fbpx
(c) Stefan Verkerk

Volgend jaar opnieuw minder bussen

Hoe langer we massaal thuiswerken, hoe penibeler de financiële huishouding van bedrijven in het openbaar vervoer wordt. Zonder passagiers geen inkomsten. Dus zien provincies en vervoersbedrijven zich genoodzaakt te snijden in dienstregelingen van stads- en streekbussen.

Exacte omvang niet duidelijk

Door het hele land doen bussen vanaf volgend jaar minder frequent de haltes aan. Sommige lijnen worden helemaal geschrapt, schrijft Trouw. Het gaat om buslijnen van onder meer de vervoersbedrijven Arriva (Noord-Brabant, Limburg en Friesland), Keolis (Overijssel en Gelderland) en Connexxion (Noord-Holland en Flevoland).

De exacte omvang van de kaalslag is nog niet duidelijk. Provincies stevenen af op tien procent minder busritten ten opzichte van voor de pandemie, blijkt uit hun plannen. De inkrimping heeft effect op tientallen buslijnen. Al eind vorig jaar zijn frequenties van sommige frequente buslijnen verminderd.

Beschikbaarheidsvergoeding

Overigens wordt een groot deel van de inkomsten die vervoerders mislopen gecompenseerd. De beschikbaarheidsvergoeding dekt 93 procent van de gemaakte kosten voor de vervoerders. De overige zeven procent wordt dus opgehoest door in de frequenties te snijden.

Vorig jaar heeft het kabinet de vervoerders voor in totaal 1,5 miljard gecompenseerd. Een vergelijkbaar bedrag is er voor dit jaar beschikbaar. De regeling loopt tot september 2022. Voor volgend jaar is er 240 miljoen euro gereserveerd. De regeling geldt voor alle vervoerders van openbaar vervoer, dus ook voor NS.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
2 jaren geleden

Sommige lijnen vragen erom om geschrapt te worden. Zie bij mij in de wijk een eenrichtings bus die overal langskronkelt en we in de buurt een fatsoenlijk bediend station en een dikke buslijn hebben. Ook heb ik de ervaring met stadsvervoer op mijn vorige woonbestemming voor locaties dat een paar km van centrum of station afligt dat ik het lopend vaak even snel kan afleggen. Nu ben ik wel een geoefende loper.

Ik denk dat het zo langzamerhand tijd wordt om eens te gaan denken in dunne gebieden hoe we rijbewijslozen en auto/brommerlozen gaan bedienen en wat de opties zijn om OV en doelgroepen vervoer te combineren en mensen die geen auto / rijbewijs hebben op het lage tarief (OV gelijkwaardig) te vervoeren en makkelijk vervoer kan oproepen.

Hopelijk ontwikkelt de zelfrijdende techniek zo goed dat men zelfrijdende auto’s als OV kan gaan inzetten.

Otto
2 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is heel stil geworden rond de zelfrijdende techniek. Technische problemen, veiligheids issues, aansprakelijkheid bij ongelukken en kosten zijn voorlopig niet opgelost.

Nieuwwester
2 jaren geleden

En wie kan zo’n zelfrijdende auto betalen als je ZZP’er bent, als werknemer alleen het minimumloon verdient of een lage sociale uitkering hebt?
De sociale functie van het OV staat weer eens op het spel…

Baardstaart
2 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

Een zelfrijdende auto/busjes die gewoon functioneert als OV of oproepbaar OV en je betaalt er gewoon het bus tarief en liefst minder. Ik vind dat het OV ten allertijden het sociale karakter moet behouden met de daarbij betaalbare tarieven en nu staan de betaalbaarheid van de tarieven ook steeds meer onder druk, maar ik neem wel afscheid van OV als klimaat politiek middel. Ik vind ook dat ieder treinstation 2x per uur gestopt moet worden per richting door een sprinter en ieder groot station op een hoofdlijn ook 2x per uur door een IC per richting. Ook dikkere buslijnen moeten voor een groot deel ieder half uur rijden en in het achterland een goede integratie vraaggebonden vervoer. Op stations en knooppunten moet vraaggebonden vervoer makkelijk op te roepen zijn en ieder dorpje dient een oproeppaal te hebben.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

Aan de andere kant kan je stellen dat onrendabele lijnen ergens van betaald moeten worden, en daardoor juist de prijzen van het OV opdrijven.
Hierdoor staat de sociale functie van het OV weer eens op het spel…

Wat is nu wijsheid?

Karel Geerts
2 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

Zolang je niet vertelt wie de verliezen van die sociale functie moet betalen is het een loze uitspraak. Hogere tarieven, lagere salarissen in het OV, de automobilist?

N.
2 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Automobilist is wel een goede. Die maken de steden het meest onleefbaar, en maken de klimaatdoelen ook nog eens het lastigst. En de automobilisten krijgen veel meer investeringen dan de OV-reizigers, ook al vult het OV een veel belangrijkere maatschappelijke functie. Maar ja, vroem vroem!

Overigens, belasting gaat niet van groep naar groep, het gaat op de grote hoop. Je kunt net zo min zeggen dat de BTW van treintickets gebruikt wordt om vliegen te subsidieren als dat je kunt zeggen dat geld van automobilisten gebruikt wordt om treinen en bussen te subsidieren.

Nico
2 jaren geleden

Het zal er op uit draaien dat er alleen snelle directe buslijnen over blijven. Naar de halte kom je lopen of als dat te ver is op de fiets. Dat is sneller ook dan een bus die door alle wijken en dorpen moet.

Karel Geerts
2 jaren geleden
Antwoord aan  Nico

Op het platteland gaan vrijwel uitsluitend studenten en scholieren nog met de bus. Een stukje fietsen of lopen is voor hen minder een probleem.

Arjan Krabbenbos
2 jaren geleden

r moet minstens elk half uur een bus rijden tussen de grotere kernen en knooppunten, waar weer snel en gemakkelijk overgestapt kan worden. Kleinere plaatsen in de polder moeten in rustige uren ook minimaal eens per uur bediend worden dan met taxibusjes. Bij de spitsuren kan men weer met grotere bussen rijden. Niet alleen doordeweekse dagen ook met feestdagen en weekenddagen! Vervoer moet ook mogelijk zijn naar toeristische plekken, zoals musea, attractieparken, natuurgebieden die vaak moeilijk bereikbaar zijn met het OV. Niet alleen voor jongere , mobiele mensen, ook voor ouderen of personen met beperkte mobiliteit! Leuke musea over OV zijn het NZH Museum in Haarlem en het Noordelijk Bus museum bij het Industreiterrein nabij station Martenshoek. Het Sneeker Modeltreinmuseum, Spoor -en Trammuseum in Zuidbroek en het Speelgoed en OV-museum in Doetinchem bevinden zich in of nabij het gelijknamige treinstation. Ook interessant is het OV museum in de polder van Nieuw Vennep, waar onder meer de oude Zilvermeeuw-metro van Amsterdam te zien is! Als men ook meer participeert op toeristische en recreatieve attracties, dan weten meer personen het OV wel te vinden. Vooral met dagkaarten of combi tickets met toegang tot museum of dergelijke. De natuur op duurzame manier ontdekken behalve per fiets, auto of lopend is met OV ook een van de pijlers om daar heen en weer te kunnen!

Marc Busio
2 jaren geleden

Er is de afgelopen jaren zoveel geinvesteerd in goede fietsvoorzieningen bij treinstations, dat het nu het meest voor de hand ligt om in de stadsbuslijnen te gaan snijden. Door deze minder frequent te laten rijden en hun netwerk minder fijnmazig te maken kan veel worden bespaard. Omdat juist stadsbussen in aanmerking komen om diesel door elektrisch te vervangen, kan er tevens bespaard worden op de aantallen.

Frank
2 jaren geleden

Heel veel lijnennetten kunnen anders en efficiënter georganiseerd worden. Tussen mijn woonplaats en de grotere stad op 12 km afstand rijden liefst drie snelle, directe buslijnen. Maar er rijdt ook een trein! Waarom niet één frequente buslijn + de halfuurlijkse trein? Zomaar een voorbeeld.

Wouter
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

In mijn woonplaats een vergelijkbare situatie.

Ik ben van mening dat de frequentie van sommige buslijnen te hoog zijn. Daarnaast zijn ze ook aan het bezuinigen op buslijnen die waarschijnlijk niet gemist kunnen worden.

Wiebe Goossen
2 jaren geleden

Snellere, strakkere buslijnen zijn allemaal heel mooi en prachtig, ALS ze dan ook maar frequent rijden!