Versobering Voordeelurenkaart: mag dat zomaar?

Zevenhonderdduizend reizigers met een voordeelurenkaart krijgen vanaf 1 januari 2021 geen korting meer tijdens de avondspits. Die aanpassing zorgt voor een klachtenregen bij reizigersorganisaties. Alleen al reizigersvereniging Rover heeft honderden klachten gekregen.

Mag dit zomaar?

“Heel veel reizigers vragen ons of NS zomaar de voorwaarden van het voordeelurenabonnement mag wijzigen”, vertelt Rover-woordvoerder Sanne van Galen.
Een vraag die ook vaak bij Treinreiziger.nl binnen komt. “Maar dit mag. Een bedrijf mag zijn voorwaarden wijzigen. Als je daar als klant niet mee akkoord bent, dan moet je kunnen opzeggen”, reageert redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Weinig keuze

Bij veel andere sectoren kun je als je ontevreden bent over een aanbieder switchen naar een ander bedrijf. Van Kuijeren: “Dat kan hier natuurlijk niet. Linksom of rechtsom kom je bij het spoor in de praktijk altijd bij NS uit.” Veel boze reizigers dreigen hun abonnement op te zeggen, en te kiezen voor de auto. De vraag is of dat echt gaat gebeuren.

Ander tijdstip

Vervoerseconoom Erik Verhoef van de VU denkt niet dat treinreizigers in de spits liever de file in duiken met de auto. “Ik denk eerder dat de treinreizigers gaan nadenken over andere tijden om met de trein te gaan”, zegt de de econoom tegenover De Volkskrant. En dat is precies wat NS wil bereiken.

Inchecktijd bepalend

De reizigers met een voordeelurenkaart hoeven straks trouwens niet helemaal de spits uit. Van Kuijeren: “De inchecktijd bepaalt of je als reiziger korting krijgt of niet. Check je voor de spits in, bijvoorbeeld om 15:55 uur, dan krijg je korting en mag je de reis bij betreffende vervoerder ook in de spits afmaken.” Wisselen van vervoerder in de spits kan niet. En ook is het niet toegestaan om al uren voordat je op pad gaat in te checken.

De inchecktijd is alleen bepalend indien je reist met een OV-chipkaart. Bij e-tickets is het werkelijke tijdstip bepalend en mag de reis dus niet worden afgemaakt in de spits.

Dit gaat er veranderen (per 2021)

  • Vanaf 1 januari 2021 krijg je geen korting indien je incheckt tussen 6:30 – 9:00 uur en 16:00 – 18:30 uur. Op zaterdag, zondag en feestdagen kun je wel heel de dag met korting blijven reizen.
  • Ook in de zomermaanden en tussen kerst en nieuwjaar gelden de spitstijden.
  • In feite krijgt de Voordeelurenkaart dezelfde voorwaarden als het bestaande Dal Voordeel abonnement.
  • Ook de prijzen van de Voordeelurenkaart en het Dal Voordeel abonnement worden gelijkgetrokken. Het Dal Voordeel abonnement stijgt van 52 euro naar 60 euro per jaar, het Voordeelurenabonnement wordt 7 euro goedkoper en kost straks ook 60 euro per jaar.
  • Het Voordeelurenabonnement blijft op basis van reizen op saldo. Wil je reizen op rekening, zonder saldo op je kaart? Dan stap je over naar NS Flex. Dan kun je hetzelfde abonnement krijgen (NS Flex Dal Voordeel).
  • Het voordeel van NS Flex is dat je tussentijds van abonnement kunt wisselen. Na 30 dagen kun je van abonnement wisselen, of je abonnement (tijdelijk) opzeggen. Reis je een paar maanden niet met de trein? Dan betaal je – indien je opzegt – ook niets aan abonnementskosten. Of reis je in een maand veel met de trein? Dan kun je ook Dal Vrij of Weekend Vrij overwegen.

Voor senioren wijzigt er ook dit:

  • Keuzedagen verdwijnen uit het assortiment. Alleen als je al keuzedagen hebt, dan kun je die behouden.
  • In de toekomst (per 2021) zijn de keuzedagen ook niet meer geldig in de middagspits.
  • Keuzedagen zijn per 2021 het hele jaar geldig. Hoe dit precies bij abonnementen die in 2020 worden verlengd, en deels in 2021 doorlopen, is niet bekend.
  • Nieuwe klanten kunnen alleen voor Flexdagen kiezen, de opvolger van de keuzedagen. Drie flexdagen gaan voor senioren 39 euro kosten. Je moet daarvoor minimaal 65 jaar zijn (Keuzedagen zijn al beschikbaar voor ouderen vanaf 60 jaar).
  • Voor Flexdagen heb je NS Flex nodig, maar dat hoeft niet gecombineerd te zijn met een abonnement. Bij wijze van proef worden de Flexdagen ook beschikbaar voor andere leeftijden, dan kosten de drie dal dagkaarten 45 euro.
  • Senioren kunnen ook in de toekomst extra voordelig een Weekend Vrij abonnement nemen (24 euro per maand i.p.v. 34 euro) of Dal Vrij abonnement nemen (45 euro per maand, i.p.v. 102 euro). Een dergelijk abonnement geeft recht op onbeperkt treinen tijdens het weekend of de daluren.

This post was last modified on 9 november 2019 04:11

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug