Vervoerders steeds actiever met Twitter

Steeds meer vervoerders gaan actief aan de slag met Twitter. In sommige gevallen is het twitteraccount actueler dan de website van de vervoerder. Nog niet alle vervoerders beantwoorden vragen van reizigers via Twitter, maar langzaam maar zeker gaan vervoerders dat wel steeds meer doen.

Vooral de Nederlandse Spoorwegen (NS_Online) zijn met 14.700 followers enorm populair, maar het nep NS account (NS Miscommunicatie) weet met ruim 6.000 followers ook een groeiend publiek te bereiken. 

Vragen
Vooral NS, NS International en 9292 maken van Twitter gebruik om ook vragen van reizigers te beantwoorden. Andere OV partijen doen dat nog niet of in beperkte mate. HTM – die sinds bein dit jaar gebruik maakt doet dat bewust nog niet. "We gebruiken Twitter nu bij wijze van proef, we willen eerst zien wat het doet, voordat we vragen gaan beantwoorden" zegt een woordvoerder van de Haagse Tram Maatschappij.

Experimentele fase
Connexxion zoekt nog naar een goede manier waarop Twitter ingezet kan worden. Aanvankelijk kregen followers een "Direct message" waarin het bedrijf aangaf reacties te beantwoorden met #cxxn. Toen wij de proef op de som namen, kwam er echter geen reactie. "Twitter is voor Connexxion nog in de experimentele fase. Wij willen in eerste instantie kijken wat het kanaal kan opleveren en of wij het kanaal kunnen inzetten in de communicatie naar de reiziger. Wij zijn gestart met de omleidingen / stremmingen omdat dit een betrekkelijk eenvoudig technische aanpassing is geweest. Wij zijn echter nog wel zoekende naar een ideale manier van weergave" aldus een woordvoerder. Hij liet eind vorig jaar weten dat er slechts één vraag met hashtag #cxxn was binnengekomen.

RET
Bij de RET worden er nog nauwelijks vragen beantwoord, maar wil het bedrijf dat wel gaan doen. "Als we hiermee starten, willen we ook continuïteit kunnen bieden. Het moet niet zo zijn als iemand op vakantie is, dat de service opeens stilvat. Dus we willen eerst de mankracht hebben, voordat we daaraan beginnen" aldus een woordvoerdster in februari. Inmiddels lijkt de RET voorzichtig gestart te zijn met het beantwoorden van vragen.

Actuele reisinformatie
Vervoerder Syntus doet een proef met actuele reisinformatie via Twitter. Alle stations op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk en de spoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal hebben een eigen Twitter-account waar actuele specifieke reisinformatie wordt aangeboden. Vragen kunnen reizigers nog niet via Twitter stellen. 

Twitter actueler dan de website
Ook de GVB gebruikt Twitter om reisinformatie te delen. Tijdens de winterperikelen moest GVB overschakelen op een noodwebsite, dit in verband technische problemen. Op dat moment was de informatie op Twitter actueler dan de website van GVB. Woerdvoerster van de GVB: "Tijdens het weekeinde dat het zo hevig begon te sneeuwen (vanaf 17 december) waren er problemen met de website en hadden we een noodsite in de lucht. Twitter bleek toen een goed medium om onze klanten toch op de hoogte te houden. Het aantal volgers groeide in dat weekeinde van 90 naar ruim 1500".

Overzicht OV partijen op Twitter

Partij Account Twitter Aantal Followers
NS NS_Online 14.700
NS Miscomminicatie NSCommunicatie 6.027
9292 9292OV 3.090
ProRail ProRail 2.829
Arriva Arriva_NL 2.720
NS International nsinternational 2.717
Veolia Limburg VeoliaLimburgOV 2.354
HTM HTM_Reisinfo 2.086
Connexxion Connexxion 1.815
RET RETRotterdam 1.797
GVB GVBNieuws 1.743
Rover Rover_online 649
Treinreiziger.nl Treinreiziger 521
OV Loket OVLoket 277
Syntus SyntusNL 272
Qbuzz QbuzzNL 231

De populairste Nederlander op twitter is Armin van Buuren, met ruim 344.000 followers.

Bij sommige vervoerders is het niet met zekerheid vast te stellen of het account van de vervoerder zelf is, of een particulier die zich uitgeeft als de vervoerder.

Share
Tags: Internet

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug