fbpx

Vooraan instappen in de bus wordt langzaam weer de norm

In steeds meer regio’s in Nederland dienen reizigers weer vooraan in de bus in te stappen. In november volgt bijvoorbeeld Keolis en de meeste regio’s van Connexxion. Ook de Rotterdamse vervoerder RET start komende maand met de stapsgewijze invoering. Een aantal vervoerders volgt later, zoals HTM en Qbuzz. Dat blijkt uit een rondvraag van Treinreiziger.nl.

Zwart reizen

Tijdens de eerste golf van het coronavirus is vooraan instappen in de bus afgeschaft, om zo de buschauffeur te beschermen. Maar mede daardoor is het percentage zwartreizigers fors gestegen, naar verluidt tot 20 procent. Daarom kondigde branchevereniging van openbaar vervoersbedrijven (OVNL) op 10 augustus aan dat vanaf volgende maand vooraan instappen weer de norm zou worden. Om dat mogelijk te maken worden buschauffeurs afgeschermd met spatschermen.

Leveringsproblemen

In de praktijk blijken veel OV-bedrijven meer tijd nodig te hebben om de spatschermen te installeren. “De vraag naar spatschermen is nogal groot, daardoor liet de levering soms langer op zich wachten dan gepland”, legt Transdev-woordvoerder Jonne van Eck uit. Daarnaast liep het bedrijf tegen een aantal kleine praktische problemen aan. Zo moet de reiziger wel bij de pin-terminal kunnen om een kaartje te kunnen kopen. De maten van de spatschermen kunnen per bustype verschillen. Bij Transdev, het moederbedrijf van Connexxion, zijn de spatschermen in de regio Arnhem nu recent geplaatst. De bedoeling is dat op 2 november de overige regio’s volgen.

Weer vooraan instappen

De eerste plek waar reizigers in Nederland weer vooraan instappen, is (- voor zover bij onze redactie bekend -) Almere. Al sinds 31 augustus. “We hebben daar veiligheidsschermen, dat heeft een vergelijkbare werking als kuchschermen. Daardoor konden wij in Almere relatief snel weer vooraan instappen”, vertelt een woordvoerder van Keolis, die in Almere onder de naam AllGo actief is. In andere regio’s waar Keolis rijdt, zoals in Twente en Utrecht, worden de bussen nu omgebouwd zodat in de loop van november instappen bij de voordeur weer mogelijk wordt.

De vervoerder die voorop loopt bij het invoeren van spatschermen is Arriva. In de achterhoek konden de eerste reizigers al op 3 september vooraan instappen. Ook in Limburg was Arriva er relatief vroeg bij: eind september waren daar alle 200 bussen aangepast. Sinds 8 oktober kan bij de dochter van Deutsche Bahn ook in de regio van Leiden weer vooraan worden ingestapt. “Op dit moment worden de bussen in regio Noord voorzien van een kuchscherm. Als dit is afgerond dan rijdt zo’n 70% van onze bussen met een kuchscherm” vertelt een woordvoerder van Arriva. De overige 30 procent volgt in de periode van november tot januari.

Foto: Achmad Sulfikar / Shutterstock

Nog geen datum

Nog niet alle vervoerders weten precies wanneer reizigers weer vooraan dienen in te stappen. “Wij kunnen nog geen datum noemen” zegt bijvoorbeeld HTM woordvoerder Marijke Popelier. “In tegenstelling tot andere vervoerders hebben wij sinds maart al schotten. Daarom hebben wij een iets andere planning”. De Haagse vervoerder zegt binnenkort kuchschermen te gaan plaatsen, dat duurt een paar weken. Vervolgens zullen de schotten weggehaald worden en kunnen ook Haagse busreizigers weer vooraan instappen.

Bij Qbuzz, onder andere actief in Utrecht als U-OV, kan men ook nog niet precies zeggen wanneer reizigers weer vooraan kunnen instappen. “Dat bespreken we op dit moment met de opdrachtgever”, legt een woordvoerder uit. Hij vervolgt: “Inmiddels zijn de eerste bussen omgebouwd.” Pas als alle bussen zijn omgebouwd, zal bij het bedrijf vooraan instappen weer de norm worden.

Even opletten

Anders is dat bij de Rotterdamse RET. Daar start de ombouw in november. Zodra een bus is omgebouwd dienen reizigers bij een bus vooraan in te stappen. Arriva hanteert dezelfde methode. “Omdat nog niet alle bussen zijn voorzien van een kuchscherm, komt het voor dat reizigers in de ene bus wel voor kunnen instappen en in de andere nog niet. Het is voor reizigers dus even extra opletten of de voordeur of achterdeur opengaat bij de haltes” legt Arriva uit. In januari zal dat voor Arriva betreft opgelost zijn. Dan is de vervoerder klaar met de gehele ombouwoperatie. Het ligt voor de hand dat ook de meeste andere vervoerders begin volgend jaar klaar zullen zijn.

0 0 stemmen
Artikel waardering
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Brabo
3 jaren geleden

Wat een tempo. In China had de hele operatie waarschijnlijk minder dan een week gekost.

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Tja als je geen OV chipkaart hebt of de laadpalen ver weg staan ben je wel genoodzaakt om zwart te rijden als vanwege veiligheidsbeleid achterin moet stappen. Ook dit is binnenkort gelukkig weer voorbij en de klanten kunnen weer bij de chauffeur terecht voor een kaartje. Aan de andere kant geldt in de allermeeste gevallen de gelegenheid maakt….

Ik vind het allemaal rijkelijk lang duren met die kuchschermen. Als de overheid al veel eerder keurontheffing heeft verleend voor die schermen was dit al veel eerder gebeurd. Zelfde laksigheid met goed ventilatiebeleid.

Ariën
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Vergeet niet dat het veel maatwerk is. In Nederland rijden ongeveer 40 verschillende soorten bussen. Dus voor elk model moet wel een speciaal kuchscherm gemaakt worden.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ariën

40 verschillende modellen, die meet een beetje installateur in een ochtendje op. Een een fabriek van plexiglas kan met die metingen binnen een paar dagen aande slag. Het is een raadsel waarom dit een eeuwigheid moet duren.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ariën

@Anoniem
Natuurlijk, want die fabriek en haar toeleveranciers hebben de laatste maanden toch tijd zat. Er zijn immers wereldwijd nauwelijks bedrijven, overheden en andere organisaties die balies, kassa’s, toonbanken, maar ook zitplaatsen e.d. van doorzichtige plastic schermen willen laten voorzien.

En als dan bij de eerste de beste aanrijding blijkt dat de chauffeur door een slecht doordacht scherm onvoldoende zicht had of zelf gewond is geraakt doordat het uit elkaar spatte is het land te klein.

Juriaan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ariën

@Johan
Supermarkten hadden hun kassa’s wel in twee weken allemaal voorzien van schermen. Kennelijk is capaciteit van fabrieken niet het probleem maar de oeverloze bureacratie in het OV waar tientallen instanties en honderden mensen altijd over alles moeten meelullen.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ariën

@Juriaan
Caissières veroorzaken geen aanrijding als het zicht door het plastic onvoldoende is. De veiligheidsoverwegingen zijn daar gewoon veel eenvoudiger. In de supermarkt hangen sommige schermen met twee touwtjes aan het plafond. Dat kun je in een voertuig niet doen. Het heeft bijvoorbeeld twee jaar geduurd om de Stint na aanpassingen weer goedgekeurd te krijgen voor de openbare weg en daar ging het maar om één typegoedkeuring.

Ik zeg niet dat de busbedrijven het perfect hebben gedaan, maar sommigen denken er hier wel erg gemakkelijk over.

Paul Lamote
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Zoals @Brabo al terecht opmerkt is “rijkelijk lang” nog een cynisch understatement. Het is een aanfluiting dat dit tot januari moet duren, dan is het bijna een jaar!!!

Antoine BERBEN
3 jaren geleden

Helaas zijn er nu weer chauffeurs tegen het voorin stappen omdat de schermen weer eens niet goed genoeg zouden zijn (Breng Nijmegen-Arnhem).
Overigens is het inderdaad belachelijk dat dit zo lang moet duren, ik stapte op 9 oktober op een buis in Zuid-Limburg en daar zat het scherm al lang in gemonteerd. Maar omdat niet alles bussen waren voorzien van zo’n scherm moest er toch nog achter ingestapt worden.
In China zou dat inderdaad heel anders gaan!

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Antoine BERBEN

Er kunnen nu wel wat chauffeurs gemist worden dus de werkgevers mogen ontslagen worden.

Frans Eekhout
3 jaren geleden

Hygiëne…
En nu maar hopen dat die schermen óók dagelijks goed gereinigd worden en waarom niet in combinatie met een mondkapje voor de bestuurder, handig bij verwisseling van chauffeur, want buiten de bus dragen de meeste chauffeurs vaak geen mondkapje.
Misschien moet de bus bestuurdersplaats bij nieuwe bussen in de toekomst opnieuw ontworpen worden ook als de crises voorbij is. Vandalisme bestendig, hygiënisch verantwoorde schermen zou wellicht de nieuwe norm in het openbaar vervoer kunnen worden en de plaatsing van de oplaad automaten bij de chauffeur een nieuwe positie krijgen analoog aan gesloten tram cabines. Ergonomisch en toch veilig gebruik van bus maar ook tram kan bijdragen aan een bewuste keuze om (weer) met het Openbaar vervoer te reizen.

Henk
3 jaren geleden

Leuke foto van een tram.

appie h
3 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Jazekers,de GVB 903,daar komen ook kuchschermen in.

vissers
3 jaren geleden

Niet enkel China-in het veel nabijere DE=Duitsland kan het ook al maanden. De kasverkoop is daar ook stukken groter als hier in NL. En zelfs de kleine buurtbusjes=bürgerbusse rijden ar al weer maanden-tot zelfs in NL aan toe-Winterswijk. Alles met een veel simpeler vorm van afscherming.

Eduard de Jong
3 jaren geleden

Helemaal niet meer instappen wordt de norm. Het OV, en dan in het bijzonder het busvervoer, heeft zichzelf overleefd. Een groot aantal reizigers heeft definitief afscheid genomen van het OV om niet meer terug te keren. De elektrische fiets blijkt het ontstane gat naar tevredenheid op te vullen. Op afstanden tot 25 kilometer heeft de trein eveneens afgedaan. Hoe heeft het OV zich in minder dan een jaar tijd zo overbodig weten te maken?

appie h
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eduard de Jong

Nou we gaan t zien,nu t weer gaat stormen en regenen,zalig dan op de fiets…………………

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eduard de Jong

Hoeveel reizigers definitief afscheid hebben genomen zullen we een paar jaar na corona pas weten. Voorlopig zeggen de cijfers dat de daling van het OV-gebruik voor het grootste deel overeenkomt met het percentage thuiswerken: Volgens het google mobility report werkte vorige werkweek iets minder dan 40% thuis en was het OV gebruik iets meer dan 40% lager dan normaal. En van het verschil tussen die twee percentages is het nog maar de vraag of die mensen ook door de regen blijven fietsen of in de file blijven staan als het OV weer veilig is.