fbpx
Foto: DB / Volker Emersleben

Vanaf woensdag drie dagen staking in Duitsland, bezwaar DB afgewezen door rechtbank

08 jan 2024 17:12

De Duitse treinbestuurdersvakbond GDL heeft opgeroepen tot een nieuwe landelijke staking, zo maakte de vakbond zondag bekend. De staking begint woensdag en duurt drie dagen.

Aanleiding voor de geplande staking is het vastlopen van de loonbesprekingen met het staatsbedrijf Deutsche Bahn en andere spoorwegmaatschappijen. Sinds het begin van de loononderhandelingen begin november heeft de GDL al twee keer treinen voor personenvervoer tot stilstand gebracht met 20- en 24-uursstakingen. In december dreigde GDL al met nieuwe stakingen.

Door de staking in Duitsland rijden er woensdag, donderdag en vrijdag geen internationale treinen tussen Nederland en Duitsland. Dat laat een woordvoerster van NS weten aan ANP. Onder meer de intercity naar Berlijn en de nachttreinen naar Oostenrijk en Zwitserland rijden drie dagen niet.

Rechter

Deutsche Bahn is naar de rechter gestapt om de aangekondigde landelijke staking van machinisten tegen te houden. Volgens het staatsbedrijf is er geen wettelijke basis voor de staking en heeft de maatschappij een aanvraag ingediend bij de arbeidsrechtbank van Frankfurt om zich te buigen over de zaak. Die gaf DB ongelijk: de staking werd door de rechter goedgekeurd.

0 0 stemmen
Artikel waardering
41 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
6 maanden geleden

Wat een eindeloze ellende. De zoveelste staking. Geen wonder dat OV steeds impopulairder wordt. Het personeel schiet zichzelf in de voet op de langere duur.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Top management van DB maakt het ook wel heel bont met giga-bonussen terwijl de bedrijfsprestaties hard achteruit kachelen. Ook het harde spel in de rechtbank van DB tegen de GDL is ook wel proberen vakbond totaal monddood te maken. Stakingen blijven extreem vervelend voor de reizigers, maar het blijft gelukkig wel een recht vooralsnog.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het spoor is zo’n puinhoop op het spoor daar en dat is niet de schuld van deze partijen maar vooral van de staat zelf. Ook dat 9/49€ is gewoon een drama voor de spoorsector. Wie bedenkt dit terwijl het spoor het al niet aankon zonder dat ticket. Jaren jaren zwaar bezuinigingen en dan is de Autobahn ook in de zelfde staat dan krijg je dit…. En nogmaals dat 49€ ticket is een drama! Je moet dus mensen bewuster maken over hun treinreis kilometers en dus eigenlijk het spoor minder druk maken zodat je kunt gaan bouwen en op een snel tempo het spoor te upgraden. Kijk naar de Rheintalbahn dat is een drama en dat duurt al meer dan 10 jaar en er is praktisch niks gebeurd als je het afzet tegen het aantal jaren. Het is gewoon bespottelijk! Logisch dat personeel nu er echt klaar mee is.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik reis al maanden tot volle tevredenheid met het Everday-D-ticket. Met de bus, S-Bahn, tram en de trein.
Dan eens i en naar Berlijn, Keulen, Frankfurt; langs de rijn enz.

Leve diegenen die klimaatvriendelijk rijden, reizen.
Hun keuze voor mobiliteit brengt de minste schade aan natuur en klimaat.

Tim H
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@anoniem
Zag gisteren een woordvoerder van de GDL op de Duitse TV. Die stelde voor het D-Ticket af te schaffen en het geld in plaats daarvan te gebruiken voor een loonsverhoging van het personeel.

Erno-Berk
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Tim H, gelukkig heeft de GDL het niet voor het zeggen in Duitsland. Er zijn tal van organisaties die willen dat het Deutschlandticket blijft, al dan niet voor een hoger tarief.

Mike
6 maanden geleden

Daar sta je dan met je Deutschland-Ticket te wapperen op een steenkoud perron op een trein die voorlopig niet meer komen gaat. Je kan de moed er in proberen te houden met bekers koffie en als het budget het toelaat: een matige Brezel.

Het reizen met de Duitse spoorwegen is in een paar jaar tijd van puntlich naar sehr schlecht gedegradeerd. Ik spreek uit ervaring. Jaren van achterstallig onderhoud en slecht materieel heeft zijn tol geëist.
Merkel zat liever met haar socialistische krent op de enorme zakken Duitse Euro’s dan dat het geïnvesteerd werd. De periodieke stakingen doen de rest. Als reizigers mede hierdoor afscheid gaan nemen van het spoor krijg je ze bijna niet meer terug. Duitsers zijn hier nog wat koppiger in dan de overwegend naïeve Nederlanders. Ik vrees dan ook dat dit het begin is van het uitkleden van het Duitse spoor.

In Duitsland gaat het de laatste jaren economisch al niet best. De vut is er uit. De maak industrie wordt rap het land uitgejaagd, steden bezwijken onder de immigranten, bureaucratie is immens en de oude generatie van veel arbeiten voor de Mercedes wordt rap verdrongen door de generatie die het allemaal wel gelooft. Duitsland heeft een probleem. Voor de E.U.kan het een probleem worden. Laten we hopen dat Duitsland zichzelf weer opnieuw uitvind. Misschien zijn deze stakingen daar wel voor nodig. Het is een fijn land. Sterkte voor iedereen die de komende dagen die kant op moet.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Mike

Dat kwam allemaal door het neo-liberale, CDU beleid. De Schwarze Null daarom kent Duitsland een belabgerde spoorweginfrastruktuur, belabberde wegen, kapotte brugten. Bezuinigen ten gunste voor de rijken opdat de rijken niet hun aandeel in de gemeenschappelijke voorzieningen betalen.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Mike

Ik zal van de week gewoon met mijn Every-D-ticket op weg gaan.
Ik ben solidair met de gerchtvaardigde eis vaoor een 35-urige werkweek.
Allez, op weg naar een 25 werkweek in 2030.
En ga anders leven mensen.
Het kan en moet voor de mens, natuur en het klimaat.

Kees van V
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Geniet er dan maar van. Grote kans dat het Deutschland-Ticket na 2024 afgeschaft wordt. Misschien kan je dan een cursus Nederlands schrijven gaan volgen. Vervolgens economie en als laatste leren om op tijd je medicatie in te nemen.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Kees van V

Ik doe dat al jaren.
Maak je over mij geen zorgen.
Maak je zorgen over je medemens, natuur en klimaat.
Of beter kees begin eens met nadenken over de toestand van je medemensen, natuur en klimaat.
Dat heb je de laatste 40 jaar waarschijnlijk niet gedaan gezien de staat waarin de natuur en het klimaat zich bevindt.
Zie wat de neo-liberale economische antwoorden de wereld gebracht heeft.
We staan op de rand van fascisme ( VS, EU) en oorlog, zie aan de buitengrenzen van de EU.

Erno-Berk
6 maanden geleden
Antwoord aan  Kees van V

Ik denk dat het Deutschlandticket na 1 mei gewoon blijft bestaan. Wel zou de prijs van het Deutschlandticket fors omhoog gaan van € 49 per maand naar € 69/€ 79 per maand (misschien zelfs € 89 per maand).

Opa Ties
6 maanden geleden
Antwoord aan  Kees van V

@Erno-Berk
De GDL wil er vanaf en eist dat het geld daarvan gebruikt wordt voor loonsverhogingen.

Brabo
6 maanden geleden
Antwoord aan  Kees van V

Toen de Amerikaanse spoorwegen in de jaren 60 en 70 op hun laatste benen liepen werd er ook om de haverklap gestaakt. Stuiptrekkingen van stervende patiënten…

Erno-Berk
6 maanden geleden
Antwoord aan  Kees van V

@Opa Ties, heb je een bron waarin staat dat de GDL af wil van het Deutschlandticket? Bovendien heeft de GDL het niet voor het zeggen in Duitsland. Er zijn ook veel organisaties die willen dat het Deutschlandticket blijft bestaan.

@Brabo, de vernietiging van het Duitse spoor zou een ramp zijn voor het duurzaam reizen door Europa. Met de trein door Frankrijk (naar bijvoorbeeld Spanje of Italië) is al een ramp. Als het Duitse spoor zich meer richting het Franse spoor beweegt dan worden Nederland, België en Luxemburg zo’n beetje afgesloten van het Europees spoornet en ben je op het vliegtuig aangewezen als je naar Scandinavië, Midden-Europa of de Alpenlanden wil. Dat moeten wij niet willen.

Opa Ties
6 maanden geleden
Antwoord aan  Kees van V

@erno Was gisteren een iemand van de GDL op de regionale zender WDR.

Brabo
6 maanden geleden
Antwoord aan  Kees van V

@Erno-Berk
Ik denk dat de grens voor reizigers en belastingbetalers met het spoor langzamerhand bereikt is. Het spoor is een bodemloze put.

Erno-Berk
6 maanden geleden
Antwoord aan  Kees van V

@Brabo, zonder Duits spoor worden wij als Nederland afgesloten van het Europees spoornet. Dat moeten wij niet willen.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Kees van V

Ik reis met bahncard 100 dus incl. Every-D-ticket.
Het Every-D-ticket kent ook goedkopere tarieven/varianten.
Voor pendelaars, gehandicapten, lage inkomensgroepen.
Niet alleen het spoornet is een Baustelle, ganz Deutschland is een Baustelle.
Autowegen, bruggen, internet-infrastruktuur. Dat is allemaal te wijten aan 30 jaar CDU en die Schwarze Null.

Bert Sitters
6 maanden geleden

Wordt tijd dat het asfalt op de Autobahnen gaat staken.

Ricardo
6 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat was toch gisteren al?

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De duitse wegen liggen al 20 jaar in een deplorabele toestand erbij.
Ze weten het niet beter, laat staan dat ze aan staken kunnen denken.

Baardstaart
6 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dan rest alleen nog het binnenlands vliegverkeer. Alsof we hier nu zo blij van moeten worden.

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Wat volgens mij een beetje gevreesd wordt, is dat partijen als de industrie en detailhandel zich gaan aansluiten bij de protesten van de boeren en (in mindere mate) het spoor. Ik verwacht een zeer onrustige periode in Duitsland, waarbij het land eigenlijk wekenlang op z’n gat ligt.

Juriaan
6 maanden geleden

Ha ha, en dan roepen de groene gelovigen dat we meer met de trein moeten reizen.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Juriaan

Je moet niet/hoeft niet te reizen.
Maar als je reist, je verplaatst doe dat met zo min mogelijk CO2-uitstoot.
Want al die kosten van CO2 brandstoffen zijn door de maatschappij niet te dragen als je geen verdere schade aan mens, natuur en klimaat wilt veroorzaken.
De moed-/kwaadwilligen CO2-uitstoters veroorzaken de problemen, maatschappelijke kosten enz.

Realisme graag
6 maanden geleden

Voor de stakingsliefhebbers als @anoniem goed nieuws: bij de NMBS gaat het personeel vanaf 29 januari weer vier dagen staken.

Erno-Berk
6 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Waar gaat het Belgische treinpersoneel weer voor staken?

Realisme graag
6 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Volgens vakbonden: “de directie van de NMBS is volgens de vakbond doof voor de bezorgdheden van het personeel”. Er zijn geen concrete eisen, maar men verzet zich tegen efficiency maatregelen in het algemeen.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Drie dagen en een paar uur, niet overdrijven

Otto
6 maanden geleden

De Europese spoorwegen lopen op hun laatste benen. Het management is incompetent, het personeel is onwillig en de invloed van de politiek is rampzalig.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

De europese auto-industrie ook.
Ergo de europese democratie ook.

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zou je dat kunnen specificeren met wat cijfers?

In 2023 kwamen er in Nederland ongeveer 370.000 nieuwe auto’s op de weg. Wie nu een nieuwe auto wil, heeft een ruime keuze en de wachttijden zijn kort. Alleen al de groei van het aantal in Nederland geregistreerde personenauto’s sinds 2019 is zodanig groot dat daarin (bij een bezetting van 1 reiziger per auto) zo ongeveer alle reizigers die NS voor corona dagelijks had, vervoerd kunnen worden. En een aanzienlijk deel van die groei komt niet doordat de auto zo populair is, maar doordat het openbaar vervoer zo slecht presteert en voor velen niet (meer) bruikbaar is. Dat laatste is ook waarom ik (en gelukkig steeds meer anderen) zo kritisch zijn richting het spoor.

Voor de milieuliefhebber is het wellicht een schrale troost dat het aantal stekkerauto’s (elektrisch/hybride) dat werd verkocht in 2023 voor het eerst groter was dan het aantal auto’s dat (alleen) op fossiele brandstoffen rijdt.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Zie de ranglijsten.
De verkoopcijfers in Azië.
Duitse auto-industrie heeft de slag verloren omdat CDU-ster Merkel aan de lijn van de CO2-verbranders werd gehouden. En de onzin van de FDP die ook niet aan de elektrische auto wilde.

Brabo
6 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek
De Europese autoindustrie wordt met name buiten Europa momenteel weggevaagd. Alleen binnen de EU is er sprake van flink protectionisme en gaat het dus nog wel.

Dirk Van Akeren
6 maanden geleden

Het 49€ Ticket is fantastisch, maar de staking, alles lam leggen gaat er bij mij over. Wat een kinderachtig gedrag van GDL vakbonden… Da wil nie zeggen dat ik hun frustraties niet begrijp, maar protesteer dan op een manier dat de bevolking niet daarvan moet afzien. De regering lacht er mee, en geloof mij, er komt GEEN verandering.

Baardstaart
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dirk Van Akeren

Ben zelf helemaal geen voorstander van klimaattickets. Lokt alleen overvolle treinen uit in de spits een gevoel van sociale onveiligheid in de latere avond. Ook kan de prijs van het OV zeker wat lager.

Voor de rest kan je alles doen om het OV te promoten, maar de basis om mensen in het OV te krijgen is dat het OV bertouwbaar is en niet van staking via personeelstekorten naar storing huppelt. Sinds de Corona is het auto bezit en autogebruik enorm gegroeid omdat de betrouwbaarheid van het OV hier in Nederland veel te wensen over laat.

Dirk Van Akeren
6 maanden geleden

En ja, uiteraard loopt het niet goed zoals men dat altijd wenst, veel vertragingen, treinen die defect zijn enz…. Tja leer er maar mee leven, want er komt zo snel geen verandering. Wij zouden allemaal moeten staken omwille van zo vele zaken (te hoge belastingen enz) maar gan we dan de wegen blokkeren ? Er zijn in mijn ogen andere manieren om te protesteren.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dirk Van Akeren

Vraag BBB hoe zij hun sukses georganiseerd hebben. One issue partij.
Blokkades, fysieke bedreigingen met tractoren enz.
En de agrariache sector maakte over 2023 3- 4 keer zoveel winst.
Boeren die normaal 80.000 E winst maakten maakten vorig jaar 3- 400.000 E.
Stond in nrc.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Nou PVV en NSC gaan ons ook nu het beloofde zoet van de VVD brengen.
Ik zeg iedereen tot 1,5 modaal: 2000 E bruto erbij.

Dave
6 maanden geleden

Ach, slechts voor € 1500 tickets gekocht met de slaaptrein naar Oostenrijk. Wie gaat dat vergoeden ? Volgende keer weer met de auto. Doe nog eens milieu bewust. Ben voor komende 109 jaar wel weer klaar met Ov