fbpx
Foto: Qbuzz

(Volle) Qbuzz treinen binnenkort in R-net huisstijl

12 nov 2019 15:06

Op de drukke spoorlijn Dordrecht – Gorinchem – Geldermalsen zal Qbuzz vanaf december twee treinstellen in R-net huisstijl inzetten. In 2020 worden ook de overige acht treinstellen voorzien van de nieuwe huisstijl. Reizigers zullen echter veel meer geïnteresseerd zijn wanneer de volle treinen verholpen zijn.

Achterstallig onderhoud

Qbuzz rijdt sinds eind 2018 op de Merwedelingelijn, daarvoor verzorgde Arriva de treindienst. Qbuzz heeft niet alleen de spoorlijn, maar ook de tien treinstellen van Arriva overgenomen. Bij de treinen is achterstallig onderhoud geconstateerd. De treinstellen blijken last te hebben van corrosie. Mede daardoor hebben het afgelopen jaar niet altijd alle treinen kunnen rijden, en heeft de ombouw naar de R-net huisstijl vertraging opgelopen.

Reizigers blijven achter

Doordat niet altijd alle treinen beschikbaar zijn, zijn de treinen soms overvol. “Soms zit de trein zo vol dat er mensen op het perron achterblijven. Moet je wachten op de volgende”, vertelt een reiziger tegenover RTV Rijnmond. Qbuzz erkent dat de treinen behoorlijk vol kunnen zijn. “Het is inderdaad wel eens voorgekomen dat reizigers door de drukte achter moesten blijven, maar ook ook bij onze voorganger Arriva kwam dat wel eens voor”, reageert een woordvoerder.

Reizigersgroei

De volle treinen worden volgens Qbuzz niet alleen veroorzaakt doordat soms niet alle treinen beschikbaar zijn. Ook de grote reizigersgroei speelt een rol. “Vooral tussen Dordrecht en Sliedrecht zien we een toename van het aantal reizigers”, stelt de vervoerder. Hoe groot de groei is, wil het bedrijf echter nog niet prijsgeven. Dat wordt in december bekendgemaakt.

Materieelpark

Om in de toekomst te kunnen groeien wil Qbuzz het materieelpark uitbreiden. “Daarover zijn we in gesprek met onze opdrachtgever, maar dat is niet van vandaag op morgen geregeld.” Of het capaciteitsprobleem volgend jaar wordt opgelost is dus maar de vraag. Qbuzz belooft echter alles op alles te zetten. Zo wordt er ook gekeken of er andere vervoerders treinstellen overhebben.

R-net huisstijl

Een extra uitdaging is dat de treinen een nieuw uiterlijk moeten krijgen. Daarvoor moeten de treinen naar de werkplaats en kunnen dan dus tijdelijk niet ingezet worden. Een eerste halve trein is inmiddels voorzien van de nieuwe R-net huisstijl. Deze trein is nu in gebruik genomen. De bedoeling is dat in december ook de andere helft van de trein een nieuw uiterlijk krijgt. Ook wordt een andere treinstel voorzien van het nieuwe uiterlijk, zodat nog dit jaar de 6350 en 6351 voorzien zullen zijn van de R-net look. In 2020 volgen de overige treinstellen.

Nieuw interieur

Ook het interieur van de treinen moet nog aangepakt worden, maar dat gebeurt op een ander moment. “Alle treinen krijgen nieuwe comfortabele stoelen, USB-aansluitingen en goedwerkende en snelle WIFI. De zomervakantie is de ideale periode om dit te doen, met meer speling in de dienstregeling en minder reizigers die hinder ondervinden”, aldus de vervoerder.

0 0 stemmen
Artikel waardering
24 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Evert
4 jaren geleden

Andere vervoerders die een treinstel overhebben? Er staan op treinstation een paar die verhuizen naar Amsterdam. En in Amsterdam worden ze ook niet gebruikt. Tip van Flip: Qbuzz moet eens met NS overleggen of ze de “Buffels” kunnen / mogen gebruiken.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Evert

@ Evert
Helaas, de buffels zijn hiervoor totaal ongeschikt. Ze zijn te traag voor deze dienstregeling en zijn veel te duur in het gebruik.
Je kunt er hooguit mee naar een land waar ze een verbetering zijn, waar bijvoorbeeld nog met diesellocs en stuurrijtuigen wordt gewerkt.

Ariën
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Bovendien zijn de Buffels ook niet eens laagvloers, wat ongetwijfeld in de eisen van de concessie staat vermeld. Ook de besproken SGM voldoet hier niet aan.

Misschien dat Arriva uit ‘goodwill’ iets kan betekenen, maar of dat makkelijk mogelijk is betwijfel ik omdat het voor nu alleen nog diesel-GTW’s zijn geweest die uitgeleend zijn (aan Breng en Connexxion). En ik vrees dat diesel niet toegestaan is volgens de concessieeisen van de MLL.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Evert

Wereldvreemd om nu nog met dieseltreinen te willen gaan rijden.

Laurens Smid
4 jaren geleden

Het is altijd wat bij Qbuzz toen vorig jaar december de concessie van Arriva werd overgenomen was het een ramp met het busvervoer en nu zijn de treinen overvol.
Speelt Qbuzz wel in op de situatie als je trein stellen uit valt dan zorg je toch dat je trein stellen overneemt of huurt van andere vervoerders zoals b.v. de SGM sprinters of de Buffels tussen Gorinchem en Dordrecht.
Of de DDM 1 dubbel dekkers die in december er toch uit gaan bij de NS.
Maar ik vind dat de provincie meer druk moet zetten of te zorgen dat vervoerder genoeg treinen inzet je kan geen overvolle treinen hebben of reizigers of het perron achter laten wat nu ook gebeurt.
Laat Arriva maar terug komen dan gaat het alles beter dan nu.

Wilburg22
4 jaren geleden
Antwoord aan  Laurens Smid

NS gaat SGM niet uithuren, DDM1 en buffel zijn beiden te traag voor de MML.

Dennis
4 jaren geleden
Antwoord aan  Laurens Smid

Jij denkt dat het allemaal zo makkelijk is, huur gewoon een SGM of DM1 ofzo van de NS.
Arriva zou het zelfde probleem hebben gehad, de treinen zouden omgestickerd moeten worden, dus zouden ze nu ook rond deze tijd wellicht ook omgebouwd worden.

Daarbij hebben ze al een SGM willen huren, maar deze is niet laagfloers dus mocht niet, dus een oude gele dubbeldekker of buffel van de ns mag dan ook niet.

Peter
4 jaren geleden

Het is jammer hoe het nu gaat met deze drukke verbinding Qbuzz heeft hier duidelijk geen ervaring mee. Ze kunnen de treinen wel een ander kleurtje gaan geven door er andere stickers op te plakken. Maar daar los je het probleem met de volle treinen niet mee op. Van mij had Arriva hier mogen blijven rijden. Met Koningsdag hadden ze extra treinen van de Vechtdallijn gehaald deze constructie kan je nu wel vergeten.

Gerben
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Is de schuld van de provincie (de eigenaar van de treinstellen op de Merwedelingelijn). Zij hebben niet eerder de portemeneen getrokken om extra treinen aan te schaffen terwijl de drukte al jaren speelde (ook voor Qbuzz). Zij hadden wat pro-actiever moeten zijn dan had Qbuzz nu de beschikking gehad over meer treinstellen op de Merwedelingelijn…

Gerben
4 jaren geleden
Antwoord aan  Gerben

In ieder geval de provincie bepaalt of er nieuwe treinen worden (die moet ze betalen), Qbuzz kan alleen de provincie er alleen maar om vragen (en daar zijn ze nu ook mee bezig)…

JanN
4 jaren geleden

Is het niet een fout van de planners? Plannen is vooruitzien. Als de problemen het hoofd wil bieden dan zul je DIREKT tot aktie moeten overgaan. Men moet dan maar treinen huren of leasen. In december a.s heeft de NS de oude sprinters denk ik over. Even een stickertj erop en rijden maar voor bijv. een half jaar. Of denk ik zoals de stuurlui aan wal er te gemakkelijk over?

appie H.
4 jaren geleden
Antwoord aan  JanN

Ja,daar denk je idd te makkelijk over,ga al t personeel even instructie geven op een Sgmm……..

ze moeten die treinen gewoon in de zomervakantie behandendelen of die ene die half af is,in dekerstvakantie.

H.C. van Velden
4 jaren geleden

“… de treinen een nieuw uiterlijk moeten krijgen”.
Hoezo moeten? Van mij moet dat helemaal niet. Ik wil er mee reizen en niet achterblijven op het perron omdat iemand denkt dat dat MOET.

Gerben
4 jaren geleden
Antwoord aan  H.C. van Velden

Tsja dat ‘MOET’ van de provincie (de opdrachtgever) want die wilde de Merwedelingelijn omtoveren tot R-Net

Gerben Vos
4 jaren geleden
Antwoord aan  H.C. van Velden

Van Qbuzz hoeft dat ook niet zo nodig, geloof me. Stuur je klacht naar de provincie, die dat blijkbaar per se wil.

Railhopper
4 jaren geleden

Groot gelijk van Velden, gewoon een nieuwe sticker opplakken, de corrosie “wegspuiten” en rijden met die handel, want in de kou staan kleumen omdat de trein overvol is is ook geen pretje !

Dennis
4 jaren geleden
Antwoord aan  Railhopper

Je denkt er duidelijk allemaal te makkelijk over, geef het even aan de provincie aan.
Die wou dat de treinen omgebouwd gingen worden, Qbuzz wou Sgm lenen van de NS mocht niet van de provincie.

Bij hoge vloers treinen heb je ook weer rolplanken enzo nodig voor de rolstoelen mensen, dat gaat allemaal niet zo makkelijk.

Eric
4 jaren geleden

Hier zie je duidelijk de gevolgen van onze aanbestedingsprocedure.
Alles draait om de prijs, waardoor de materiaalpositie altijd veelbteckrap is.

Voorbeelden hoe het dan wel moet zijn er te over ( Duitse verkehrsbetriebe).
Daar organiseerde men het materiaal en de tarieven toch echt heel anders dan bij ons. Maar kennelijk willen wij ook hier het wiel telkens opnieuw uitvinden.
O ja, natuurlijk gaar Dries nu roepen dat in Duitsland ook niet alles perfect is, maar wat schieten we eigenlijk op met zulk soort commentaar?

Eef Hartman
4 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

> Voorbeelden hoe het dan wel moet zijn
> er te over ( Duitse verkehrsbetriebe).
> Daar organiseerde men het materiaal
> en de tarieven toch echt heel
> anders dan bij ons.

En hebben ze daar dus minder dan 80% IC’s en ICE’s die op tijd zijn (en dat is in Duitsland minder dan 6 min te laat, terwijl hier de norm maximaal 3 minuten toelaat) aankomen

Eric
4 jaren geleden
Antwoord aan  Eef Hartman

Verkehrsbetrieben gaan over het regionaal vervoer.
De ic en ice diensten zijn niet aanbesteed

Asjemenou
4 jaren geleden

Helemaal klaar met die vieze kleurencombinatie van RNET overal.

3Aart Maat
4 jaren geleden

Een oplossing voor de volle treinen tussen Sliedrecht en Dordrecht zou kunnen zijn het re-activeren van de in december 2018 opgeheven busverbinding tussen die twee plaatsen. Extra treinen kunnen niet ivm de enkelsporigheid tussen Sliedrecht en Dordrecht Stadspolders. Een bus kan prima, dat heeft Arriva destijds goed laten zien.

Boutrous
4 jaren geleden

Ter voorkoming van volle treinen bij Stadler in Busnang (CH) extra GTW2/8 of Flirt-3 door de provincie.

Eric
4 jaren geleden
Antwoord aan  Boutrous

Ja, dat is natuurlijk de enig zinnige oplossing. Heeft maar één nadeel: het kost geld…..