fbpx

Vertraging bij NS? Automatisch geld terug

Automatisch geld terug bij vertraging. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar toch kan dat sinds kort dankzij Dealay.nl. De nieuwe dienst heeft een claimsysteem ontworpen die bij een toekomstige vertraging automatisch je geld terugvraagt, zonder dat je er iets voor te doen.

“Net als bij vluchtvertragingen heb je bij treinvertragingen ook recht op geld. Maar weinig mensen maken hier gebruik van. Bij een grote storing in Eindhoven in 2019 bijvoorbeeld, vroeg slechts 4,3% van de gedupeerde treinreizigers geld terug” legt bedenker Tim Uniken Venema van Dealay uit. Ook zelf liep hij, net als zijn mede initiatiefnemers, regelmatig vertraging op met de Intercity Direct. “Vaak vergaten we geld terug te vragen of vonden het invullen van het formulier te veel moeite. Wij dachten: dit kan beter”.

En zo ontstond het idee van Dealay. Op het platform moeten reizigers zich éénmalig registreren om voortaan automatisch hun geld terug te krijgen. Tijdens dat proces moet ook de inloggevens van de persoonlijke ov-chipkaart gedeeld worden, zodat Dealay de in- en uitcheckgegevens kan opvragen op ov-chipkaart.nl. Reizigers die van Dealay gebruik maken, gaan ermee akkoord dat Dealay de vergoeding aanvraagt namens de reiziger.

Voor de dienst rekent Dealay een succesfee van 20%. Als een claim wordt afgewezen, dan zijn er geen kosten. “De fee is nodig omdat wij ook kosten maken” vertelt Uniken Venema. Hij vervolgt: “Bovendien zullen gebruikers nu nooit een claim mogelijkheid missen, dus die fee haalt de gebruiker er snel weer uit”. Eénmaal aangemeld blijft de dienst zoeken naar vertragingen, tenzij de reiziger de ov-chipkaart weer loskoppelt.

Om te voorkomen dat er onterecht claims worden ingediend, krijgt de reiziger bij geconstateerde vertragingen een e-mail. Wanneer deze via de link in de e-mail wordt bevestigd, vraagt Dealay het geld terug.

Niet iedereen wil zomaar hun wachtwoord delen. Dealay zegt de zorgen te begrijpen en met Translink in gesprek te gaan om te kijken of ook zonder wachtwoord – alleen met machtiging – de benodigde reisgegevens verkregen kunnen worden.

Wanneer kan je gebruik maken van Dealay?

  • Je hebt een persoonlijke ov-chipkaart nodig en een account op ov-chipkaart.nl (of een account bij NS Zakelijk).
  • Je reist per ov-chipkaart met NS.
  • Je bent akkoord dat Dealay namens jouw geld terug aanvraagt, en 20% van het claimbedrag inhoud.

Wanneer kun je geen gebruik maken van Dealay?

  • Bij reizen met een anonieme ov-chipkaart of bij reizen met e-tickets. Ook internationale treinen vallen buiten de scope.
  • Indien je geen account hebt bij ov-chipkaart.nl of NS Zakelijk (of wanneer je de gegevens niet wil delen).
  • Bij vertraging bij andere vervoerders dan NS.

Treinreiziger.nl is affiliatepartner van Dealay. Dit betekent dat Treinreiziger.nl een vergoeding krijgt van Dealay.

0 0 stemmen
Artikel waardering
61 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Nieuwwester
3 jaren geleden

De reiziger levert zijn privacy in en krijgt 80% van zijn geld terug. Mooi ‘verdienmodel’ dat speculeert op de luie reiziger. Ik ben benieuwd wie erin tuint…

R de Jong
3 jaren geleden

Hallo,

Heeft u ook een adres waar ik mijn filevertrag nu kan declareren?
Vandaag van Wehl naar Arnhem normaal 25 minuten, vanmiddag weer eens 30 minuten langer.
Ik betaal wegenbelasting maar waarvoor en ook nog eens meer geld kwijt aan benzine. Ik geloof dat ik maar met de trein ga, altijd dezelfde ritprijs en bij min. 30 minuten vertraging ook nog geld terugkrijgen. Ach het reizen per trein is zo gek nog niet! Waar gaan wij heen zonder de trein, haha.

Klagers doe hier uw voordeel mee.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  R de Jong

Tja, maar de aankomsttijd wordt steeds opnieuw berekend en zit er op het eind maar een minuutje naast. Dat zou men op de trein ook moeten doen.

Jasper
3 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

Ik vergeet vaak te claimen dus levert mij 80% winst op! Slim idee speelt goed in op gebrek van de NS

Dealay
3 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

Hey Nieuwwester,

We snappen je zorg. Het is ook wel een stap om je inlog te geven, maar alle data wordt versleuteld opgeslagen en uitsluitend gebruikt door het claimsysteem. Alleen op deze manier kunnen we automatisch geld terug geven en hopen we jouw vertragingen iets minder vervelend te maken.

Ari
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dealay

Kun je wat meer details geven over het technische stuk? Want ‘versleuteld’ klinkt leuk maar als ik de rest van dit bericht versleutel dan xha wr bbx jry npugreunyra jng re fgnng qrax vx…

Puck
3 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

De claim wordt pas gemaakt als je op de link in een e-mail klikt. Klik je die niet, dan maken zij dus ook geen claim voor je, en hoef je dus ook niet te betalen. Maar intussen heb je wel via e-mail even een herinnering gekregen dat je een claim in kunt dienen, waarna je dat dus ook zelf kunt doen en daarmee 100% van je claim terug kunt krijgen. 🙂

lezer
3 jaren geleden

Als er veel wordt getraineerd door vervoerbedrijven dan krijg je bedrijven die een gat in de markt zien.

J.W. Hoogervorst
3 jaren geleden

Nou nog voor de bussen van Syntus Utrecht!
Hoe vaak die niet op tijd zijn…

Ik zou ooit een kwartier te vroeg in het ziekenhuis zijn, ik was weer eens te laat…
In het begin was de smoes dat Connexxuon ze dwars had gezeten, maar jaren later zijn ze nog stééds te laat.

En volgens mij zouden de bussen ook geld terug bij te laat moeten geven. Of vergis ik me?

Ik zou in ieder geval niet weten hoe.
Bij de NS wist ik het prima te vinden.

Piet Klaassens
3 jaren geleden

Ik gebruik het nu twee weken en het werkt best goed. Er zijn een aantal claims aangemaakt die vervolgens ook goedgekeurd zijn. Scheelt mij iedere keer het invullen van dat formulier. Die 20% mogen ze van mij hebben, het kost me meer tijd (en dus geld) als ik het formulier zelf in moet vullen iedere keer.

Boudt
3 jaren geleden

Je inloggegevens uit handen geven zou ik niet doen. Je reisgegevens kan nog een keuze zijn, maar met de inlog kunnen ze ook je gegevens aanpassen.

rudy
3 jaren geleden

Bekijk ook een de kant van de NS. Een vertraging gaat nu echt veel geld kosten. Natuurlijk wil de NS deze kostenpost reduceren. De oplossing ligt voor de hand. De NS moet wat doen aan de vertragingen.

Het kan natuurlijk ook anders uitwerken. De NS kan meer reserve in de dienstregeling inbouwen zodat reizen systematisch langer duren en de kans op vertragingen afneemt. Ook aan manier om de claims te reduceren.

lezer
3 jaren geleden
Antwoord aan  rudy

Wie zegt dat dat al niet gebeurd is? 😉

Dat grapje is meer dan 10 jaar oud en komt van buiten de OV-sectos als je met een kwaliteitsdilemma zaten: “Of je verandert gewoon de dienstregeling!”

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  rudy

Een ‘oplossing’ die meer voor de hand ligt is dat NS de dienstverlening van Dealay.nl technisch en/of juridisch onmogelijk maakt.

lezer
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Als je het als een probleem ziet dan moet de NS afkomen van het probleem overheid (wetgever en eigenaar van NS).

lezer
3 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

Ironisch!

Willem van den Berg
3 jaren geleden

Deels een sigaar uit eigen doos. Valt me tegen van de NS. Die kunnen deze service toch gewoon zelf uitvoeren tegen eigen kosten. Dat zou pas consument vriendelijk en ook redelijk zijn. Zo moeilijk kan het niet wezen.

Willem van den Berg
3 jaren geleden
Antwoord aan  Willem van den Berg

Bovendien als bejaarde moest ik even goed lezen. Een “succesfee”? Wat is dat nu weer? Graag gewoon Nederlands voor eenvoudige mensen. Betekenis: U krijgt uiteindelijk 20 % minder dan waar u recht op hebt bij vertraging !

Peter
3 jaren geleden
Antwoord aan  Willem van den Berg

Worden wel meer woorden gebruikt die getuigen van een gebrekkige kennis van het Nederlands.

Puck
3 jaren geleden
Antwoord aan  Willem van den Berg

U gebruikt kennelijk ook een berekenaar om uw elektronische post te lezen of uw vriendinnen via het Gezichtenboek op de hoogte te houden van interessante dingen die zich in uw leven afspelen? Toch in elk geval fijn dat u modern genoeg bent om met de trein te reizen in plaats van met een vanzelfvoertuig, ondanks het telkens moeten aan- en afmelden met uw OV-microberekeningsmodulekaart.

Hans
3 jaren geleden
Antwoord aan  Puck

“fee” is geen anglicisme, computer en chip wel want daarvoor is geen standaard Nederlands woord. Waarom er voor goede Nederlandse woorden om de haverklap toch weer het Engelse woord gebruikt moet worden snap ik ook niet. Het gaat om vertragingen die Nederlanders met een persoonlijke chipkaart in Nederland oplopen…

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Puck

Fee is een anglicisme. Er zijn meerdere echte Nederlandse woorden zoals beloning en commissie.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Willem van den Berg

Het is een fee die ‘s nachts het gewonnen geld onder uw hoofdkussen zal leggen.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Willem van den Berg

Want andere mensen moeten gratis voor u werken en ondernemen?

Stefan de Konink
3 jaren geleden

Dit is toch precies waar OV Butler al bijna tien jaar geleden mee begon?

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Stefan de Konink

Ach, rond 2000 waren er ook twee studenten die iets opgezet hadden waardoor met de student-OV-kaart gemalverseerd kon worden door frequent te claimen ergens op een trein met grote vertraging te hebben gezeten. Controle op het kaartgebruik was toen nog afwezig omdat er geen poortjes waren.
Ik neem aan dat deze criminaliteit-bevorderaars een bezoek van de spoorpolitie hebben gehad. Hun klanten voor hun internetbedrijfje zijn ze ook wel kwijt geraakt, zulk dom volk kun je niet als partner hebben.

Martijn
3 jaren geleden

Slimme jongens en meisjes! Door de bak aan data die ze vergaren met jouw inloggegevens en transacties valt natuurlijk nog veel meer te verdienen dan alleen die 20% van je treinkaartje…

Puck
3 jaren geleden

“De data wordt niet verkocht.” ~Mark Zuckenberg, 2018

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn

Zoals wat? Je keuze-dagen aan een ander verpatsen?

Baardstaart
3 jaren geleden

Of je al je reisinfo wilt geven is een keus, die je zelf moet maken. Maar het tarief van 20% lijkt me billijk en voor dat geld tracken ze je reisinfo en krijg je een bericht als het vertraging is. Een adminstratie systeem draaien kost ook geld. Persoonlijk lijkt me de privacy voorwaarden lezen bij deze dienst wel iets wat je zeker moet doen. Mij lijkt dat de data die gewonnen wordt voor deze dienst niet voor andere zaken gebruikt mag worden.

Martijn
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Goede woordkeuze! Vaak lijken dingen inderdaad allemaal heel logisch en onschuldig. Ze hebben het op hun website ook allemaal heel nobel verwoord, inclusief de polyinterpretabele privacyvoorwaarden. En het blijft natuurlijk ook een vrije keuze om alles wat je maar wilt te delen, net als op Facebook bijvoorbeeld, maar ik sla dit even over 🙂

Robert B
3 jaren geleden

De meeste claims (met name die bij gemiste overstappen) worden structureel afgewezen, áls het je al lukt ze in te dienen (Mijn NS geeft “onvoldoende vertraging geconstateerd” dus je kunt helemaal niets claimen, en dan moet je het via een webform doen, zonder Mijn NS).
Vervolgens moet je een reply doen op de afwijzingsmail (met uitleg) en wordt de claim heroverwogen door een persoon.
Onmogelijk dat Dealay dat allemaal automatisch voor je gaat doen.

Robert B
3 jaren geleden
Antwoord aan  Robert B

Denk dat Dealay niet meer is dan een bot die aan de hand van je ov-chip reishstorie voor elke reis die mogelijk 30 minuten korter kon een claim indient (via dat formulier, met jouw naam en dan met hun IBAN).
Zal NS ook blij mee zijn, al die (onterechte) claims, want stel ik heb op een station iets gegeten en vervolgens een trein van een halfuur later genomen?

Ari
3 jaren geleden
Antwoord aan  Robert B

Die worden er door NS vanzelf uit gefilterd. Er is bekend hoe laat je incheckt, hoe laat je trein vertrekt, hoe laat die aankomt en hoe laat je weer uitcheckt. Bij overstappen is ook bekend hoeveel tijd er zat tussen aankomst van de ene trein en vertrek van de volgende. Dan zijn er nog een paar normen over wat gezien wordt als ‘tekort tijd om de overstap te halen’ en daarmee wordt fraude toch vrij lastig.

Het kan zijn dat je de keuze maakt om bij een officieel net te krap geworden overstap bewust een snack gaat halen in plaats van door te stappen. Is er dan sprake van fraude? Wellicht als je dat calculerend doet. Maar dat zal een heel kleine minderheid zijn. In elk systeem glippen er wel een paar mensen door de mazen van de wet, dat is niet iets om je heel druk over te maken als je met de aantallen van NS werkt.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Robert B

Wanneer je een robot zou detecteren die via een niet daarvoor bedoelde ingang van je systeem op klanten accounts binnen komt zijn maatregelen als IP-nummer blokkeren gepast. Dat zou ieder bedrijf moeten doen. Wanneer er een partner applicatietoegang zou zijn zal men zich daar moeten melden.

Wouter G.
3 jaren geleden

Geld terug bij vertraging betekent dat je normaal extra betaald om op tijd te komen. Als dit automatisch claimen normaal gaat worden, kan NS dit op twee manieren dekken. Of de vergoedingen worden soberder of de tarieven zullen stijgen. Doordat er zo weinig geclaimd wordt, kan je al bij 30 minuten vertraging 50% terugvragen.

Robert B
3 jaren geleden

Het systeem gaat mank, want je zult bij een mogelijke claim (gesignaleerd door Dealay uit de treintijden i.c.m. je reishistorie van ov-chip) toch eerst zelf toestemming moeten geven om die claim voor je in te dienen.
Dus een melding krijgen, en het vervolgens zelf doen.. haha!

Robert B
3 jaren geleden
Antwoord aan  Robert B

Sowieso moet je bij een afwijzing (e-mail die je ZELF krijgt hopelijk, en niet Dealay) in de pen om uit te leggen waarom je wel recht denkt te hebben op GTbV. Dat gaat een systeem of persoon van Dealay echt niet voor jou doen, ook niet tegen 20% commissie!
Dealay kan dus hooguit afwijkingen registreren in ritplanning en in/uitcheckhistorie, of de daadwerkeljke treinloop en daaruit constateren dat je die reis alleen maar met vertraging kon maken op dat moment!
Maar als je vertraging had (of overstap gemist) weet je dat zelf toch ook wel?

Robert B
3 jaren geleden
Antwoord aan  Robert B

Sowieso moet je bij een afwijzing (e-mail die je ZELF krijgt hopelijk, en niet Dealay) in de pen om uit te leggen waarom je wel recht denkt te hebben op GTbV. Dat gaat een systeem of persoon van Dealay echt niet voor jou doen, ook niet tegen 20% commissie!
Dealay kan dus hooguit afwijkingen registreren in ritplanning en in/uitcheckhistorie, of de daadwerkeljke treinloop en daaruit constateren dat je die reis alleen maar met vertraging kon maken op dat moment!
Maar als je vertraging had (of overstap gemist) dan weet je dat zelf toch ook wel?

lezer
3 jaren geleden

@Treinreiziger: voigens mij reageert Robert B niet op jullie gesprek maar interrumpeert hij (per ongeluk) door het verkeerde reactie-vak te klikken.

Bedankt voor de uitleg die het moeilijker maakt voor de NS om te dreigen met prijsverhogingen of vermindering van de dienstverlening.

Robert B
3 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

Verkeerde vakje voor reactie zou kunnen, mijn pc had het gisteren blijkbaar druk met andere dingen dus was traag.

Perer
3 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

Gewoon slachtoffer van de gebruikersvriendelijkheid van dit webstek dus.

Pablo
3 jaren geleden

This is the most ridículos attempt at taking the public’s money that I have seen yet. The Techie Bros are at it again. No, Brah, you don’t deserve the 20% for your (maybe illegal?) script and a webpage/app shell. NS needs to do this for free obviously.

Jasper
3 jaren geleden

Ik zie veel reacties over zorgen mbt privacy, verwerking gegevens ect. Deze had ik zelf ook en daarom de moeite genomen om de privacy verklaring op de website te lezen ipv van het slechte uit te gaan. Daar staat duidelijk uitgelegd dat Dealay de gegevens niet aan derden zal verstrekken. Prima service dus! Hadden wel beter in artikel kunnen uitleggen zodat ik het niet zelf hoef uit te zoeken

Ari
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jasper

Nu hopen dat de boel daadwerkelijk goed versleuteld is. Want om deze service te kunnen verlenen moeten je gebruikersnaam en wachtwoord netjes ontsleuteld worden.

Anders kan deze service mooi in het lijstje op deze pagina opgenomen worden: https://haveibeenpwned.com/

Frans Eekhout
3 jaren geleden

Men heeft het over “vertraging”, maar een vertraging kan verschillende oorzaken hebben en in hoeverre is er bij de vervoerder sprake van vertraging door A) “overmacht”, B) als er door weersomstandigheden een vertraging ontstaat die afwijkt volgens de dienstregeling, C) doordat voor een snel rijdende intercitytrein waarin men zit een langzamere goederentrein rijdt die voor vertraging zorgt, wat vaak voorkomt en men een mogelijke aansluiting moet missen,
C) onvoorziene omstandigheden bijvoorbeeld van bedrijfstechnische aard en dergelijke. Wordt elke afwijking in de dienstregeling als vertraging gebruikt om geld terug te krijgen of goed te keuren van de vervoerder en of dat alleen voor NS geldt en of ook voor andere vervoerders ?
A Propos, over pakweg 2 jaren hoopt men “spoorboekloos” en dus flexibeler te gaan rijden en niet volgens een dienstregeling, waarop kan men zich dan als reiziger beroepen dat men een vertraging heeft ondergaan en het dus aannemelijk maken dat men “recht” heeft op terugvordering van het reisgeld er toch sprake moet zijn van het wettig en overtuigend bewijs DAT men een vertraging heeft gehad en daardoor schade heeft verkregen of een nadelen heeft ondervonden ? Vertraging niet zomaar een begrip, maar één met enkele kanttekeningen…

Ricardo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

Het “spoorboekloos” rijden betekent niet dat er geen dienstregeling meer is, maar dat de reiziger niet naar de dienstregeling hoeven te kijken omdat er zoveel treinen gaan. Maar er zal nog steeds een dienstregeling achter zitten waar de reizigers zich op kunnen beroepen voor geld terug bij vertraging.

Wouter
3 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

Ik denk niet dat het iets uit hoeft te maken of er een spoorboekje is. Als een trein, die volgens een spoorboekje, een uur doet om van a naar b te gaan dan zal dit ook wel ongeveer de tijd zonder spoorboekje.

Ab Normaal
3 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

De NS kijkt voor de claim alleen naar zijn eigen stukje. Daar wringt ook meteen het rechtszekerheidsbeginsel, als ik van Utrecht naar Arnhem Velperpoort reis en heb vertraging, dan krijg ik wel geld terug bij vertraging als ik de gehele reis met de NS maak. Stap ik in Arnhem in de trein van Breng/Arriva dan krijg ik niets terug.

Ook een haalbare aansluiting die een aanfluiting geworden is omdat de conducteur te vroeg sluit wordt afgewezen.

Het is eigenlijk belachelijk dat er zo´n dienst nodig is omdat bedrijven het zo onnodig moeilijk maken.

Ricardo
3 jaren geleden

Jammer dat je voor zo een dienst dan je inloggegevens af moet staan, maar dat zal wel zijn omdat de OV-chipkaart en NS de data niet ontsluiten met een API met tokens.

Tim H
3 jaren geleden

Dat is makkelijk geld verdienen.

Fred
3 jaren geleden

Handig, gaat mij veel geld besparen!