fbpx

Verwen de reiziger

19 okt 2009 21:16

Er was een tijd dat vervoerders, service nog hoog in het vaandel hadden staan. Zo introduceerde de Nederlandse Spoorwegen in samenwerking met regionale busvervoerders een aanvulling op het treinennet: de Interliner. De Interliner werd gekenmerkt door luxe stoelen, stiptheid, eigen verlichting op de zitplaats en het tariefsysteem van de Nederlandse Spoorwegen. Maar toen kwam de marktwerking. NS besloot te stoppen met het treintarief en alleen Connexxion mocht nog de naam Interliner gebruiken. Gevolg talloze initiatieven met verschillende namen, en verschillende tarieven. En zo snel de Interliner – met haar service – was opgekomen, zo snel verdween de Interliner ook weer.

De Interliners 410 en 401, welke Utrecht verbonden met de steden Breda en Oosterhout in Noord-Brabant, werden opeens Brabantliners. Op zich een prima product, maar toen Veolia een x aantal jaar geleden de concessie Midden- en West-Brabant (opnieuw) won zijn er nieuwe bussen voor de Brabantliners besteld. Deze bussen waren zogenoemde Ambassadors van VDL (voor de niet-buskenners: dit zijn die rammelbussen die tegenwoordig vrijwel overal rondrijden).

Gelukkig hebben ze in Noord-Brabant Kwaliteitsverkenners in de bussen meerijden. Dat zijn gewone reizigers als u, alleen meten zij ongeveer één keer per week hoe de rit verloopt. Is de bus op tijd? Kan iedereen zitten? Dat soort vragen, maar ook de vraag “is de bus comfortabel?”. Als u vaker met een Ambassador heeft gereisd kunt u het antwoord wel raden: “nee”. Voor de reiziger doet de provincie gelukkig alles (was dat niet de slogan van een vervoerder???), dus zijn er nieuwe bussen besteld. Sinds begin van deze maand rijden deze dan eindelijk.

Vanmiddag (afgelopen woensdag) begon om 15:43 mijn reis met de Brabantliner. Vol bewondering keek ik naar het interieur. Iedere stoel heeft een eigen bekerhouder (alleen de koffieautomaat ontbrak nog) en per setje stoelen was een mooie 24-voltsaansluiting aanwezig zoals in de auto. Verdere zijn er comfortabele stoelen ingezet en is er ruimte genoeg voor bagage. Op deze manier kun je automobilisten verleiden om de bus te nemen!

Iets meer dan vijf minuten te vroeg arriveerde ik op Utrecht Jaarbeursplein. Waarom was dit materieel niet direct aangeschaft? Eigenlijk kon ik mezelf gelijk antwoord geven: er staat niet duidelijk genoeg in de concessie waar het materieel aan moet voldoen, dus neemt de vervoerder het goedkoopste. Pas toen de provincie geld ervoor overhad om luxe bussen in te zetten was dit mogelijk. En nu, ruim 15 jaar na de introductie van de Interliner heeft men de succesfactoren van de Interliner weer opnieuw ingezet. Dat had direct gekund. Daarom is de volgende oproep voor zowel de vervoerders als de overheden: “Verwen de reiziger en men ziet hem of haar vaker terug!”.