Vooraan instappen in de bus wordt langzaam weer de norm

In steeds meer regio’s in Nederland dienen reizigers weer vooraan in de bus in te stappen. In november volgt bijvoorbeeld Keolis en de meeste regio’s van Connexxion. Ook de Rotterdamse vervoerder RET start komende maand met de stapsgewijze invoering. Een aantal vervoerders volgt later, zoals HTM en Qbuzz. Dat blijkt uit een rondvraag van Treinreiziger.nl.

Zwart reizen

Tijdens de eerste golf van het coronavirus is vooraan instappen in de bus afgeschaft, om zo de buschauffeur te beschermen. Maar mede daardoor is het percentage zwartreizigers fors gestegen, naar verluidt tot 20 procent. Daarom kondigde branchevereniging van openbaar vervoersbedrijven (OVNL) op 10 augustus aan dat vanaf volgende maand vooraan instappen weer de norm zou worden. Om dat mogelijk te maken worden buschauffeurs afgeschermd met spatschermen.

Leveringsproblemen

In de praktijk blijken veel OV-bedrijven meer tijd nodig te hebben om de spatschermen te installeren. “De vraag naar spatschermen is nogal groot, daardoor liet de levering soms langer op zich wachten dan gepland”, legt Transdev-woordvoerder Jonne van Eck uit. Daarnaast liep het bedrijf tegen een aantal kleine praktische problemen aan. Zo moet de reiziger wel bij de pin-terminal kunnen om een kaartje te kunnen kopen. De maten van de spatschermen kunnen per bustype verschillen. Bij Transdev, het moederbedrijf van Connexxion, zijn de spatschermen in de regio Arnhem nu recent geplaatst. De bedoeling is dat op 2 november de overige regio’s volgen.

Weer vooraan instappen

De eerste plek waar reizigers in Nederland weer vooraan instappen, is (- voor zover bij onze redactie bekend -) Almere. Al sinds 31 augustus. “We hebben daar veiligheidsschermen, dat heeft een vergelijkbare werking als kuchschermen. Daardoor konden wij in Almere relatief snel weer vooraan instappen”, vertelt een woordvoerder van Keolis, die in Almere onder de naam AllGo actief is. In andere regio’s waar Keolis rijdt, zoals in Twente en Utrecht, worden de bussen nu omgebouwd zodat in de loop van november instappen bij de voordeur weer mogelijk wordt.

De vervoerder die voorop loopt bij het invoeren van spatschermen is Arriva. In de achterhoek konden de eerste reizigers al op 3 september vooraan instappen. Ook in Limburg was Arriva er relatief vroeg bij: eind september waren daar alle 200 bussen aangepast. Sinds 8 oktober kan bij de dochter van Deutsche Bahn ook in de regio van Leiden weer vooraan worden ingestapt. “Op dit moment worden de bussen in regio Noord voorzien van een kuchscherm. Als dit is afgerond dan rijdt zo’n 70% van onze bussen met een kuchscherm” vertelt een woordvoerder van Arriva. De overige 30 procent volgt in de periode van november tot januari.

Foto: Achmad Sulfikar / Shutterstock

Nog geen datum

Nog niet alle vervoerders weten precies wanneer reizigers weer vooraan dienen in te stappen. “Wij kunnen nog geen datum noemen” zegt bijvoorbeeld HTM woordvoerder Marijke Popelier. “In tegenstelling tot andere vervoerders hebben wij sinds maart al schotten. Daarom hebben wij een iets andere planning”. De Haagse vervoerder zegt binnenkort kuchschermen te gaan plaatsen, dat duurt een paar weken. Vervolgens zullen de schotten weggehaald worden en kunnen ook Haagse busreizigers weer vooraan instappen.

Bij Qbuzz, onder andere actief in Utrecht als U-OV, kan men ook nog niet precies zeggen wanneer reizigers weer vooraan kunnen instappen. “Dat bespreken we op dit moment met de opdrachtgever”, legt een woordvoerder uit. Hij vervolgt: “Inmiddels zijn de eerste bussen omgebouwd.” Pas als alle bussen zijn omgebouwd, zal bij het bedrijf vooraan instappen weer de norm worden.

Even opletten

Anders is dat bij de Rotterdamse RET. Daar start de ombouw in november. Zodra een bus is omgebouwd dienen reizigers bij een bus vooraan in te stappen. Arriva hanteert dezelfde methode. “Omdat nog niet alle bussen zijn voorzien van een kuchscherm, komt het voor dat reizigers in de ene bus wel voor kunnen instappen en in de andere nog niet. Het is voor reizigers dus even extra opletten of de voordeur of achterdeur opengaat bij de haltes” legt Arriva uit. In januari zal dat voor Arriva betreft opgelost zijn. Dan is de vervoerder klaar met de gehele ombouwoperatie. Het ligt voor de hand dat ook de meeste andere vervoerders begin volgend jaar klaar zullen zijn.

This post was last modified on 1 november 2020 07:50

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

35 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug