Foto: Qbuzz
Op de drukke spoorlijn Dordrecht – Gorinchem – Geldermalsen zal Qbuzz vanaf december twee treinstellen in R-net huisstijl inzetten. In 2020 worden ook de overige acht treinstellen voorzien van de nieuwe huisstijl. Reizigers zullen echter veel meer geïnteresseerd zijn wanneer de volle treinen verholpen zijn.
Qbuzz rijdt sinds eind 2018 op de Merwedelingelijn, daarvoor verzorgde Arriva de treindienst. Qbuzz heeft niet alleen de spoorlijn, maar ook de tien treinstellen van Arriva overgenomen. Bij de treinen is achterstallig onderhoud geconstateerd. De treinstellen blijken last te hebben van corrosie. Mede daardoor hebben het afgelopen jaar niet altijd alle treinen kunnen rijden, en heeft de ombouw naar de R-net huisstijl vertraging opgelopen.
Doordat niet altijd alle treinen beschikbaar zijn, zijn de treinen soms overvol. “Soms zit de trein zo vol dat er mensen op het perron achterblijven. Moet je wachten op de volgende”, vertelt een reiziger tegenover RTV Rijnmond. Qbuzz erkent dat de treinen behoorlijk vol kunnen zijn. “Het is inderdaad wel eens voorgekomen dat reizigers door de drukte achter moesten blijven, maar ook ook bij onze voorganger Arriva kwam dat wel eens voor”, reageert een woordvoerder.
De volle treinen worden volgens Qbuzz niet alleen veroorzaakt doordat soms niet alle treinen beschikbaar zijn. Ook de grote reizigersgroei speelt een rol. “Vooral tussen Dordrecht en Sliedrecht zien we een toename van het aantal reizigers”, stelt de vervoerder. Hoe groot de groei is, wil het bedrijf echter nog niet prijsgeven. Dat wordt in december bekendgemaakt.
Om in de toekomst te kunnen groeien wil Qbuzz het materieelpark uitbreiden. “Daarover zijn we in gesprek met onze opdrachtgever, maar dat is niet van vandaag op morgen geregeld.” Of het capaciteitsprobleem volgend jaar wordt opgelost is dus maar de vraag. Qbuzz belooft echter alles op alles te zetten. Zo wordt er ook gekeken of er andere vervoerders treinstellen overhebben.
Een extra uitdaging is dat de treinen een nieuw uiterlijk moeten krijgen. Daarvoor moeten de treinen naar de werkplaats en kunnen dan dus tijdelijk niet ingezet worden. Een eerste halve trein is inmiddels voorzien van de nieuwe R-net huisstijl. Deze trein is nu in gebruik genomen. De bedoeling is dat in december ook de andere helft van de trein een nieuw uiterlijk krijgt. Ook wordt een andere treinstel voorzien van het nieuwe uiterlijk, zodat nog dit jaar de 6350 en 6351 voorzien zullen zijn van de R-net look. In 2020 volgen de overige treinstellen.
Ook het interieur van de treinen moet nog aangepakt worden, maar dat gebeurt op een ander moment. “Alle treinen krijgen nieuwe comfortabele stoelen, USB-aansluitingen en goedwerkende en snelle WIFI. De zomervakantie is de ideale periode om dit te doen, met meer speling in de dienstregeling en minder reizigers die hinder ondervinden”, aldus de vervoerder.
This post was last modified on 13 november 2019 12:31
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…