fbpx
Foto: NS

VodafoneZiggo ruilt 500 leaseauto’s voor NS Business Card

09 aug 2018 11:00

7500 werknemers van VodafoneZiggo krijgen een NS-Business Card voor het Openbaar Vervoer. Minimaal 500 auto’s die het samenwerkingsverband tussen Ziggo en Vodafone nu nog least, gaan de deur uit. VodafoneZiggo denkt dat zijn werknemers door de maatregel 30 tot 35 miljoen minder autokilometers per jaar gaan maken en dus minder CO2 zullen uitstoten. Ongerekend gaat het om zo’n 65.000 autoritten Amsterdam-Parijs. Dat meldt het bedrijf tegenover dagblad Trouw.

Verhuizen

De wijziging valt samen met een grote verhuizing. De hoofdkantoren van Ziggo (nu in Utrecht) en Vodafone (nu in Amsterdam) worden per 1 oktober samengevoegd. Het bedrijf zal zich dan vestigen in een kantoorpand in Hoog Catharijne, pal naast station Utrecht Centraal. In de krant vertelt een woordvoerder van NS dat een verhuizing vaker wordt aangegrepen om (deels) over te stappen naar de NS-Business Card.

Monteurs

Overigens stapt niet iedereen over op de NS-Business Card bij VodafoneZiggo. Monteurs zullen bijvoorbeeld een auto van de zaak houden. Werknemers van het hoofdkantoor en van de winkels in Rotterdam, Leeuwarden, Maastricht en Nijmegen zullen de NS-Business Card krijgen. “De maatregel is niet bedoeld als kostenbesparing: VodafoneZiggo is met het verstrekken van de OV-kaarten niet goedkoper uit”, zegt een woordvoerder tegenover Trouw. De ondernemingsraden van de twee bedrijven zijn in principe akkoord met het plan.

Grote klanten

VodafoneZiggo behoort in één klap tot de top-10 grootste klanten (gemeten in aantal OV-kaarten) van NS. Andere grote klanten zijn Alliander (ruim 7.000 personeelsleden), ABN Amro, de Volksbank en de Rijksoverheid. Bij Alliander krijgen alle medewerkers een OV-kaart toegestuurd, ook storingsmonteurs. Overigens wil dat niet zeggen dat alle medewerkers de kaart ook gebruiken. In totaal heeft NS-Business Card 500.000 gebruikers, waarvan 150.000 zzp’ers.

Andere mobiliteitskaarten

Overigens is de NS-Business Card niet de enige zakelijke OV-kaart. Andere aanbieders van mobiliteitskaarten zijn Mobility MixxXXImo en Radiuz. Bij deze bedrijven is de OV-kaart slechts een onderdeel van een groter totaalaanbod. Eerder was ook Mobility Card Services in de branche actief, maar dat bedrijf is in 2016 failliet gegaan. Die klanten zijn overgegaan naar Radiuz.

0 0 stemmen
Artikel waardering
5 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
BiggerNub
5 jaren geleden

Zijn er voor die 7500 nieuwe gebruikers ook extra langere treinen gemaakt?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  BiggerNub

Dat neem ik aan van niet. De 7500 personen krijgen een ov-kaart, dat wil niet zeggen dat ze hem allemaal dagelijks gaan gebruiken. En daarnaast reizen ze van verschillende stations, op verschillende stations en ook deels naar verschillende stations. Het is dus vermoed ik niet zo dat in één trein nu 100 man meer reizen.

Patrick
5 jaren geleden

De Rijksoverheid heeft al jaren een ander bedrijf gekozen. Eerst de MobilityMixx (Leaseplan) en vanaf dit jaar Shuttel (Pon)

Mohammed
5 jaren geleden

Ik hoop dat de werknemer zelf mag kiezen of men met het OV wil reizen, de auto of de fiets.
Persoonlijk neem ik het liefst de E bike naar mijn werk, tenzij ik afspraken heb, dan neem ik het liefst de auto.

Peter
5 jaren geleden

Naast de NS Businesscard, Radiuz en MobilityMixx zijn er meer mobiliteitskaartaanbieders: http://socialcompare.com/en/comparison/vergelijking-mobiliteitskaarten