Verlopen ov-chipkaarten bevatten miljoenen euro’s

Miljoenen euro’s blijven ongebruikt op oude ov-chipkaarten liggen, zo blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad. Deze vergeten euro’s zijn het gevolg van verlopen kaarten, vergeten tegoeden, of kaarten die simpelweg niet meer worden gebruikt. Alleen al de kaarten die vorig jaar verliepen, hadden nog 9 miljoen euro aan tegoed.

Miljoenen euro’s

Over de afgelopen vijf jaar gaat het in totaal om circa 30 miljoen euro. Dit betreffen kaarten die meer dan vijf jaar verlopen zijn en waarbij de reiziger geen geld meer kan terugvragen. Er staat bovendien nog 36 miljoen geparkeerd aan reizigersgeld op verlopen kaarten dat nog wel is te claimen. Als dat niet gebeurt, gaat dit geld ook naar Translink, de uitgever van de ov-chipkaart. Achter Translink zitten de ov-bedrijven.

Met de deelnemende ov-bedrijven en reizigersorganisaties is in het verleden afgesproken dat het verlopen tegoed ten goede komt aan de reiziger. Vorig jaar werd vijf miljoen euro van vergeten ov-kaarten door Translink uitgegeven. Het wordt vooral geïnvesteerd in de eigen ict-activiteiten, met als doel het ov-betaalsysteem beter te maken. Er werd ook 80.000 euro overgemaakt naar de Linda Foundation, dat geld is bedoeld voor gezinnen met kinderen die in armoede leven. Ook werd een half miljoen euro uitgegeven aan ov-kaarten voor vluchtelingen uit Oekraïne.

Weinig bekendheid

Het probleem van vergeten tegoeden op oude ov-chipkaarten is niet nieuw. In 2017 scheef het Algemeen Dagblad al dat er vijf miljoen euro tegoed aanwezig was op verlopen chipkaarten. Sindsdien is het probleem alleen maar groter geworden, constateert het Algemeen Dagblad.

Volgens het Algemeen Dagblad doen vervoerders weinig om reizigers erop te attenderen dat ze het geld van de verlopen kaarten terug kunnen vragen. “Mensen weten onvoldoende dat ze geld van de kaart terug kunnen vragen. Er wordt weinig bekendheid aan gegeven door Translink. Daar gaat het mis” vertelt Sanne van Galen van reizigersvereniging Rover aan het AD.

Geld terugvragen

Het probleem geldt met name voor houders van anonieme ov-kaarten, waarvan er maar liefst 6,5 miljoen in omloop zijn. Voor deze reizigers is het een hele opgave om uit te zoeken hoe ze hun geld kunnen terugvorderen. Tot twee weken terug kon er alleen geld worden teruggevraagd door een papieren formulier in te vullen. Nu kan het ook online. Rover pleit voor een grootschalige bewustwordingscampagne om de reizigers te informeren over deze mogelijkheid.

Translink stelt dat ze er alles aan doet om ongebruikt saldo terug te geven aan reizigers, maar uit de jaarverslagen blijkt dat hier weinig van te merken is. Jaar na jaar blijft er meer geld binnenstromen van ov-kaarten die langer dan vijf jaar verlopen zijn, en het lijkt erop dat er nauwelijks ruchtbaarheid wordt gegeven aan de mogelijkheid om geld terug te vragen. Eind 2018 had Translink 1,4 miljoen euro in kas aan verlopen ov-saldo van reizigers. Vervolgens liep dat jaar na jaar fors op tot bijna 19 miljoen euro eind vorig jaar, blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad.

This post was last modified on 31 oktober 2023 15:01

Share
Tags: OV-chipkaart

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug