Automatisch geld terug bij vertraging. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar toch kan dat sinds kort dankzij Dealay.nl. De nieuwe dienst heeft een claimsysteem ontworpen die bij een toekomstige vertraging automatisch je geld terugvraagt, zonder dat je er iets voor te doen.
“Net als bij vluchtvertragingen heb je bij treinvertragingen ook recht op geld. Maar weinig mensen maken hier gebruik van. Bij een grote storing in Eindhoven in 2019 bijvoorbeeld, vroeg slechts 4,3% van de gedupeerde treinreizigers geld terug” legt bedenker Tim Uniken Venema van Dealay uit. Ook zelf liep hij, net als zijn mede initiatiefnemers, regelmatig vertraging op met de Intercity Direct. “Vaak vergaten we geld terug te vragen of vonden het invullen van het formulier te veel moeite. Wij dachten: dit kan beter”.
En zo ontstond het idee van Dealay. Op het platform moeten reizigers zich éénmalig registreren om voortaan automatisch hun geld terug te krijgen. Tijdens dat proces moet ook de inloggevens van de persoonlijke ov-chipkaart gedeeld worden, zodat Dealay de in- en uitcheckgegevens kan opvragen op ov-chipkaart.nl. Reizigers die van Dealay gebruik maken, gaan ermee akkoord dat Dealay de vergoeding aanvraagt namens de reiziger.
Voor de dienst rekent Dealay een succesfee van 20%. Als een claim wordt afgewezen, dan zijn er geen kosten. “De fee is nodig omdat wij ook kosten maken” vertelt Uniken Venema. Hij vervolgt: “Bovendien zullen gebruikers nu nooit een claim mogelijkheid missen, dus die fee haalt de gebruiker er snel weer uit”. Eénmaal aangemeld blijft de dienst zoeken naar vertragingen, tenzij de reiziger de ov-chipkaart weer loskoppelt.
Om te voorkomen dat er onterecht claims worden ingediend, krijgt de reiziger bij geconstateerde vertragingen een e-mail. Wanneer deze via de link in de e-mail wordt bevestigd, vraagt Dealay het geld terug.
Niet iedereen wil zomaar hun wachtwoord delen. Dealay zegt de zorgen te begrijpen en met Translink in gesprek te gaan om te kijken of ook zonder wachtwoord – alleen met machtiging – de benodigde reisgegevens verkregen kunnen worden.
Treinreiziger.nl is affiliatepartner van Dealay. Dit betekent dat Treinreiziger.nl een vergoeding krijgt van Dealay.
This post was last modified on 12 augustus 2020 11:51
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…