fbpx

Veolia: uniform spoortarief lastig haalbaar

18 feb 2013 12:55

De NS geeft reizigers ijdele hoop door voor een uniform tarief te pleiten. "De vijf spoorvervoerders in Nederland kunnen dit namelijk niet alleen oplossen", zegt directeur Manu Lageirse van Veolia Transport Nederland maandag in dagblad Metro.

Lageirse wijst erop dat de provincies de tarieven bepalen van de regionale treinen.  "Als bijvoorbeeld Gelderland geen goedkoper kaartje wil, dan gaat het niet door. Prijzen vaststellen zonder de provincie is in strijd met de wet." Het is volgens hem dan ook lastig haalbaar een uniform tarief in te voeren.

Discussie
Over de tarieven moet volgens Lageirse een discussie worden gevoerd. De extremen in de prijsverschillen moeten er volgens hem uit. "Maar er zijn altijd mensen die er op voor- of achteruit gaan."

Pleidooi NS
Directeur consumentenmarkt Erik Beenen van de Nederlandse Spoorwegen pleitte er zaterdag in het programma Kassa voor op het hele spoor hetzelfde tarief in te voeren. Op dit moment moeten reizigers die met een OV-chipkaart reizen en tijdens hun reis van vervoerder wisselen eerst uitchecken en dan opnieuw inchecken. Mensen die op het beginstation een papieren kaartje kopen hebben daar geen last van. Dit leidt tot prijsverschillen tussen reizigers met een OV-chipkaart en reizigers met een papieren kaartje.

ChristenUnie
De ChristenUnie pleitte er vrijdag juist voor dat NS haar tariefsysteem wijzigt. NS werkt met tariefkilometers. Bij de nieuwe Hanzelijn en tussen bijvoorbeeld Woerden en Gouda worden er veel meer kilometers in rekening gebracht, dan de daadwerkelijke afstand. De partij wil dan ook dat de werkelijke kilometers via de zo kortst mogelijke route worden berekend. 

Hanzelijn
Specifiek met de Hanzelijn: een treinkaartje Zwolle – Amsterdam is sinds de oplevering van de Hanzelijn niet goedkoper geworden, terwijl de reiziger feitelijk minder kilometers maakt. Maar door extra tariefkilometers te rekenen, wordt de reis niet goedkoper. Ook in het buitenland worden dat soort trucs toegepast. Zo gaat de Franse SNCF tussen Parijs en Marseille bij tarieven uit van de afstand via de klassieke lijn, terwijl de treinen via de kortere hogesnelheidslijn rijden.