Verplichte invoering OV-Chipkaart niet overal duidelijk

Vanaf 11 februari verdwijnt de strippenkaart in stadsregio Rijnmond. Dat heeft niet alleen consequenties voor bussen in Rotterdam, maar ook in de nabij gelegen buurgemeenten. Dat is niet voor iedereen even duidelijk. Zo zal de strippenkaart ook verdwijnen in twee buslijnen die in Delft starten. De ChristenUnie in Delft constateert dat de meeste Delftse busreizigers nog van niets weten. Delft is niet de enige plek waar dit probleem speelt.

Delft
“Er ontstaat in Delft een hele onduidelijke situatie. Wie straks vanaf station Delft naar de TU wil kan straks met sommige lijnen wel met de strippenkaart reizen en met sommige lijnen niet. Dat heeft te maken dat de ene buslijn onder regio Haaglanden valt, en de andere buslijn weer onder stadsregio Rijnmond. Veel reizigers zullen niet weten onder welke regio hun buslijn valt” stelt de Delftse ChristenUnie lijsttrekker Joëlle Gooijer. De situatie zorgt voor busreizigers voor veel onduidelijkheid.

Duurzaamheid
Het is niet toevallig dat de ChristenUnie Delft het onderwerp aan stipt. De partij heeft duurzaamheid hoog op de agenda staan. Zo stemde de partij enkele jaren terug als enige Delftse partij tegen bezuinigingen in het openbaar vervoer. De partij maakt zich nu sterk om het OV weer uit te breiden. In dat kader wil de partij het voortouw nemen om ov-reizigers te attenderen op de veranderingen die hen te wachten staan.

Meer plaatsen
De situatie in Delft is niet uniek. In meer randgemeenten rond Rijnmond hebben nog niet alle reizigers in de gaten dat de afschaffing van de strippenkaart ook voor hen consequenties heeft. Het probleem speelt met name in plaatsen waar reizigers ook met andere buslijnen kunnen reizen waar de OV-chipkaart niet verplicht wordt. Ook in Zoetermeer doet zich een dergelijke situatie voor.

Tarieven
In een gemeente gelegen bij twee stadsregio’s speelt er nog iets: de verschillende tarieven. Iedere stadsregio of provincie kan haar eigen tarieven bepalen. Zo rekent Stadsgewest Haaglanden een tarief van € 0,13 per kilometer, terwijl Stadsregio Rijnmond € 0,12 rekent. In Delft betekent dit dat een ritje met een Veolia bus naar de TU duurder is dan bij een RET bus of Qbuzz bus. Staatssecretaris Huizinga heeft echter bewust gekozen om regionale overheden die vrijheid te geven.
Overigens gaat Huizinga wel onderzoeken of de tarieven met de ov-chipkaart gemiddeld genomen niet toenemen. Dat doet zij naar aanleiding van berichten van onder andere de SP, die meldde dat reizigers met de ov-chipkaart vaak duurder uit zijn.

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug