Vergelijking internationale treinreizen met 10 jaar terug

In vergelijking met 2004 rijden er in 2014 meer treinen naar Duitsland en Frankrijk. Veel treinen zijn echter wel iets trager geworden. Uitzondering betreft de Thalys, die door de hogesnelheidslijn veel sneller is geworden. Naar België rijden er juist minder treinen.

Frequenties en reistijden van rechtstreekse treinen op werkdagen

Verbinding 2004 2014 2004 2014
ICE Amsterdam – Keulen 7x 6/7x 2:34 2:38
ICE Amsterdam – Frankfurt 7x 6/7x 3:54 3:56
Trein (IC) Amsterdam – Berlijn 3x 5x 6:13* 6:25*
Trein (IC) Amsterdam – Leipzig Hbf 1x 0x 8:04 nvt
Thalys Amsterdam – Parijs 5 tot 7x 9x 4:09 3:17
Thalys Amsterdam – Brussel 5 tot 7x 12x 2:39 1:50
Thalys Amsterdam – Disneyland 1x p/week 0x 4:19 nvt
Trein (IC) Amsterdam – Brussel 15x 0x 2:51 nvt
Trein (IC) Rotterdam  – Antwerpen 18x 12x 1:08* * 1:19
Stoptrein Roosendaal – Antwerpen 16x 16x 0:45 0:49
Stoptrein Groningen – Leer GEEN 15x nvt 1:14

* Betreft reistijd naar Berlijn Ostbahnhof. Naar Berlijn Hbf bedraagt de reistijd in 2014 6 uur en 14 minuten. In 2004 stopte de trein vanwege werkzaamheden niet in Berlijn Hauptbahnhof.
** Betreft reistijd Rotterdam – Antwerpen Centraal. Op werkdagen stopte de trein echter niet te Antwerpen Centraal, maar te Antwerpen Berchem.

Richting Duitsland
De Intercity Amsterdam – Berlijn rijdt nu vaker. In 2004 reed deze trein slechts 3x per dag, waarvan 1 trein per dag doorgaand naar Leipzig. Nu rijdt deze trein op de meeste dagen 5x per dag maar niet meer doorgaand naar andere bestemmingen. In het laagseizoen rijdt de ICE Amsterdam – Frankfurt 1x per dag minder. 
In 2004 moest men tussen Groningen en Leer nog overstappen in Nieuweschans, en had de reiziger slechts keuze uit circa 7 treinen per dag. Anno 2014 rijden er 15 treinen rechtstreeks vanuit Groningen naar Leer.

Richting België
Naar België rijden er in 2014 minder treinen dan in 2004. Dat komt uiteraard door de HSL-problematiek. Zo kan er nu 12x per dag rechtstreeks per intercity van Rotterdam naar Antwerpen gereisd worden, terwijl dat in 2004 18x per dag kon. Al stopte de trein in 2004 alleen in het weekend te Antwerpen Centraal, en op overige dagen slechts te Antwerpen Berchem.
De stoptrein Roosendaal – Antwerpen is vier minuten langzamer dan in 2004. Inmiddels studeren NS en NMBS al een jaar om die reistijd weer met vijf minuten te verkorten, maar in 2014 kan daar nog geen resultaat geboden worden.

Richting Frankrijk
Dankzij de Thalys rijden er nu wel meer treinen naar Parijs en deze zijn bovendien veel sneller dan in 2004. De rechtstreekse verbinding naar Disneyland Parijs bestaat niet meer. Daar staat tegenover, dat Lille vanaf april 2014 twee keer per dag aangesloten zal worden op het Thalys-netwerk.

Overige landen
In 2004 reed er alleen een nachttrein naar München en Zürich. Er rijden nu ook nachttreinen naar Kopenhagen, Praag en Warschau. Daarnaast wordt mogelijk in 2014 de nachttrein naar Milaan hersteld. Hierin zijn dus verbeteringen gekomen.

This post was last modified on 8 december 2020 21:52

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

2 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug