Het is zeer de vraag of de trein naar Berlijn per december 2023 versneld kan worden. De benodigde nieuwe treinen worden later uit de fabriek verwacht. Dat stellen bronnen tegenover Treinreiziger.nl.
Al jaren droomt NS van een snellere verbinding naar Berlijn. Aanvankelijk zou door inzet van andere locomotieven al dit jaar de reistijd naar de Duitse hoofdstad verkort worden. Maar nadat Deutsche Bahn aankondigde nieuwe treinen bij het Spaanse Talgo te bestellen, besloot NS toch geen locomotieven te leasen. De door DB bestelde treinen zijn namelijk bedoeld voor de verbinding Amsterdam – Berlijn.
Het is nu wachten op de nieuwe treinen uit Spanje. Die moeten per december 2023 ingezet gaan worden. Kenners verwachten echter dat die datum niet gehaald gaat worden. Dat heeft er mede mee te maken dat nieuwe treinen eerst allerlei tests moeten doorlopen, en vervolgens een tijdrovende toelatingsprocedure. Dat proces duurt in de praktijk al snel meer dan twee jaar. Zo zijn de ICNG’s die in februari 2019 voor het eerst de fabriek verlieten, vooralsnog niet toegelaten in de reizigersdienst. De Talgo-treinen hebben de fabriek echter nog niet verlaten, laat staan dat de tests zijn begonnen.
Experts wijzen op de vele stappen die nog gezet moeten worden: zodra een eerste trein af is, moeten er in de fabriek eerst statische testen worden afgenomen. Daarna zullen de treinen ook getest moeten worden op een testbaan (zoals de ICNG dat deed in Velim). Vervolgens is het gebruikelijk om nieuwe treinen te toetsen in de klimaatkamer van Wenen, zodat duidelijk is dat het materieel ook winterklaar is. Tijdens die procedure komen er vaak nog kleine onvolkomenheden boven, waardoor de treinen terug moeten naar de fabriek. Pas als dat proces is afgerond kunnen de testen beginnen op het spoor.
Vervolgens kan de toelatingsprocedure doorlopen worden, in dit geval in zowel Nederland als Duitsland. Als alle papieren compleet zijn, heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) twee maanden de tijd om alles te beoordelen. “Er ontbreekt regelmatig een cruciaal, wettelijk verplicht, document waardoor er dan nog geen vergunning afgegeven kan worden” legt woordvoerder Ernst Koeleman van de ILT in algemene zin uit. Voordat nieuwe treinen in dienst komen moet daarnaast nog het personeel worden opgeleid. Al met al is er al snel 2,5 jaar nodig om alle stappen te doorlopen.
Deutsche Bahn, Talgo en NS willen niet kwijt of de productie van de nieuwe treinen op schema verloopt. Ook op vragen wanneer de eerste trein uit de fabriek wordt verwacht en wat de planning is rondom de toelating willen geen van de drie partijen inhoudelijk reageren. Wel laat DB desgevraagd weten dat de in 2019 bestelde treinen “al” in productie zijn en dat de exacte planning momenteel in ontwikkeling is.
De nieuwe treinen zijn cruciaal om de reistijd naar Berlijn te verkorten. Met de Talgo’s hoeft er straks namelijk geen locomotief meer gewisseld te worden in Bad Bentheim. Daarnaast kunnen de nieuwe treinen sneller: 230 kilometer per uur. Nu de nieuwe treinen naar verwachting later komen, lijkt ook het half uur reistijdwinst per december 2023 niet realistisch. En dat is extra pijnlijk, omdat oorspronkelijk de verbinding al in 2021 versneld zou worden.
Zie ook: Duitsland: elk uur een trein Amsterdam – Berlijn (en één uur sneller)
Dan wijzen kenners op nog een complicerende factor: de Talgo-treinen mogen volgens de huidige regels in Nederland op de meeste trajecten niet harder dan 100 kilometer per uur. Dat is juist langzamer dan de huidige treinen. Dat helpt niet bij de inzet om de reistijd per december 2023 een half uur te verkorten.
Spoorbeheerder ProRail bevestigt desgevraagd inderdaad dat de Talgo-treinen een vrij hoge aslast kennen, en dat daarvoor specifieke regels gelden. “Het is een beetje vergelijkbaar met de weg. Daar mogen vrachtwagens op snelwegen ook met een bepaald maximum gewicht rijden” vergelijkt ProRail-woordvoerder Andy Wiemer. Hij vervolgt: “Bij ProRail kijken we naar de baanstabiliteit. Die is ingedeeld in verschillende klasses. De treinen worden door ERA en ILT toegelaten op het spoor en krijgen van hen óók een beladingsklasse mee.”
Zo mogen treinen met bijvoorbeeld beladingsklasse D (boven de 20 ton) op de meeste trajecten in Nederland 100 kilometer per uur vanwege het gewicht. “De Talgo-treinen vallen hier ook onder” bevestigt de ProRail-woordvoerder. Toch kan hij ook direct de zorgen van de experts van Treinreiziger.nl wegnemen, omdat er uitzonderingen gemaakt kunnen worden. “ProRail heeft voor de nieuwe Talgo-treinen onderzoek gedaan naar de baanstabiliteit waar deze treinen zullen gaan rijden. Hieruit is gebleken dat die geschikt is en de nog te bouwen treinen mogen worden ingezet met een snelheid boven de 100 km/u.”
This post was last modified on 22 april 2021 15:35
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…