Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Reizen met het openbaar vervoer in de Randstad moet in de toekomst veel sneller gaan. Binnen een uur moeten mensen van deur tot deur kunnen reizen. Dat staat in de toekomstvisie van de vijf OV-bedrijven NS, Q-buzz, GVB, RET en HTM. Treinen tussen de centrale stations van de vier grote steden mogen er maximaal een half uur over doen. De vaste dienstregeling wordt afgeschaft en er komen meer lightrails, OV-fietsen, beltaxi´s en deelauto’s.

"Het succes van RandstadRail, de lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, toont waar de reiziger behoefte aan heeft. Geen grote, megalomane projecten, maar slimme combinaties en gericht maatwerk per regio," zegt Jaap Bierman, directeur van de HTM voor de camera van de NOS.

"Wij zien ook hoe goed de RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam werkt. Dat zullen we meer moeten gaan doen en dat vraagt ook van de NS de bereidheid om aan te passen," aldus NS-topman Roger van Boxtel.

Buiten de Randstad willen bedrijven vervoer op maat bieden met meer inzet op drukke lijnen en persoonsgericht vervoer in rustige regio´s. Bierman: "In rustige regio´s zullen de 12 meter lange bussen met vaste dienstregeling plaatsmaken voor persoonsgericht vervoer. Busjes op oproep bijvoorbeeld, die je ook kunt inzetten voor leerlingen- en zorgvervoer."

Voor het toekomstbestendig maken van het openbaar vervoer is volgens de OV-bedrijven de komende 20 jaar een jaarlijkse overheidsinvestering van 1 miljard euro nodig.

Reizigersorganisatie Rover steunt de hoofdlijnen uit de toekomstvisie. "In stedelijke gebieden moeten we nog meer toe naar samenhangende, hoogfrequente netwerken, waarbij sprinters, metro’s, (snel)trams en snelle buslijnen voor de reizigers één logisch geheel gaan vormen. Reisinformatie over alle aspecten van de reis en eenvoudige betaalmogelijkheden moeten hier ook aan bijdragen."

Rover vindt het een goede zaak dat vervoerders de handen ineenslaan om over de belangrijke vraagstukken na te denken. De nadere invulling, nationaal en per regio, is een volgende stap. Rover vindt het essentieel dat die stap door álle OV-bedrijven wordt gezet in samenwerking met het Rijk en de regionale overheden.

(C) ANP

This post was last modified on 23 december 2016 14:28

Share
Tags: Concern

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug