fbpx

Vanaf eind 2022 kan de fiets (eindelijk) mee met Thalys

26 okt 2021 13:20

Vanaf eind 2022 wordt het mogelijk om tussen Amsterdam, Brussel en Parijs de fiets mee te nemen in de trein. Althans, voor een enkele rit per dag. Daarmee wordt het na 25 jaar alsnog mogelijk om de fiets met de hogesnelheidstrein mee te nemen.

Twee fietsplekken per trein

Momenteel worden de huidige Thalys-treinstellen omgebouwd. Het eerste gerenoveerde treinstel is inmiddels aan de pers gepresenteerd. Omdat nu slechts één treinstel gerenoveerd is, is op voorhand niet precies duidelijk op welke ritten de gerenoveerde trein wordt ingezet. Vanaf december 2022 zullen er naar verwachting voldoende treinstellen gerenoveerd zijn om op enkele treinen de fietsplekken aan te bieden.

Doordat elke trein slechts twee fietsplekken krijgt, zullen de plekken naar verwachting snel uitverkocht zijn. De fietsplekken bevinden zich in rijtuig 1. Op het moment dat er geen fietsen mee gaan, kunnen er drie klapstoelen gebruikt worden.

Fiets demonteren

Hoe duur een fietskaartje gaat zijn, is op dit moment nog niet bekend. Wie geen plekje kan reserveren voor de tweewieler kan er ook voor kiezen om de wielen van de fiets te demonteren. Dan mag de tweewieler mee in een speciale fietshoes, van maximaal 135 x 85 x 130 centimeter. Opgevouwen vouwfietsen worden bij Thalys beschouwd als gewone bagage als de afmetingen tenminste niet meer bedragen dan 75 x 53 x 30 cm.

Al in 2018 werd bekend dat Thalys de treinen zou renoveren. Toen werd gehoopt dat de eerste trein in 2019 gereed zou zijn en werd gehoopt dat de fiets al in 2020 mee zou kunnen. Dat wordt dus zeker twee jaar later.

Gerelateerde berichten

0 0 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
2 jaren geleden

oftewel, het blijft sukkelen. 1e klas prijzen & 3e klas dienstverlening.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

De Thalys sukkelt niet, maar op de schermen in de vernieuwde trein kun je het zien: 280 km tussen Amsterdam en Rotterdam.

Marc Busio
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

In feite ‘sukkelt’ de Thalys wel als je kijkt naar de gemiddelde snelheden over de verschillende trajecten:
Amsterdam-Brussel (200 km): gem. 100 km/u
Brussel-N.Frankrijk (75 km): gem. 150 km/u
N.Frankrijk-Parijs suburb (150 km): gem. 300 km/u
Parijs suburb-Paris Nord (75 km): gem. 150 km/u.
Totale reistijd = 2u+0.5u+0.5u+0.5u=3.5u.

treingraag
2 jaren geleden

Fietsen in Parijs? Gasmasker mee.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

Parijs wordt steeds meer een fietsstad. Je kunt goed fietsen van het Gare du Nord naar Gare Montparnasse: een ritje van zeven kilometer. Voor een belangrijk deel op fietspaden of fietsstroken.

DriesO
2 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

Parijs is veranderd:
“…Hidalgo maakte eerder, ondanks veel weerstand, de kaden van de Seine en de Rue de Rivoli, een prominente verkeersader, autovrij. In de laatste straat mogen alleen nog bussen en taxi’s in één richting rijden.
Als het aan burgemeester Hidalgo ligt, wordt de Champs-Élysées zelfs een ‘buitengewone tuin’. Een flaneerparadijs dat ook ruim baan geeft aan de fiets en de bus. Voor auto’s zullen nog twee banen beschikbaar zijn in plaats van de huidige vier.
[…]
Voor de Spelen wordt een begin gemaakt met de Place de la Concorde, aan het begin van de Champs. Het enorme plein moet voor de helft een met veel groen omzoomd voetgangersgebied worden. Om aldus naadloos aan te sluiten op een park aan het begin van de Champs waar nu weinig gebruik van wordt gemaakt.”

https://www.trouw.nl/buitenland/de-champs-elysees-wacht-een-groene-make-over~bf78c996/?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

DriesO
2 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

geen gasmaskers nodig:

“De ruime omgeving rond de Eiffeltoren in Parijs verandert de komende jaren in een groen voetgangersparadijs.
[…]
De Pont D’Iéna over de rivier wordt een voetgangerszone. De Quai Branly vlakbij telt nu nog 4 rijstroken, maar dat aantal neemt af tot 2. De snelheidslimiet daalt tot 20 kilometer per uur ”

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/21/parijs-tovert-ruime-omgeving-van-eiffeltoren-om-tot-groen-voetga/

Dries Molenaar
2 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

dat zal wandelend dan ook moeten. en het is ook helemaal niet nodig.
ik heb er net weer de nodig km’s gemaakt. Ik ben maar een keer met de metro geweest terwijl je vroeger alles met de metro deed.

bert sitters
2 jaren geleden

Helaas zijn het maar twee fietsplaatsen. Ter vergelijking de nieuwe ICE4 heeft er acht.
De fietsplaatsen in de gerenoveerde Thalys zijn in de voormalige salon op de kop van het Premium-rijtuig. Bij de ingang is een fietspictogram.
De oorspronkelijke opzet was dat deze salon geboekt kon worden voor gezelschappen. Dat gebeurde echter nauwelijks.
Behalve de plek voor de twee fietsen zijn er nu 12 tweede klas zitplaatsen. Voor de fietsplaatsen moet gereserveerd. De eigenaren van deze fietsplaatsen krijgen een zitplaats naast hun fietsen. Volgens de CEO kunnen deze fietsplaatsen worden aangeboden als er 7 of 8 vernieuwde treinstellen in dienst zijn. Er worden telkens twee treinstellen tegelijkertijd aangepakt.
In zijn toespraak op Amsterdam Centraal repte de CEO van de Thalys geen woord over de fietsplaatsen. Op de vraag of twee fietsplaatsen niet te weinig zijn, reageerde de CEO:’ We wachten het aantal boekingen af.’

In Amsterdam was geen minister aanwezig. In Brussel was de Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet wel present om de vernieuwde Thalys te Verwelkomen. De minister ging in zijn toespraak ook in op het belang van fietsvervoer in de trein. Het is beleid van de Belgische regering.
Ook Sophie Dutordor, de CEO van de NMBS stipte het belang van de fiets in de trein aan.
De NMBS is bezig met het realiseren van meer fietsplaatsen in bestaande treinen. In de nieuwe Intercity M7 komen extra fietsplaatsen. De NMBS heeft een speciale fietscoördinator om het gehele proces goed te begeleiden. Gilkinet en Dutordoir zijn het wel eens oneens met elkaar, maar wat fietsen in de trein betreft lijken ze op een lijn te zitten.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

dat bedoelde ik dus met “het blijft sukkelen”.

dries molenaar
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

ALsof het een universeel goed is dat er fietsen mee moeten kunnen.
Gezien de overlast zou het beter zijn fietsen helemaal niet toe te staan. Niet op de korte ritten en zeker niet op de lange.
Het is ook volkomen geschift om met fietsen in Metro’s aan te moedigen terwijl die in normaal bedrijf ramvol zijn.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dit is weer de heer Molenaar ten top. Heeft ook zijn charmes. Gelukkig denken velen daar anders over. Ik raad de heer Molenaar aan om eens een kijkje te nemen in de S-Tog van Kopenhagen hoe het vervoer van veel fietsen daar uitstekend is geregeld.

Vincent Zee
2 jaren geleden

Of je neemt een vouwfiets mee die zo klein is dat hij als hand bagage mee kan zoals de Kwiggle.

Els
11 maanden geleden

Is er al een update over fietsplekken in de Thalys? Nu blokkeert Thalys fietsvakanties in Zuid Europa, terwijl de TGV’s in Frankrijk al jarenlang fietsplekken aanbieden. Het lijkt me toch in het belang van Thalys dat we met de trein gaan, indachtig het het Parijs-akkoord en dat we niet Parijs overvliegen omdat we dan wel de fiets mee kunnen nemen…