Vervoerregio Amsterdam steekt 111 miljoen in toegankelijkheid ov

De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Reizigers moeten makkelijker, aangenamer en daardoor vaker het ov kunnen gebruiken, zo klinkt het.

Het geld komt van de motie van ChristenUnie-leider Mirjam Bikker, die afgelopen september is aangenomen. Van de 300 miljoen euro die per jaar naar het landelijke stads- en streekvervoer gaat, gaat 85 miljoen euro per jaar naar de Vervoerregio Amsterdam. Het grootste deel van dat geld, zo’n 48 miljoen euro, wordt gebruikt om de prijzen van de kaartjes gelijk te houden.

Liften, metro’s en personeelstekort

De 37 miljoen euro per jaar die overblijft, in totaal 111 miljoen euro in drie jaar, gaat onder meer naar liften, metro’s en het tegengaan van het personeelstekort, zo maakte de Vervoerregio woensdag bekend. Er gaat bijvoorbeeld 10 miljoen euro naar het toegankelijker maken van honderden haltes en extra rolstoelplanken voor trams. Daarnaast is er 6 miljoen euro voor het vervangen van liften en het sneller repareren van roltrappen.

Drie extra metrostellen

De Vervoerregio schaft ook drie extra metrostellen aan. Gewoonlijk gebeurt dat met een lening, maar nu zonder. “Door de metro’s zonder lening aan te schaffen bespaart de Vervoerregio 18 miljoen euro aan rentekosten. Dat geld kan daarna opnieuw geïnvesteerd worden in het verbeteren van ov en voorkomen van verschraling”, zo is de redenatie. Verder wordt onderzocht of er een WhatsApp-nummer moet komen, dat reizigers kunnen bereiken wanneer ze zich sociaal onveilig voelen. Zo’n nummer heeft de NS al. “De verharding van de samenleving is overal te merken, ook in het ov”, meldt de Vervoerregio. “Onderzoek naar een goede uitrol van deze pilot is nodig omdat in de regio verschillende vervoerders rijden. We kijken naar de beste manier van communiceren en optreden bij meldingen via het nummer.”

Naast campagnes om personeel en reizigers aan te trekken, zet de Vervoerregio 2 miljoen euro opzij voor innovatieve ideeën van vervoerders om het personeelstekort tegen te gaan. “Bij die ideeën wordt er rekening mee gehouden dat er geen strijd om personeel ontstaat tussen vervoerders.”

This post was last modified on 19 juni 2024 23:37

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

2 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug