fbpx

Vernieuwde Arriva-trein (GTW) vervoert eerste reizigers

Vandaag presenteert Arriva de eerste vernieuwde GTW-trein. Zowel van binnen als van buiten is de trein vernieuwd. Vanmiddag is de eerste rit met reizigers vanuit Leeuwarden naar Harlingen-Haven vertrokken. 

Treinen vernieuwd

Naast een nieuwe look hebben de vernieuwde GTW-treinen batterijen die de remenergie opslaan. Hierdoor zijn ze niet alleen duurzamer, ook zijn ze stiller op het station. Door de remenergie op te slaan hoeft de trein namelijk niet stationair te draaien bij stilstand om alle systemen, zoals verlichting en airco, werkende te houden.

De trein is aan de buitenzijde uitgerust met een zitplaatsindicator. Reizigers hebben bij iedere stoel een oplaadpunt. Ook zijn er schermen met reisinformatie en is er een toilet met verschoontafel voor baby’s.

Renovatie in beeld

Geen eerste klasse

De eerste klas is uit de treinstellen verdwenen. Dat leverde eerder kritiek op. Ook in de nieuwe WINK-trein, die momenteel wordt getest, is er geen eerste klasse meer. Volgens Arriva krijgt de reiziger voor de prijs van een tweede klas kaartje, het comfort van de eerste klas. Die redenering gaat deels op: het zitcomfort in de eerste klas treinen bij Arriva verschilde maar beperkt met die van de tweede klas. Vanaf september 2020 wordt het eerste klas tarief op de treinlijnen van Arriva in Groningen en Friesland in zijn geheel afgeschaft. 

Samen met treinenbouwer Stadler wordt de hele treinvloot van 50 treinen vernieuwd. Per toerbeurt worden de treinen in 2020 en 2021 van binnen en buiten onder handen genomen. De vernieuwing is onderdeel van de nieuwe treinconcessie die eind van dit jaar start. In 2017 hebben de provincies Groningen en Fryslân en Niedersachsen de concessie voor de tweede keer op rij gegund aan Arriva. Met de winst van deze concessie blijft Arriva tot en met 2035 het treinvervoer op de Noordelijke lijnen verzorgen.

Meer treinen

In het voorjaar van 2021 komen er 18 nieuwe WINK-treinen naar het Noorden. Deze gaan op HVO rijden. Ook wordt op verschillende trajecten de dienstregeling uitgebreid met extra spitstreinen. Zo is het de bedoeling dat er elk half uur een sneltrein Groningen – Leeuwarden gaat rijden, en zijn er plannen voor een spitssneltrein Groningen – Winschoten.

Foto: Stefan Verkerk
0 0 stemmen
Artikel waardering
32 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
treingraag
3 jaren geleden

Blauwe Engel reborn.

Wouter G.
3 jaren geleden

Bij Arriva begrijpen ze niet waarom er een eersteklas is. Die is er voor reizigers die niet graag in de drukte zitten.

Peter
3 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Oftewel hetzelfde (gebrek aan) comfort maar dan duurder.

Martinistadjer
3 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Het zijn de opdrachtgevers die bepalen of er een eerste klas in de treinen komt, niet Arriva.

Maurice
3 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Er zit op regionale sprinters vrijwel nooit iemand in de eerste klas. Die werd in de praktijk in het noorden al jaren gewoon door tweede klas reizigers gebruikt

Boutrous
3 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

In de gemoderniseerde Arriva treinstellen in de noordelijke provincies zijn 2e klas stiltecoupes aanwezig! In het Arriva materieel in de Achterhoek en Limburg is wel 1e klas aanwezig, maar wel met een andere bekleding dan in de 2e klas. Wat ruimte betreft is het hetzelfde als in de 2e klas. Kortom het is daar je REINSTE BOERENBEDROG!

Papias
3 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Eerste klas betekent in groningen gewoon 4 stoelen tegenover elkaar met rode bekleding. Niks meer en niks minder.

Eduard de Jong
3 jaren geleden

Wat is er over HVO(?) meer of anders te vermelden, dan dat het een synthetische diesel is? Naar verluidt zou HVO betekenen ‘Hydrotreated Vegetable Oil’. Een summiere toelichting op gebruikte afkortingen zou op deze site niet misstaan.

Laurens Smid
3 jaren geleden

Waarom moet er zo nodig een 1e klas blijven? de afstanden in het noorden zijn relatief klein en ten tweede zo druk bezet zijn de treinen ook al weer niet. Alleen het traject Groningen Leeuwarden is vrij druk maar de snel trein doet er een half uur over.

Peter
3 jaren geleden
Antwoord aan  Laurens Smid

Dat geldt ook voor de stoptreinen van de ns, toch?

Eef
3 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Zeker buiten de Randstad is de eerste klas in NS sprinters ook meestal leeg

Remco
3 jaren geleden

Is er ook bekend hoe de zitplaatsindicatie er in de praktijk uitziet? Ik ben wel benieuwd!

Nieuwwester
3 jaren geleden

Nu nog wachten op een duurzame en stille aandrijvingstechniek voor treinen op deze spoorlijnen…

Arjan Krabbenbos
3 jaren geleden

De 2.0 versie van een oude bekende! De Blauwe Engel van de 21ste eeuw gaat zijn baantjes trekken op de diesellijnen van Friesland en Groningen. Afwisselend met de nieuwe WINK een gecombineerde FLIRT en GTW_treinstel in een, werkt Arriva aan zijn tweede verlengde Concessie-termijn met nog eens 15 jaar! Maar blauwe treinen zijn weer hip in andere delen van het land. Denk maar aan Blauwnet van het geplaagde Keolis rond Hengelo, een Zwolle, waar ook Arriva de blauwe Vechtdallijnen exploiteert.
ook Connexxion op zijn enige spoorlijn de Valleilijn met zijn “Kippenmobielen”(zo worden de Protos-treinen door vlogger Julien genoemd) en de FLIRtS die hier rijden. Nu nog de lang verwachte doortrekking naar Arnhem Centraal, waar NS dan tussen Ede Wageningen en Arnhem Centraal geen Sprinters hoeft in te zetten. Arriva Limburg kent ook fraaie GTW s en FLIRTS in de Blauwe (en Witte) kleurstelling. Dus er is niet alleen blauw op straat door de Nederlandse politie, ook op de rails kun je vaker blauw zien dan alleen deels bij de NS-kleurstelling. Maar ook de rood/grijze kleurstelling van R Net ziet er best wel aardig uit op de FLIRTS van Gouda-Alphen aan den Rijn en die van de opgeknapte GTW s van Q Buzz tussen Geldermalsen, Gorinchem en Dordrecht!

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Ze gaan daar toch op waterstof rijden?

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Alleen de nieuwe WINK treinen dacht ik.

Peter
3 jaren geleden

“ In het voorjaar van 2021 komen er 18 nieuwe WINK-treinen naar het Noorden. ” Lees ik hier nu tussen de regels door dat de tweede sneltrein tussen Sted & Stad niet gewoon begint bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling?

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

De nieuwe WINK-treinen gaan, in eerste instantie, in elk geval niet rijden tussen Leeuwarden en Groningen.

Peter
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat is geen antwoord op mijn vraag.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Voor zover ik weet, ben ik jou geen antwoord verschuldigd. Maar als je zo goed tussen de regels door kunt lezen, kun je misschien begrijpen dat de tweede sneltrein per uur wellicht niet is gerelateerd aan de levering van de WINK’s.

Paul Lamote
3 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Sowieso is in het hele OV onduidelijk wat er in december gaat gebeuren met de dienstregelingen. Als treinen en bussen zo leeg blijven als u zal inkrimping van de diensten overal onvermijdelijk worden, wat er nu gebeurt is financieel niet vol te houden.

Peter
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Klopt. We moeten maar zien hoe de politiek daar mee omgaat. & Als je afstand moet houden in het OV moet die ruimte er wel zijn natuurlijk.

Karel Geerts
3 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Afstand te houden kan niet in het OV daarom moet je ook mondkapjes dragen.

Noorderling
3 jaren geleden

Nu nog de aansluiting tussen de ARRIVA-trein op de NS treinen in Leeuwarden naar het zuiden afstemmen en deze Fries is “nog trotser”. Nog trotser zou ik zijn als de NS de Noordelijke diesellijntjes weer terug kreeg, toen de treinen beter aansloten en ik ook nog niet uit- en in hoefde te checken op station Leeuwarden bij mijn overstap.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Noorderling

Volgens mij was er niet veel om trots op te zijn, toen NS de Arriva-lijnen in het noorden nog reed. NS wilde er graag vanaf. Er werd gesproken over verbussing. Treinen reden vaak maar eenmaal per uur en er zat niemand in. NS weigerde er maar een cent in te investeren. Sinds Arriva de boel over heeft genomen, zijn de lijnen weer helemaal opgeleefd. Daarnaast is het omchecken in Leeuwarden maar een klein euvel. In de tijd van NS, was voor mensen zonder afgekocht reisrecht overigens de gang naar de automaat of loket (plus stempelautomaat) noodzakelijk voor iedere reis. De OV-chipkaart is dan veel handiger.

NS kan niet onder de eigen naam concurreren bij aanbesteding van de noordelijke lijnen, want NS is veel te duur met haar tweemansbediening.

Overigens zijn de aansluitingen van de meeste treinen in Leeuwarden helemaal niet zo beroerd. Volgens mij sluit alleen de trein uit Harlingen niet zo goed aan op de Intercity in zuidelijke richting. Door dienstregelingtechnisch keuzes kan dat niet veel anders. In de tijd van NS stopte de trein in het ene half uur niet op bepaalde haltes en reed de trein maar eens per uur door naar Harlingen Haven. Onder Arriva zijn er door de vervoersregio andere keuzes gemaakt, waardoor de aansluitingen iets zijn verslechterd.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Noorderling

Ja, in de NS-tijd toen er maar de helft van de treinen reden vergeleken met nu. En die paar treinen die er reden gereden werden met vervallen Wadlopers waarin het ‘s zomers 40 graden was. Sorry, maar de partij onzin die u hier schrijft is ongekend.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Noorderling

Kennelijk bent u oud-NS medewerker, die nog steeds niet wil erkennen dat NS er destijds een totale zooi van maakte.

Laurens
3 jaren geleden

In de Achterhoek en in de Betuwe daar rijden de treinen nog in de rode kleurstelling.
Maar voor de rest wordt het wel qua kleuren stelling eentonig de blauwe kleurstelling.
Maar de blauwe treinen rond Hengelo en naar Emmen die kleurstelling kwam van de opdrachtgever provincie Overijssel.

BigNub
3 jaren geleden

Leuke foto van de wink met een 1200 loc in achtergrond 🙂

Peter
3 jaren geleden
Antwoord aan  BigNub

Zo te zien in Amersfoort.

David Nijenhuis
3 jaren geleden

Het was naast gebrek aan naleving ook een gebrek aan handhaving, waarom ARRIVA ook eigenlijk wel van de 1e klas af wilde. Dat is niet gek, als je als conducteur iemand wegstuurt zonder er verdere consequenties aan te verbinden, zoals dat in Nederland maar al te vaak gebeurt. Zo’n reiziger doet doodleuk alsof zijn/haar neus bloedt, is dat de volgende keer zogenaamd weer “vergeten” en gaat daar dan weer doodleuk daar zitten. Zoiets los je alleen op door onherroepelijk een boete voor het niet hebben van een geldig kaartje te geven. Dan ga je de volgende keer heus wel opletten met welk kaartje je waar gaat zitten! 1e Klas is in de 1e plaats bedoeld om reizigers extra comfort in rust te geven, alleen verzuimde men om ook voor meer zitcomfort te zorgen. Dat verschil is er in Limburg iets meer aanwezig in de vorm van 2+2-opstelling in de 1e klas en 2+3 in de 2e klas, maar eerlijk gezegd te weinig verschil om daar een ritprijs van 1,60-1,70x t.o.v. 2e klas te vragen. Dan doet NS het met de NS-Flex nog niet zo slecht om in het weekend voor de 1e klas 50% meer t.o.v. 2e klas te berekenen.

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Eerste klas in sprinters is peperdure, verliesgevende hobby aangezien die behalve door een paar fanaten niet gebruikt wordt.