fbpx

Veel meer wisselstoringen dan Schultz meldde

07 mrt 2012 12:53

Het winterweer heeft begin vorige maand tot veel meer problemen met wissels geleid dan minister van Verkeer Melanie Schultz (VVD) aan de Kamer meldde. Schultz sprak over 62 wisselstoringen, terwijl er volgens NS 662 infrastoringen waren. Dat schrijft de Volkskrant op basis van een interne evaluatie van de NS.

De minister noemde alleen de wisselstoring die invloed hadden op de uitvoering van de dienstregeling. Zij noemde in de brief aan de Tweede Kamer echter niet dat dit in vergelijking was met de aangepaste dienstregeling. Wel noemde de minister dat ze alleen keek naar wisselstoringen langer dan 30 minuten.

Vergelijking
De minister maakte in haar brief ook een vergelijking met 2010. Het is onduidelijk of de minister ook toen de aangepaste dienstregeling als uitgangspunt heeft genomen. Vragen hierover door onze redactie aan het ministerie zijn nog niet beantwoord. De minister stelde dat het aantal wisselstoringen in vergelijking met 2009 en 2010 fors was afgenomen.

Geweld
Bestuurder van FNV-Spoor Roel Berghuis vindt dat  de minister de Kamer op het verkeerde been heeft gezet. "Het lijkt erop dat Schultz Prorail, en daarmee zichzelf, uit de wind probeert te houden", zegt hij in de krant. Schultz is als minister verantwoordelijk voor Prorail. Volgens hem heeft de minister de waarheid geweld aangedaan.

Brief
Op 3 februari, toen het treinverkeer in de Randstad na sneeuwbuien vastliep, waren er 23 wisselstoringen die de dienstregeling beïnvloedden, schreef de minister in een Kamerbrief. De dag daarna, toen er landelijk problemen waren, vielen volgens de brief 39 wissels uit.

Interne evaluatie NS
De NS telde volgens de Volkskrant de eerste dag echter 272 ´infrastoringen´ en de tweede dag 390. Het overgrote deel van deze storingen betreft kapotte wissels. Anders dan de minister heeft NS waarschijnlijk ook korte wisselstoringen (korter dan 30 minuten) meegenomen in haar evaulatie. Een woordvoerder van Schultz bevestigt in de krant dat er meer wissels kapot waren dan gemeld.

Wet Openbaar Bestuur
De Maatschappij voor Beter OV heeft NS gevraagd om het interne uitgelekte onderzoek openbaar te maken. Maar daarop ving de reizigersvereniging bot. De vereniging probeert het rapport nu te krijgen via een beroep op de Wet Openbaar Bestuur.