger. Ook het uitwisselen van materieel tussen verschillende treinseries om verstoringen op te lossen is een theoretische mogelijkheid die bij NS nauwelijks voorkomt.

Hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

NS personeel had ook bezwaar gemaakt tegen “rondjes om de kerk”. Werkplezier is ook belangrijk. Dan blijf je gemotiveerd.

Karel Geerts
3 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

OV is er niet voor het personeel maar voor de reiziger.

Nieuwwester
3 jaren geleden

Opsplitsing van het Hoofdrailnet betekent in de praktijk extra afstemmingsproblemen (omdat de concurrenten moeten leren samen te werken) en vaker in- en uitchecken door verschillende poortjes.
Zijn reizigers hiermee gebaat?

Hanzeboog2012
3 jaren geleden

Zie Berlijn. Vele vervoerders. Maar gewoon 1 keer inchecken.

Hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Klopt niet sorry mijn fout moeten gewoon omchecken in berlijn

Nieuwwester
3 jaren geleden

Helaas ontbreekt tot nog toe echter de bereidheid om de procedure van in- en uitchecken te vereenvoudigen.

Bert sitters
3 jaren geleden

Maak van Nederland geen Denemarken met diverse kaartjes en verschillende regels.

Hildebrand, Treinreiziger.nl
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert sitters

En zo is het geen ozon in Nederland

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert sitters

Waar doel je daarmee op? – Ik dacht dat Denemarken maar één treinvervoerder had en dat je in al het OV met de rejsekort, vergelijkbaar met de OV-chipkaart, kunt betalen.

Bert sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

@Johan, Denemarken kent tal van vervoerders en de dame achter het loket werd knettergek van alle kaartjes die ze moest opzoeken en printen. Complicatie was dat ik een fiets bij had. Voor de DSB moest gereserveerd worden, maar voor andere maatschappijen niet.

Maurice
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Denemarken kent al vele tientallen jaren verschillende spoorwegmaatschappijen.

Kuup
3 jaren geleden

Wat nou “Europa moet duidelijkheid bieden”? Niks Europa! Wij zijn Nederland en hebben helemaal niets te maken met buitenlandse vervoerders. Het blijkt al jaren telkens weer dat niemand beter wordt van (Europese) aanbestedingen, anders dan de inschrijver. Je kunt beter een staatsbedrijf houden om de continuïteit van vervoer te waarborgen. Dus NS weer staatsbedrijf maken zou voor de lange termijn beter zijn, waardoor ook Stations en dergelijke weer eigendom van de overheid worden. De Nederlandse Spoorwegen hadden nooit gesplitst moeten worden in ProRail en NS. Maar goed, de beste lobbyer wint nu eenmaal altijd in Politiek NL……..

Reinier Bakels
1 jaar geleden

De olifant in de kamer is dat er überhaupt concessies worden verleend, want werkelijke marktwerking betekent dat de reiziger op een bepaald traject een keus heeft. In Duitsland kun je nu al op vele trajecten kiezen voor de “FlixTrain”, van de FlixBus.

Natuurlijk kan de overheid niet elke vervoerder subsidiëren, maar in Duitsland wordt al lang een verschil gemaakt tussen “Fernverkehr” dat niet gesubsidieerd wordt en lokaal- en streekvervoer (“ÖPNV”) dat wel gesubsidieerd wordt. En in het Fernverkehr wordt dus wel geconcurreerd.

Ik heb jarenlang gewerkt voor een bijna-monopolist, en moest aan strenge regels voldoen om de mededingingsautoriteiten niet te tarten. Dan is het schrijnend te zien dat de NS helemaal z’n gang kan gaan.

F*ck marktwerking!
1 jaar geleden

Weg met die zogenaamde marktwerking op het spoor. Al die achterlijke paupervervoersbedrijfjes die niks waar kunnen maken, vertraging met zo’n pauperbedrijf en je hebt geen poot om op te staan (nee meneer van station Groningen naar Groningen Europapark heeft de trein weliswaar 27 ipv 3 minuten over gedaan, maar pas vanaf 450 minuten vertraging krijgt u €0,13 terug op uw kaartje van €41,25, ja meneer, marktwerking). Oftewel dan krijgen we Engelse toestanden en die zijn kut. Gewoon NS, opnieuw nationaliseren en spotgoedkoop maken. Einde gezeik.