Vertraging bus is kiem van agressie

(Novum) – Krappe rijtijden in de dienstregeling worden door buschauffeurs gezien als de kiem van veel agressie in het openbaar vervoer. Die conclusie trekt FNV Bondgenoten uit een inventarisatie van 289 klachten van chauffeurs. De chauffeurs denken dat passagiers driftig worden als een bus voor de zoveelste keer te laat komt.

Verder zorgt bonje over de kaartcontrole ervoor dat passagiers gewelddadig worden, schelden of spugen naar chauffeurs. Een zwartboek met daarin een bloemlezing van de klachten wordt maandagmiddag in Nieuwegein gepresenteerd als afsluiter van een meldweek die de bond eerder deze maand organiseerde.

Veel chauffeurs die zich tijdens de meldweek tot de bond wendden, wijzen met een beschuldigende vinger naar hun werkgever. Vier op de tien geven aan dat zij na een geweldsincident slecht zijn opgevangen. Ook zou het vaak mis gaan op het moment dat een chauffeur met agressie te maken krijgt. Een op de drie klagers gaf aan dat de noodknop haperde en volgens 85 procent van de melders gaf de centrale verkeersleiding niet thuis. De agressiemeldingen vormen voor FNV Bondgenoten de basis voor een tienpuntenplan dat maandag met de leden wordt besproken en later aan politici moet worden voorgelegd. Bondsbestuurder Lutz Kressin zegt dat het plan oplossingen biedt die de veiligheid van chauffeurs kunnen vergroten.

Een op de vier gemelde geweldsincidenten speelde zich af in Noord-Brabant, gevolgd door Noord-Holland, met een op de zes. Friesland, Drenthe en Zeeland staan onder aan het overzicht van provincies.

Chauffeurs werden opgeroepen van 9 tot 16 maart hun ervaringen te delen via een website van de bond, de telefoon of per e-mail. Uit een enquête van TNS Nipo onder vakbondsleden bleek eind vorig jaar dat zeven procent van de ondervraagde bus-, tram-, en metrobestuurders en controleurs vorig jaar met een wapen is bedreigd. Driekwart zei wel eens uitgescholden te zijn.

Een conflict tussen chauffeur van Connexxion en hun werkgever leidde in september nog tot een kortstondige staking in Zaandam. De chauffeurs eisten tevergeefs dat zij onderling kunnen communiceren om elkaar te kunnen waarschuwen als er onheil in de lucht hangt. Connexxion vindt dat alle communicatie via de centrale verkeersleiding moet verlopen en wil niet dat chauffeurs voor eigen rechter gaan spelen. Ook toen luidde de klacht van de chauffeurs dat de meldkamer vaak onbereikbaar was of niet adequaat reageerde.

 

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug