Veel klachten over volle treinen

Reizigersvereniging Rover heeft deze maand bijna zevenhonderd klachten ontvangen over volle treinen. Dat is het hoogste aantal sinds maart, toen sprake was van sneeuwval. Treinreizigers klagen onder meer over mensen die onwel worden en achterblijvers op het perron. De klachten komen volgens Rover uit het hele land.

Dat de treinen zo vol zitten komt volgens Rover onder meer doordat de NS de bezettingsgraad wil verhogen. In 2012 was gemiddeld 26% van de zitplaatsen bezet, in 2016 moet dat gestegen zijn naar 32%. "Wij hebben op zich niets tegen de ambitie om de bezettingsgraad te verhogen, maar dat mag niet leiden tot meer overvolle treinen. Dat gebeurd nu wel" legt woordvoerder Sanne van Galen van Rover uit. "Bij verstoorde situaties is NS onvoldoende in staat om daar op in te spelen en de verkorte treinen weer te verlengen" zegt van Gaalen.

Maximaal
Volgens NS zorgt de ambitie om de bezettingsgraad te verhogen niet voor meer overvolle treinen. "In de spits rijden we maximaal, maar buiten de spits proberen we de bezettingsgraad te verhogen" reageert NS woordvoerder Edwin van Scherrenburg. Wel erkent NS dat door storingen treinen soms overvol raken.

Drukke periode
Ook wijst NS er op dat treinen na de zomervakantie altijd drukker zijn. Van Scherrenburg: "Na de zomer is het traditioneel de drukste periode van het jaar. Alle hogescholen en universiteiten zijn bijvoorbeeld weer begonnen, vakanties afgelopen en dus inderdaad erg druk in de trein en zeker in de spits nu ook alle studenten nog massaal vroeg de trein pakken in verband met de eerste colleges."

Meeste klachten
Over de Flevolijn komen de meeste klachten binnen. Ook het traject tussen Utrecht en Amersfoort wordt vaak genoemd. Andere trajecten waarop vaak volle treinen rijden zijn Amsterdam-Zaandam-Alkmaar, Amersfoort-Den Haag, Amsterdam-Uitgeest en Roosendaal-Breda.

Verlengde treinen
Vijf specifieke treinen heeft NS per september verlengd. Volgens Rover is het probleem daarmee nog niet opgelost. Van Galen: "We zien wel minder klachten als een specifieke trein verlengd wordt. Maar problemen verplaatsen zich vervolgens naar andere trajecten".  

Meldpunt
De reizigersvereniging heeft sinds twee jaar een speciaal meldpunt voor klachten over volle treinen. Treinreizigers die als haringen in een ton een reis hebben afgelegd kunnen op volletreinen.nl een formulier invullen. Ook kunnen ze beeldmateriaal toevoegen. Rover wil de meldingen gebruiken om het probleem bij de NS aan de kaak te stellen.

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

3 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug